Ibland undrar jag...

Hur mycket tur man kan egentligen ha... det ser totalt morkt ut nar det galler lagenhet/rum.. da far jag ett positivt besked av en som jag besokt. Och inte vilken som helst utan den helt klart narmst till jobb, jag kommer ha hela 100 meter att traska till jobb. Helt bizarrt, ocksa stallet med en bred sang och gott om garderobsutrymme som det sag ut. Lycklig ar jag, senast vid lunch tid kollade jag pa ett stalle och han sa han hade minst nio till som skulle kolla pa det under dagen, och de hade inte ens en fungerande tvattmaskin. Lattad ar ordet for dagen... nu kan jag slappna av och festa till igen. De har sista dagarna innan nya jobbet.

Idag skall jag traffa rollspelsganget, och det kanns som de allihop ar pa att borja spela igen. Men idag blir det att traffas, snacka, dricka, helt enkelt uppdatera oss.

Nu ar allt fixat igen.. atminstaende till den siste februari da lagenhetens kontrakt gar ut. Men den tiden den sorgen.

Skal pa er alla darhemma!

Med ljus och lykta

Letar jag just nu bostad i Prag, och borjar bli lite orolig. Och om jag borjar bli lite orolig sa brukar det finnas fog for detta... :)

Jag har till mandag att hitta ett rum, men jobb har nu blivit konfirmerat. Och jag vet inte om det var for Munka tyckte jag skulle ha bra betalt, men det fick jag. Nu kommer jag tjana efter skatt vad jag tjanade innan tidigare. Sa skall inte klaga, det ar ett jobb jag har haft lite erfarenhet av tidigare. Jag skall skapa faktuor.

Var pa en intervju med Exxon idag, men det var bara for tranings skull, men jag tror det gick bra dar med och de kommer nog hora av sig med ett positivt besked de med. De sa senast imorgon.

Annars... sena kvallar pa utestallen njutandes av fin pilsner. Hangt en hel del med Auli.

Aterigen, jag hoppas jag hittar ett stalle med internet sa jag kan uppdatera bloggen battre. Fast nar jag val borjar jobba skall jag val hinna med det med.

Ha det bra och hores snart igen.

De ringde

Precis fran Monster igen, och sa att de var intresserade, och undrade om jag var intresserad. Men att de hade mycket att gora den har veckan... vilket ar perfekt for mig, ville ju inte borja jobba for tidigt, lite mer semester efter inte haft nagon alls i ar.

Hallå världen

Disclaimer... dumma rattstavningsprogrammet ville andra mina bokstaver hela tiden...

Jo, jag kom fram och jag lever. Om än knappt som det känns på morgonorna, hittills har det mest varit semester om man sager så.

Jag kom ju fram I onsdags förra veckan, och möttes av holländaren jag skulle bo hos första kvällen. Så det första vi gjorde var att vi åkte hem och dumpade väskorna, rätt trött på att bära dem, men de återkommer lite senare med.

Vi gick ut, först till Fraktal och jag fick saga hej till en av ägarna där, alltid lika trevligt. Har dock alltid trott typ att det var ett ställe där de festade hela natten. Men igår när jag pratade med ?Bartendern från gamla Sångaren? så sa han att de la av redan vid ett. Jaja, jag går ju mest dit för att bruncha.

Hur som helst, vi satt där och drack lite öl, och jag försökte njuta av vädret, bara det att min kropp inte var acklimatiserad för värmen än. För i onsdags så var det bra varmt, jag får tag på Gefle, och han vill att vi skall hjälpa honom ta de sista av mina grejor från hans gamal lägenhet.. jo, lite rörigt, ni får gå tillbaka i tiden, ,orkar inte förklara. ;)

Så då gör vi det och tar dem till Sarahs och hans lägenhet. Fortfarande varmt ute? Sedan går vi alla fyra, Sarah dyker upp lite senare och käkar, dricker ö loch tittar på fotboll på en pub. Det är ju champions league fotboll i Prag. Nästa vecka kanske jag till och med ser Ajax Amsterdam mot Slavia Prag, live här i stan. Om vi får biljetter förstås?

Nästa morgon vaknar jag upp lite halvtrött, hann ju bli ett par öl dagen innan. Holländaren sticker till job och jag ligger kvar på soffan lite längre. Men inte alltför länge skall ju träffa Sarah på Globe café vid tolv, dock är jag ju så rastlös att jag är där redan klockan tio. Hon är snäll och dyker upp lite tidigare, vi käkar och snackar. De åker ju iväg på torsdagen och jag skall flytta in I deras lägenhet. Så vi bestämmer att jag skall dyka upp lite senare.

I pausen emellan mötena med Sarah så passar jag på att åka till mitt gamla jobb och säga hej, Saken är ju den att jag blivit av med mina Pragtelefonnummer med, så försöker samla ihop dem. Blir lite väl kort på jobb, har inte tid att säga hej till alla? men får ta mig dit en dag till senare.

Tillbaka till Sarah och Gafles ställe får jag en genomgång vad jag skall göra. I första hand är jag där som trädgårdsmästare, det är en hel del som skall vattnas på balkongen, och jag har nu fått lära mig att tomatplantor sväljer löjliga mängder vatten. Kanske skall börja använda det som skäl till att inte riktigt vara förtjust i dem, vi måste ju spara vatten. :)

De åker iväg på sin semester och senare åker jag iväg och hämtar mina saker hos Holländaren, något trött på att kånka omkring på dem. Mina axlar lider lite av träningsverk... Tar det bara lugnt på kvällen.

Fredagsmorgon och dagen för första intervjun som är kl 15, vilket givetvis eftersom hitills lever ett tämligen kravlöst liv gör att jag inte lämnar lägenheten innan dess jag skall iväg? eller inte riktigt sant, inser ju att jag glömt en del saker hos Holländaren saker som deo, raklödder, shampo och lite annat smått och gott. Så det får jag först gå och handla till ockerpriser hos den lokala potravinin (små minimarkets).

Sedan bar det iväg till en mycket märklig intervju, hela konceptet intervju ligger ju i att ställa frågor. Men hon talade på friskt, och kom kanske totalt med fyra frågor. Och en del av dessa frågorna kunde man mer eller mindre bara svara kort på, och om man svarat lite och tagit en paus så började hon prata igen. Vi får se, jag tror  de kommer erbjuda det till mig, men det kan vara jag som hoppas på för mycket.

Efter intervjun mötte jag upp med Paula från Accenture, som hade ett brev från Sofia the first, hade ju glömt lite saker på kontoret I Helsingborg med, tack Sofia. Jag och Paula snackade lite, och käkade, hon hade vänner på väg in på besök och jag skulle senare möta upp med nästa finlänska Auli. Även om det dröjde till nio på kvällen innan jag hittade fram till henne. De elakingarna hade ju bytat lite spårvagnssträckor p.g.a lite ombyggnad? så var en lätt jobbig känsla när man inser att den här vagnen går åt helt fel hall.. men det löste sig, hoppa och av byta till metro och sedan en ny spårvagn.

Jag och Auli hade planer att gå på en australiensisk beachfest, de kallade det iaf, men det hela visade sig mest vara en tjeckisk ölfest. Givetvis hade Auli alkoholen redo när jag dök upp och vi stannade där och tittade på bilder I två timmar och mindes dumma saker. Innan vi äntligen begav oss ut mot beachen. Inte mycket till beach, jag visste var stället var, har varit där en gang innan med min gamle vän australiensaren.

Vi kommer fram och eftersom vi kommer fram så pass sent så får vi gå in till reducerat pris, väl inne så snubblar jag på en svensk kille som jag träffat förr. Och han direkt skall introducera mig till andra svenskar. Vilket i det här fallet bara är en blond stoickholmstjej, som är I Prag på semester. Känns som två sekunder in I diskussionen så sager hon efter förstått att jag bott här ett tag innan; Då kanske du kan guida mig hem ikväll, inte för jag var intresserad, men jag är fortfarande stolt over att jag fick iväg svaret: Bara om du är snäll. Kanske finns lite hopp för mig än.

Hon vill att vi inklusive Auli skall gå och sätta oss, och visst det kan vi väl. Precis när vi på väg att aätta oss ner så sätter det sig en tämligen berusad kille med. Som visar sig vara en tokfull finne, som inte pratar sammanhängade alls. Hans första fråga till oss, eller mest till stockholmsbruden är ?Which team do you play on?. Jag och Auli smiter ganska snart från detta sorgliga sällskap och snällt lämnar kvar tjejen I hans händer.

Efter ett tag springer vi in i en av aulis lägenhetskamrater, en ny tjej som jag inte träffat innan, Melissa. Hon kan inte beskrivas på något annat sätt än supersocial. Kan och talar om mycket, men man känner sig avslappnad i hennes sällskap. Klockan börjar närma sig tidigt, och vi åker hemåt. Jag vet hur jag skall ta mig hem, men när Auli erbjuder sig att visa vägen så har jag inga problem fejka lite okunskap. Så Auli följde mig till dörren, ännu ett bevis på att jag inte tror jag spelar med samma spelregler som de flesta andra här I världen. Det var iaf väldans trevligt.

Lördagsmorgonen? eller tror eftermiddag beskriver det bättre. Mitt huvud med en lätt bakfyllehuvudvärk men mest av allt är jag bara trött. Jobbigare och jobbigare att komma hem tidigt på morgonen. Idag skulle jag träffa Jitka iaf, ännu ett trevligt återseende.

Möter upp med henne runt sjutiden vid Andel. Och jag som inte ätit på hela dagen gör givetvis det, bara hoppas jag inte säg alltför barbarisk ut när jag åt min mat. Jitka är bra på att prata hon med, och hon uppdaterar mig på vad som har hänt medans jag varit borta. Inte alltför mycket har hänt, fyra månader är kanske inte så länge ändå. Men Jitka har hittat en ny pojke, och det kändes nästan som lite prick på beskrivning när jag mötte honom och hans franske kompis.

Han såg väldigt.. hmm.. tv-snygg, jag vet inte, tror många tjejer skulle tycka han var söt. Fransmannen, såg ganska fransk ut, t.o.m. lite snobbig fransman, Resten av kvällen blev mest märklig tyckte jag, Jitka mest sittandes tyst med ett leende, och de andra två hade hur många frågor som helst till mig. Det mest märkliga var att jag kunde svara på allihop? Svenska språkfrågor, poesi, vilka filmer jag rekommenderade att de skulle se..

Efteråt åkte de hem, jag åkte till Globe. Varvid bartendern jobbade den kvällen och genast presenterade mig för killen vid baren som en gammal Sängare besökare. Kan inte säga att jag mindes honom, och fick känslan att bartendern ville dumpa honom på någon. Men det var inga problem, även om personen visade sig vara en rätt obehaglig person. Tydligen enligt honom så hade hans fru lämnat honom när han var sjuk, t.o.m haft sex på undervåningen när han legat sjuk på övervåningen. Men hans bitterhet, och aggressiva beteende visade ganska snabbt att det finns nog ett antal olika sanningar om den här historian.

Senara lyckade jag bli av med honom, när jag mötte en svensk kille som jobbade i köket på något hotel i Oslo. Så vi pratade ju svenska och då är det inte lätt för en britt att hänga med. Killen var ruggigt sympatisk, och vi kom väl överens, skulle tagit reda på vilket hotel i Oslo, vet ju aldrig om man har vägarna förbi. Äterigen blev det en ganska sen kväll.

Och när jag kom hem så utanför står det en grupp finnar (de är överallt jag vet) och bråkar med en taxichafför om priset. Som tur är det innan resan och inte efter, han vill ha 600 för en resa som normalt skall kosta 150-200, vilket jag med glädje förmedlar till finnarna. Nu är de ju ett gang och det är en rätt stor taxi, så priset kanske är lite högre. De kommer iaf överens till 350, varvid jag tanker och sager, ?Well, you can afford it, let him cheat you a little? sedan går jag upp och sover?

Söndag, skulle även kunna kallas bubbelvindagen? Paula fyller år och vill ha sällskap till Globe, jag har ju sagt man kan plugga in sin laptop där och använda deras nät. Mot betalning självklart.  Så vi äter brunch där och hon skickar in sitt examensarbete, hon hoppas på att få ett job till November i finland. Auli åker ju redan I början av September? kommer kännas konstigt utan att ha finskor omkring en. Paula, Auli, Melissa och en tysk kille bestämmer sig för att ut och åka på trampbåt. Jag hoppar over och tar det lugnt och dricker öl och laser bok istället. Men innan Auli och de andra dyker upp så dricker jag och Paula bubbelvin, på ett ställe précis vid floden. Det blir en trendsetter, de har en flaska med sig ut på båten och sedan köper vi två flaskor till efter det och har I en park.  Kvällen middag intas på en afghanisk restaurang, och kanske lite dyrt men det var gott.

Måndag, dagen jag inser vad jag troligen skulle göra hela dagarana om jag inte hade några bekymmer alls här i världen;
Ligga nerbäddad i min sang, solen strålar in genom den vidöppna balkongdörren. Ljudet av Yann Tiersens soundtrack till filmen om Amelie blandas upp emellanåt av fågelkvitter eller kyrkklockor. Ljuvligt.
Men till slut pallrar jag mig ur, tar mig in till centrum, köper bok, går på film och tar en vända till Globe. Och plötsligt var det kväll igen och återigen hemma.

Det har varit fint på dagarna, men bade söndag och måndag kväll så har blixt och åska fyllt upp himmlen. Och det är mer speciellt här, det later anorlunda, det är mer vackert. Och jag har kommit hem dyngsur två nätter i rad.

Idag, blir det att träffa amerikanaren som jag spelade rollspel med, allt som är planerat såhär långt. Besked från Monster får jag den här veckan. Vi får se vad det blir av det, skall skriva idag till dem och bekräfta mitt tjeckiska tfnnummer.

Har inte kollat lägenheter än, skulle gärna vilja veta jobbstatus först.

Sofia The Second

Sofia The Second
I can dig it! Probably a John Mayer tune, she is quite into that fella. But what I've heard sofar it's good easylistening music.

Clara

Clara
Clara med ett trevligt leende, dock Jägermeisterdrink... brrr... långa storebroderns fel att jag inte kan dricka jäger. A Jaegermeister drink, I have a slight problem with Jagermeister since university.

Sofia the first

Sofia The First
How you doin!?

Jag

Jag
Brukar inte gilla att vara med på bild, och det gjorde jag inte den här gången heller. Men det är ju min blogg så...

After work

Hade lite after work idag, var väldigt trevligt, bara fyra pers men det var nog till dess fördel. Men jag som normalt varit van att alltid vara den yngste i sociala sammanhang, fick se mig väldigt föråldrad. Till och med så vi hittat ett par vita hårstrån på min skalp.

Kommer sakna de här personerna, de är rätt skojiga.

Flyttat

Nu är jag inkvarterad hemma hos familjen Grönberg igen, känns tryggt att vara tillbaka i en miljö man känner till. Även om ljudnivån är lite högre så trivs jag rätt bra här.

Flytten gick ganska smidig, men hade inte hunnit skräpa ner sådär värst mycket under två månader.

Känner verkligen att min flytt kommer allt närmre, på jobbet försvinner många tankar iväg till Prag och det blir att man kollar till bostadsmarknaden i Prag under dagarna. Glad över att jag skall ha en afterwork med några från jobb innan jag lämnar, det är Sofia, Sofia, Clara och Sofias bror som tänkt oss att gå ut efter jobb en dag.

Insåg också när jag flyttade att jag nog behöver sålla lite mer annars kommer jag få betala övervikt på flyget. Får helt enkelt sortera bort ett par skjortor.

Jitka kanske möter upp på flygplatsen när jag kommer ner, hon sa att hon skulle kolla upp om hon kunde ta ledigt.

Har en otäck huvudvärk idag...


Tyskens bröllop var trevligt, inget partybröllop men väl litet och gemytligt. Och hans frus söta kompis sa ju att hon kanske tänkte besöka Prag och frågade om det gick bra att höra av sig om det blev så. Jag kände att det kunde jag väl offra mig för.

De är väldigt snälla och trevliga på jobb, vilket gör det bara än svårare att tänka att man tagit rätt beslut. Mer än en person som påpekat att de trott jag skulle stannat lite längre.


Mitt projekt blev bra, och de som fått det än så länge verkar tycka om resultatet.

RSS 2.0