Dagen kom

Jag har bara väntat på dagen Andrea skulle fråga mig om att slå på värmen. Och ikväll kom den, så nu måste jag påbörja att åkalla min husgud Libor. Libor är min husgud som jag sätter mitt hopp till även i år.

http://benaiah.webblogg.se/2005/november/varme.html

Hade varit verkligen surt om inte värmepannan funkar i år, inte säker hur att lösa det då. Men jag har hört att kroppsvärme är bra, även om jag inte är helt säker på vad Andrea's pojkvän tycker om det.


Klockan är 19.23

Och jag är forfarande på jobb. Men nu skall jag gå hem, inte för att jag är klar med allt jag skall ha gjort. Men jag är iaf klar med allt jag fixar att göra. Inga roliga dagar det här.. längtar tills jag har bättre koll, då skall jag fan inte vara kvar så här länge.

Förväntar mig en lååång dag

Uppe tidigt, mest på grund av att vi nu gick in i vintertid. Jag använder ju ingen väckarklocka, så nu får jag vänja kroppen till andra tider. Det kommer gå ganska enkelt, kroppen vill gärna stanna i den varma sängen.

Idag kommer jag lida på jobb, frågan är hur länge jag kommer vara där. Jag skulle gissa på att jag kommer slå något personligt rekord hur länge. Skälet är vi börjar vi asvlutar månaden nu, så nu kommer verkligen alla mina misstag granskas och måste säkerligen rättas till. Så gissar på en sen kväll för att rätta till allt.

Måste gå på bio igen, kanske gör det som tröst efter jobb.

True self

But only if my love lingers
if I can hear her slow heartbeat
Only if she lay close beside me
will I remember my true self


I can't see my reflection in the water
I can't say any words without sorrow
I can't hear the sound of my footsteps
I can't remember my true self


There is beauty in the first light of dawn
There is beauty as dusk win the world over
But when I look into the eyes of my love
I see more beauty than I ever could imagine


But only if my love lingers
if I can hear her slow heartbeat
Only if she lay close beside me
will I remember my true self


Igår var en bra dag

Så bra dag att allt skit på jobbet kändes som i en annan galax. Så bra dag att möta en del gamla vänner från Sångaren, bara kändes som en notis tillvaron. Så bra dag att alla de söta servitriserna var som kalla anonyma varelser. Så bra dag att jag inte ens tänkte på att det är snart vinter. Så bra dag att jag visste redan innan att jag skulle ha underbara drömmar under natten. Så bra dag att gratisölen som var hela kvällen på The Globe, var mil ifrån var höjdpunkten.

Risk för en trött Söndag...

Imorgon är det öppningsfest för The Globe.

Inbjuden till Andreas pojkväns födelsedagsfest på fredag.

Och Gävle pratar om en schysst fest på lördagskvällen med en dröse svenskar som kommer ner.

Besök

Klart att den galne doktorn från den tyska obygden kommer i början av December.

Och dansken som spenderar sina jobbtimmar i Malmö funderar än.

Early morning tomorrow

Ride forth and face thy destiny
glance towards the impending sky
the sun blacked out by ravens
carnage awaits at the horizon
eyes of fear and eyes of glory
blood will stain the sharp blades
shieldmaidens reap their chosen
as the culmination of death pass
and tranquility regain the control
a grim baleful king will ascend
crowned with an dim ironcrown

-the ironcrown king.


Glömt

Men imorgon kväll vid kl 20 så fick jag ett sms-meddelande om att Globe, stället där bartendern från Sångaren numera jobbar har "Opening Party". De snackade om att de skulle göra en del och bland annat öppna upp nertill så de skulle kunna ha en klubb där.

Bartendern tog mitt nummer för mer än en månad sedan trodde det redan hade hänt. Enda dumma är ju att det är på en torsdag. Men jag skall ju definitvit dit. Finns ju hopp fortfarande om att hitta ett ställe man kan hänga mer regelbundet på, och då är det ju lika bra att vara med från början här.

Suck...

Träffade Marie ikväll, tjejen som ville träna sin svenska. Tror inte det är en person jag kommer träffa igen. Hon pratade bra svenska och pratade på rätt bra, vilket oftast är ganska trevligt. Men hennes intresse för Sverige och Norden var i mitt tycke inte helt hälsosamt. Hon hade en runsymbol runt halsen och en torshammare, men hon använde dem som nationalistiska symboler. Kändes konstigt att sitta i Prag och prata med en tjeckisk tjej som beklagade sig över glömt sin Ultima Thule t-shirt hemma. Och sedan ett antal nedvärderande uttryck om araber.

Nej, inte alls min typ av person, och ingen jag har behov utav att ha i min vänskapskrets. Tyckte mest synd om henne, och undrade över vem som fyllt henne med all skit.

Måndag jädra måndag...

När jag vaknade imorse i min perfekt tempererade säng, önskade jag inget annat än att det återigen var kväll och jag kunde få sova igen.

Lördagskvällen var helt ok, jag gick ut med Gävle, Sarah och tre kompisar till Sarah. Men en efter en droppade de av, Gävle eftersom han hade festat kvällen innan och såg väldigt trött ut. Kvar sist blev Sarah och jag, men vi gav inte upp så lätt utan gick vidare till Infinity för att dansa. Löjligt mycket folk där, men vi stannade och dansade. Dock efter tag så var Sarah så trött att hon nästan somnade så, och även om hon sa "om du vill stanna så kan vi stanna" så var det nog bättre att få hem henne.

Gör det lätt för mig, och ordnar en taxi, jag åker itne taxi så ofta. Men jag har åkt taxi en gång med en snubbe som var ärlig så jag vet ungefär hur mycket det skall kosta. Sedan föreslår jag ett fastpris som ligger lite över det, på det sättet vet jag att jag betalar lite mer än vad jag borde, men jag undviker att bli helt lurad eller hamna i diskussioner med en taxichaffis mitt i natten. OCkså lite roligt när vi hade förhandlingarna, taxikillen verkade rätt ny på jobb och varje erbjudande jag gjorde vände han sig om och diskuterade med sina tre andra taxipolare. Han tog mitt pris.

Först körs Sarah hem, sedan åker jag hem, men som jag sa tidigare så åker jag inte taxi ofta, och de vet inte hur man hittar hem till mig. Så det blir problem, jag försöker titta ut och hitta något jag känner igen. Det trodde jag att jag gjorde lördagsnatt och sa, stanna här, det blir bra. Så jag betalade, han muttrade en del om svinerier och gillade nog inte priset på det stora hela. Jag går ut och han kör iväg, och då inser jag att jag har noll koll på var jag är.

Jag börjar traska mot stället där jag tyckte känna igen mig, samtidigt som jag tittar mig omkring. Jag börjar funderar över hur länge jag kommer behöva gå omkring ute, när jag tycker mig skymta något. Genom allt mörker så ser jag i skuggorna klocktornet på kyrkan. Att den kyrkan är så nära var jag bor har räddat mig flera gånger. Så då kändes allt mycket bättre.

Gårdagen handlade mycket om att bara överleva. Jag blir bakis, men igår kom Andreas familj förbi, föräldrar med en pappa som skall borra i väggarna och två små barn på 4 respektive 1.5 år.. och där ligger jag bakis i mitt rum samtidigt som han borrar i väggen.

Ikväll efter jobb så är planen att träffa tjejen som ville snacka svenska, måste komma ihåg att tvätta lite ikväll med.

A boy

A boy in the damp grass
half naked in a grove
alone and on his knees
the moon shone upon him
birds quietly observed
black verdicts were set
a tear left his eye
as he rejected the world
heaven started to cry
no regrets as he went away
it was no waking dream
he left something behind

Fredag

Äntligen fredag igen, ser fram emot två dagar av mer avkopplande tillvaro.

Igår lunchade jag med Jisun (Sydkoreanskan) och Gävle, hon var hyperaktiv som vanligt, men det var en trevlig lunch. Hon ville träffas mer med oss, vi får se vad som händer.

Och efter jobb som var en mindre katastrof igår gick jag och fikade med Kristina. Blev ju ingen öl med jobbet, killen som är den som tar tag i det hela var sjuk.

Idag har jag inga planer för, skall bara försöka överleva och ta mig hem. Ingen utgång idag, men förhoppningsvis imorgon.

Detached

Detached and derailed
oblivious to the change
reckless to what is around
the soul left in the shadow
the mind briskly tucked away
feeling with the heart
tasting through desire
Losing myself

Nigh a soft whisper
Take my hand
and I will guide you back


Jag gjorde det...

Jag tog mig till träningen, fy, vaknade 06.20 och gick hemifrån 06.40. Var framme minuten innan de öppnade. Men väl där var det rätt ok, killen som jag tränar med visade mig hur det funkar och är gott sällskap. Han kommer även påminna mig i fortsättningen. För det blir nog en fortsättning nästa vecka, kanske dristar mig och köper ett klippkort då med. Inte mycket folk där vilket var bra, men ett par söta flickor huserade där så lite motivationshöjande.

Var på jobb ca. 08.45, helt ok. Bara det att jag missade lite på ett frukost möte de glömt att informera mig om. De verkar både mer sympatiska och mer professionella på det nya jobbet. Känns som jag kommer få jobba hårdare än på förra jobbet. Men helt annan känsla, ingen som stirrar över min axel och jag har ju bara varit där i tre dagar. Plus de flesta går hem vid femtiden, det gillar jag. Blir säkert anorlunda när det är månadsskifte men såhär långt känns det bra. Och den finske killen som jobbar där föreslog att ville skulle gå ut och dricka öl på torsdagar, så blir nog det efter jobb imorgon. Dessutom så är det planerat att vi skall gå och köra Gocart på måndag, men det skippar jag nog. Motorer har aldrig riktigt väckt mitt intresse, finns nog skäl till att jag inte har något körkort.

Skall troligen fika på måndag istället med tjejen som mejlade mig om att prata på svenska.

Annars inget planerat inför helgen, men borde vara dags att festa lite. Var ett tag sedan nu.

Tröttsamt

Gått två dagar nu på jobb och jag har inte hunnit göra allt jag skulle gjort på måndagen. Det är stressigt, men kommer ju bli bättre. De är trevliga iallafall, och hjälper nästan direkt hela tiden om man har en fråga så det är ju bra. Nej, antar att det bara är två helt normala nya dagar, men jag avskyr fortfarande att inte veta vad jag gör.

Fick ett mejl, någon som via Accenture hittat mig och vill träffas och fika. En tjeckiska som vill träna hennes svenska, alltid kul att träffa nya personer.

Imorgon är det tänkt att det skall göras ett nytt försök med träning. Tror inte det finns en hamster i världen som kan stoppa det.

Förresten Sativa funderar kanske att hälsa på i november, och Såsdoktorn kanske dyker upp i början av december. Kul, kul.

Nervös

Imorgon börjar jag jobba på den nya avdelningen, och såhär kvällen innan är jag rätt nervös. Förstår inte varför jag utsätter mig för sådana här saker, jag gillar ju inte förändringar. Ändå chansar jag att flytta till Prag, säger upp mig hipp som happ utan alls veta mina chanser. Jag måste sitta inne med masochistiska tendenser.
Hon som jag skall ta över för har säger hon visat mig allt en gång åtminstånde. Bara det att det är så många små olika saker att jag blandar ihop allt, imorgon när jag kommer till jobb kommer jag inte ens veta var jag skall börja. Så mycket små saker och rutiner som även om jag gör mitt bästa att minnas så är det bara suddigt.

Jag kommer ha hand om 4 e-post adresser, och två telefoner. Varför två telefoner, jo här kommer det roliga för alla er som känner mig. Jag kommer svara när de ringer "Accounting Helpdesk" för Nestle Sverige och Zoegas... helt otroligt, hur hamnade geografi- och religionstobbe att svara i en helpdesk för accounting i Prag.

Makes me happy..

Hi Tobbe,

Thanks a lot for the invitation. You are right, it's time, but definitely not for you. And everybody probably know who should leave the company instead of you!!!!

Take care and good-luck in your new job!

Cheers
Jarda



Hi Tobbe,

This is very nice of you, I am not sure if I do the same before leaving
I wish you all the best for your future work place and I hope you will find new good friends.
For today, have a nice day. :-))
Marcela



Thanks for invitation Tobbe,
It's sad if good men like you are leaving.
Good luck in your new job.

O.



Ahoj Tobi,

I m very sad.. I m always very sad when somebody good person leaves the company. But I understand, I have been here for 3 years and I feel that s too much..:))

Thanks for your invitation, I will come.
Good luck for the next days.

PD: And sorry for my English..:))

Marketa.



Hi Tobbe,
 
thank you for the invitation. however I cannot come as I am in the Chodov Building :-((((.... What a pity not to be able to say good bye :-(((!!!
 
What happened? I did not know that you were leaving :-(.
 
It was really nice meeeting you!!! Wish you all the best in your life!!!!
 
Take care of yourself!
 
Martina




Hi Tobbe,

Thank you for your invitation. I hope that you will come to see us although you change your position. :o)
Good luck in your new job!

Petra


Hi Tobbe,

thanks a lot for your invitation. I wish you to be happy in your life and to meet only the good people like you are. I believe you will have friends anywhere.

Bara




Hi Tobbe,

I'm sorry I can't be at your party this afternoon -I'm taking the afternoon off today. I left a little present on your table to keep your smile at least during next week:-)

Hope to see you soon anyway:-)

Vera




Torbjorn,

I am very sorry to hear that. Thank you for helping out all the time and all the best.

Regards,

Martina S




Hi Tobbe,

It was a great pleasure to meet you, but I heard that you are not leaving Accenture. So, I can send you always a mail and maybe when I am in Prague once, we can meet each other.

I wish you good luck in the future and that you will enjoy your new job.

Cheers for now, but not for ever

Norma



En till...

Nothing really ever change
Unsung and alone
Suffocated by reality
Trapped in a cage
Wicked wind on the prowl
Fear on my trail
Thoughts of escape
Flee further away
So much wasted
No second chances
Unwept and forgotten
Forever is far too late


Chilly

Early a foggy morning
sun just crawled over the horizon
plumes of smoke look like fire
as they emerge from the citizens mouths
like night and day when you
pass between sun and shadow
calm has conquered the surroundings
birds have stopped singing
windows and doors barricaded
leaves quiver in the wind
anew summer is defeated
Embarking on the candle season

Uppkjutet

Träning uppskjutet på grund av död hamster.

Training postponed due to dead hamster.

Förlorat vettet...

06.55... fem minuter i sju imorgon bitti, då skall jag träffa min träningskompis vid metron och så skall vi träna en timme innan jobb.

Något har gått snett i skallen på mig.

Avdelning; Lätt surrealistiskt

Efter jobb så tänkte jag mig försöka införskaffa shorts, meningen att jag skall börja träna lite med tjecken som kan prata lite svenska på jobb. Han är en riktigt hurtfrisk kille och kommer terra mig om jag inte genomför det till en viss gräns. Mina kuponger funkar även där. Min storlek på kläder är inte alltid så lätthittade, så nu hade jag fått tipset att testa en marknad som ligger ett metrostopp innan där jag bor. Dessa marknader är det nästan alltid asiater, vietnameser för att vara mer specefic som har hand om. Detta på grund av när det var vietnamkriget så skickades massor till Tjeckien.

Så jag tog mig dit, hon kunde ingen engelska, hennes son kunde säga yes och no. Men jag fick genom mitt budskap, och hon letade fram ett par som kunde passa. Men jag vill ju testa dem, tror ju inte att jag kommer få kvitto eller har bytesrätt. Så efter lite möda så får jag fram det med, och hon visar mig till deras lilla bod som även fungerar som lager. Jag tackar och börjar knäppa upp, när jag märker att tanten har inte tänkt att gå sin väg. Hon står stilla och tittar på mig. Vet inte exakt vad jag hinner tänka men, jag tar av mig och testar. De passar och jag köper två par. Jag vet att jag borde pruta en massa om priset, men det ligger inte för mig. Jag gör ett uruselt försök, som inte funkar. Så jag funderar, hur jobbigt blir det att hitta någonannastan, kommer jag leta någonannastans de närmsta dagarna. Nej, jag tar beslutet att betala och åka hem. Det viktigaste var att få tag på shorts. Men nu har tanten en bra historia iaf, dels fick hon se mig i kallingarna plus att hon tog bra betalt för det.

Två filmer

Igår hade jag en matinésöndag. Såg två stycken filmer, ingen av dem sådär tokbra.

Först såg jag Lucky Number Slevin. En thriller/action/komedi i samma stuk som snatch och liknande filmer, fast då en amerikansk verision. Men just därför det var det så kunde man lista ur stroyn ganska bra redan innan det avslöjade slutet. Men den var helt klart ok, även om Lucy Lius karaktär var en aning märklig.

Betyg: TTT (snudd på två T)

Efter det såg jag World Trade Center, och jag visste han den skulle bli en hel del glorifierande av USA, men de brukar vara bra på att använda stråkar och göra så man bryr sig. Men inte ens det tyckte jag de lyckades med. Det hela blev mest svulstigt, nej, det här föll mig inte i smaken. Var inte ens nära en tår någon gång under filmens gång..

Betyg: TT

I don't believe

I don't believe
I don't believe in good
I don't believe in evil
I don't believe in god
Yet sometimes I envy those who do
I don't believe in life
I don't believe in death
I don't believe
I simply try to exist
Yet I don't know why

Alla älskar Telia

Igår på min nya avdelning fick jag göra något trevligt, jag fick ringa Telia och be dem om pengar. Hela samtalet var en njutning av sällan skådat slag. Dock var tanten rätt rolig och först försökte vända på samtalet att vi inte hade betalat något. Sedan eftersom jag sa att jag ringde från Zoegas, så frågade hon om hon kunde få lite kaffe och att jag pratade inte med någon skånsk dialekt. Men krävde dem på pengar gjorde jag.. :)

Igår var jag även på Sarahs lilla konstutställning, hon hade bara tre tavlor där och stället var mer en workshop än ett gallery. Men det var fina tavlor och trevligt konstiga människor där.

Lunchen serverad

Idag så har holländaren på min avdelning gjort lunch till mig, han hade så mycket extra igår. Inte illa att få hemlagad lunch på jobbet. Sauteesås, kyckling och nudlar med smått och gott i dem.

På fredag skall jag till ett galleri, Sarah har en utställning på hennes verk så det kan bli trevligt. Det krockar med en bowlingkväll med jobbet, stör mig inte det är ju det gamla. Hade det varit det nya så hade det varit lite jobbigare.. man vill gärna ge ett bra första intryck även socialt.

Måste börja fundera vad jag vill bjuda mina kollegor på sista dagen.



Goda tankar

Helgen var som vanligt lite upp och ner. Tog det lugnt på torsdagen, gick på bio på fredagen med Jitka, hon hade inte varit på bio på över minst ett år. Och då alltid biofantasten inom mig blir lite rädd, folk som inte går på bio så ofta brukar vara dem som pratar under filmen, åtminstående är det mitt intryck. Men inte Jitka, filmfantasten i mig kunde lugnt sitta tillbaka avslappnat och njuta av filmen. Filmen var bra, en aning sorglig som verkar vara genomgående i de tjeckiska filmer jag sett.

Lördagen träffade jag australiensaren, vi körde en heldag som vanligt. Var på ett ställe där de försökte lura mig på priset på ölen. Australiensaren skulle visa mg ett ställe, så när vi gick och sa två öl, så sa killen 70 kc, vilket inte är omöjligt när vi var i Male Strana delen, turistdelen. Men så när vi sätter oss så ser jag att ölen kostar 26 kc för en. Så jag påpekade detta och killen spelade som han hade råkat göra ett misstag; "Vad, sa jag sjuttio.. näe.. jag menade 52". Men han gav pengarna tillbaka, och vi stannade på en öl till.

När jag kom hem på kvällen så pratade jag med Emilie, vilket jag inte skulle gjort. Blev bara en massa fel...

Så blev återigen en tråkig söndag.

Måndag.. blev mina första tre timmar på den nya avdelningen. Och vad gjorde jag mina första timmar där, jo sorterade post  och skickade dem till att scannas in i systemet. Inte sådär jättespännade men verkade vara något jag kommer göra varje dag, får se om jag kan hitta en bra handkräm, har inte använt det förr men märkte att jag blev rätt fort torr om händerna. Folket verkade vara trevligt, där jag kommer sitta så är det jag och 9 tjejer, så det kommer ju inte vara några problem med namn i bloggen. Men det satt en svensk kille lite längre bort.

Men till slut till det viktigaste, en vän därhemma har råkat ut för en förfärlig olycka, och jag skänker så många goda tankar från Prag som jag bara kan. Och hoppas med hela mitt hjärta att det kommer bli bra.

RSS 2.0