Nytt boende

Jag kommer förhoppningsvis flytta in i mitt nya rum/lägenhet om ca. två veckor. Stället var trevligt, ljust och högt till tak så det kändes inte trångt.

Saknas fortfarande lite möbler, men jag gillade läget för boendet alldeles för mycket. Det låg väldigt nära Andel men ändå skyddat nog att inte all spårvagnstrafik skulle störa.

Så det blir ju mer att jag kommer läget än ytan, men kan vara kul att testa det lite med. Jag kommer dela med en tjej som studerar medicin.

Lite märkligt

Igår så kontaktade jag en person angående ett rum. 16.10 la personen ut annonsen, och 20 minuter senare så skickade jag ett sms. Vi sms:ade lite fram och tillbaka, och jag skall komma och titta på rummet idag kl 13. Men när jag skulle titta runt femtiden på annonsen igen så var den borta.

Man tycker att personen skulle vilja ha lite alternativ, eller så fick personen så många svar på kort tid. Jag hoppas på det bästa iaf, läget verkar toppen. Nära till Andel, alla som besökt mig borde nästan komma ihåg det stället. Nästan alla resor började och slutade där, nu skulle jag bo 3 minuter gångväg från där.

Jag föreslog inälvsmat till finnskorna, en rynkade på näsan och den andra sade, att nu skulle hon inte visa någon nåd när vi spelar...

Inget bra rum

Var mitt första intryck, ingen säng ens. De erbjöd mig att köpa madrasserna som personen haft innan och lägga på golvet. Så det kändes väl inte sådär jätteskoj, vill inte köpa på mig en massa saker. Ett möblerat rum är vad jag är ute efter.

Kan bli knappt med tid att hitta något, men jag har en "worst-case-scenario-plan". Men jag mejlar på det mesta jag ser nu, mest att jag vill inte bo på andra sidan Prag. Vill inte pendla en timme till jobb.

Förolämpningar mellan Sverige och Finland haglar, de flesta går ut på att fråga vad de andra skall laga för mat efter de förlorat.

Såg en film efter jag tittade på lägenheten igår, tog mig till en liten biograf som jag inte varit i innan, som heter MAT. Såg "Pat Garrett and Billy the Kid" från 1973 med James Coburn, Kris Kristofferson och Bob Dylan bland annat, regisserad av Sam Peckinpah. En rejäl västernrulle alltså.

Dåligt genrep

Vi testspelade en match mot finnskorna i lördags. Det gick väl inte sådär tokbra för vår del, men tendensen var god och vi har fortfarande goda förhoppningar om att vinna.

Först blev det 15-5 till dem, sedan 15-10 och när vi slutade spela så stod det 13-13, så vi blir bättre och bättre. Och nästa vecka kommer vi ju vara klädda i de svenska färgerna plus fula pannband om vi hittar billiga. Om vi vill skulle vi kunna få en rejäl publiktillströmmning då alla jag nämt det för visat intresse, men jag tror inte vi vill ha någon publik till denna händelse. Ju färre vittnen desto bättre.

Andrea flyttade ut igår, och jag inser att jag gillar rätt bra att bo själv. Men det kommer bara bli kortvarigt, skall titta på en lägenhet ikväll som ligger i ett område som är ganska praktiskt in till staden och till jobb. Dock dela med två andra personer. Får helt enkelt se vad de är för ena.

Gått och blivit lite snuvig, jag skyller även detta på snön.

De har redan förlorat

Vi har inte spelat badmintonmatchen än, men de har redan förlorat. Efter en kort diskussion kom vi fram till att priset skulle vara att förlorarna lagar mat åt vinnarna. Och vi förbjöds laga köttbullar..

Vi vinner - De lagar mat till oss, de lider, vi njuter.
De vinner - Vi lagar mat till dem, vi lider, de lider.

Åtminstående hoppas jag de sitter inne med kunskaper om att laga mat. Kan ju vara så att de tänker på samma sätt. :)

Nu har jag gått och härmat Sara igen.. tänkte försöka placera mig på bloggkartan.

Jag har placerat min blogg i
Tjeckien
på bloggkartan.se

Rum

Jag var rätt sugen, men det är att betala för mycket. Men en sauna talade till hjärtat. :)


Located a few tram stops from Namesti Miru in Vrsovice (one of the best neighborhoods in Prague!), right across the border from Vinohrady, close to nice parks, a great and affordable Thai restaurant, English language bookstore, bars, grocery, etc. all within walking distance. Quick access to trams 4, 22, 23 or 6, 7, 24, or walk up to Vinohrady to catch 10, 16, or 11; night trams also available: 57, 55, 51.

About the flat, it's a HUGE, 250 m2, top floor of a secure building with a lift, hardwood and tile floors, skylight windows, beautifully furnished (not cheap IKEA stuff). There's a large entry hall, sitting room with working fireplace, dining room, living room with TV, fully equipped kitchen (refrigerator, freezer, stove, oven, microwave, rice cooker and DISHWASHER), separate laundry room with clothes WASHING MACHINE and drying racks, two clean and modern bathrooms each with bathtub and shower, and finally the coup de grace, a REAL JACUZZI (not just an oversized bathtub) and a Finnish-style walk-in SAUNA.

Flat is fully furnished. Each bedroom has large bed, wardrobe/closet, etc. The bedrooms range in size, which is reflected in the price of each room. There is easy street parking if you have a car.

There are three bedrooms available for rent from February 1:

1st (largest) bedroom is on its own floor with a private staircase, entry area with closet and chest of drawers, enormous bed, large window seat, AIR-CONDITIONING, truly luxurious.

2nd bedroom is spacious, sunny, single bed, wardrobe, side table, etc.

3rd (smallest) bedroom is sunny and very cute, single bed, desk, chair, small bookcase, separate closet, etc.

All of the bedrooms are spaced out, so everyone gets lots of privacy, plus the flat is enormous, so it's like living alone except there are occasionally other cool people around, plus great bonuses like the at-home jacuzzi and sauna.

Rent includes all utilities (water, gas, electricity), high speed WIFI internet, phone line (standing charges only), regular cleaning service, and at home yoga lessons or help with your Czech if you want it.

I am a girl, studying at FAMU (the film school in Prague). I speak English, Czech, French, and some other languages. I'm involved with a lot of creative projects besides filmmaking, including music, dance, writing, etc. so creative people (writers, musicians, filmmakers, actors, dancers, artists, acrobats, etc.) are definitely welcome!

Rent (including all utilities, internet, and regular cleaning service):
1st bedroom: 13,000 Kc
2nd bedroom: 11,500 Kc
3rd bedroom: 10,500 Kc

All three rooms are available from February 1.

Please email me at xxxxx for more information and photos. Don't forget to tell me something about yourself (job/studies, hobbies, languages you speak, etc.)

Thanks! Looking forward to hearing from you!

Nattlektyr..

Fick precis två häften i handen av chefen, den ena heter "Value added Tax in Sweden, by the Swedish tax Authority" och det andra häftet är ett utdrag ur: "Tholin & Larssons skattebok". Något säger mig jag kommer inte ha några problem att sova den närmsta tiden.

Jobbet är i ett mindre kaos för tillfället, dels skall vi flytta till en ny våning på måndag och dels den 1:e februari så skall vi sjösätta ett nytt program för bahandling av fakturor och nya procedurer som är långt ifrån färdiga.

Snö...

Snöat en hel del under natten, helt vitt ute nu och det fortsätter snöa. Det är bättre än regn, men inte mycket, hade hoppats på en helt snöfri vinter. Men kan ju säga att jag är tämligen ensam om det här nere med...

Blir nog bio på torsdag efter jobb, filmen "The wind that shakes the barley", irlänsk film av Loach. Brukar gilla hans filmer.

Ny kostym

Tror jag skall testa det här utseendet på blogget ett tag. Gillade det gamla utseendet, men kanske dags för något nytt.

Landskamp

För att ytterligare spä på med Finland.

Lördagen den 3:e Februari så är det landskamp i Prag. Sverige mot Finland i badminton, på ena sidan jag och Gävle och den andra Paula och Auli. Jag och Gävle kommer vara iklädda de blågula färgerna och försvara dem med vår sista droppe svett.

Jag nynnar redan på Du gamla du fria..

Vi skall ju ha något pris till vinnarna med, så ni får gärna komma med tips. Öl är ju alltid trevligt men inte så kreativt.

Finland, Finland och lite mer Finland

Det känns så iallafall, från inte träffat en finsk person här nere så verkar de finnas överallt.

Bytade ju jobb och fick tre finska kollegor, sedan träffade jag Tiia på julfesten. Och nu kanske det vi har hittat en finländare som skall spela rollspel med oss.

Dina hittade på ett tjeckiskt rollspelsforum en kille som undrade om det fanns någon visste om det fanns folk som spelade på engelska i Prag. Dock postade han detta inlägg juni förra året, men Dina skickade honom ett mejl, och han svarade redan nästa dag. Så nu får vi se om det blir mer med det.. jag är mest bara förvånad över hur många finländare som gömmer sig i Prag.

Fortfarande inget klart besked från skatteverket.. mejlade dem idag igen. Personen som jag sökte förra veckan fick jag tag på men hon hade gett mitt ärende vidare. En aning frustrerande det här.

Lördagskvällen var utgångskväll, slutade med en helnatt. Varvid vi avslutade på två olika klubbar, en som heter Club Perfect, levde inte riktigt upp till sitt namn. Och en som heter Celnice. Perfect hade ett märkligt tema på sin kväll; tema Choco-LATE, vilket mer eller mindre gick ut på att ett par söta tjejer gick omkring med brickor och bjöd på choklad. Förstod inte riktigt tanken bakom det hela, men det var god choklad. Tiia var med på början av kvällen men jag fruktar att mina kompisar och viss mån jag kanske uppfattade som för grabbiga, så hon gick hem efter första stället vi varit på. Dock hävdade hon i ett e-mejl att hon inte känt för att gå vidare.

Söndagen spelade rollspel som vanligt.

Fortfarande massor av jobb, men mer eller mindre kommit till insikt att det alltid kommer vara så och inte lönt att dänga huvudet i väggen för mycket.

Rachel erbjöd mig att flytta in i hennes lägenhet, vet inte riktigt hur hon tänkt. Hon kommer hit den 11:e mars, ser fram emot det. Blir många biobesök då igen.

Blir Tokig

Försöker ringa till min kontaktperson på Skatteverket, men stört omöjligt just nu. Och på ett irriterande sätt...

Igår
09.13 ringer, får besked att personen i möte tillbaka 09.35
09.53 ringer, får besked att personen i möte tillbaka 14.00
14.23 ringer, får besked att personen i möte tillbaka 08.00

Idag
08.01 ringer, får besked att personen i möte tillbaka 09.35
09.36 ringer, ingen svarar.
09.47 ringer, får besked att personen i möte tillbaka 11.00

Enormt irriterande, om man vet att man är i möte hela dagen så kan man fan säga det... grrr.

Filmen "The Prestige" är mycket trevlig, var och såg den med Tiia efter jobb i onsdags. Får TTTT i betyg av mig, ett par saker såg man tidigt, men en del andra vändningar såg man inte alls lika klart.

Väntar

På spänning på något besked från Skatteverket.

Var på en överraskningsfest i lördags, kunde inte skriva något om det här för kommer ihåg att jag någon gång gav ut adressen till personen, så ville inte riskera något. Det är var samma svenska kille som jag firade nyår hemma hos. Mycket trevligt den här gången med, även om överraskningsmomentet gick lite till spillo. Han kom hem tidigare än beräknat, men ändå glatt överraskad. Han kommer från kullabergsområdet i Skåne, dessutom god vän med en annan kille från Lund. Känner inte han från Lund tidigare, två år äldre och säkert från en helt annan del av staden. Hade det gått och rösta hade jag uppmanat er att rösta på kullebergsmannens album på P3-guld.

http://sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/artikel.asp?ProgramID=2753&Artikel=1060287
Han som gjort "Dying in Africa", kanske kan hoppas på en kändisfest här nere som någon på festen tyckte. :)

Annars, väntar som sagt lite på beskedet från Skatteverket innan jag riktigt tar tag i min boendesituation, men det lutar nog att jag blir inneboende någonstans.

Var och såg "Good year" idag, den var klart bättre än jag förväntat mig, men gick in med toklåga förväntningar så kanske förklarar det hela. Tre T får filmen i betyg, ganska lättsam och behaglig historia. Vem drömmer inte om att ha sin egen lilla vingård och vara finansiellt oberoende, ganska säker på att jag kommer drömma om det ikväll.

Flyttdags

Senast förste mars måste jag hitta ett nytt boende. Får börja sms:a alla jag känner för att se om de vet om något ställe. Fördelen med en massa utlänningar är att de rör på sig en hel del, folk kommer och går. Skall bli intressant vilket litet kyffe jag hittar. Men det värsta är att det med 99% kommer bli utan internet. Kroppen lider redan av den tanken.

Måste bara trolla fram lite pengar med, men hoppas fortfarande att svenska skatteverket skall hjälpa mig med det.

Grattis Emma

Grattis på födelsedagen!

Över till något mer tråkigt, mig och min boendesitution, som ser ut att förändras väldigt snabbt. Ägaren är nere från Sverige och kommer höja priset avsevärt. Så mycket att Andrea som jag bor med med största säkerhet kommer flytta ut. Och det ställer till det en hel del för mig. Jag kommer inte ha råd att bo kvar själv, och nu kommer jag behöva se över vad jag skall göra. Lutar åt att jag måste flytta, men kan inte säga att jag ser fram emot det. Men jag vet inte hur annars kunna lösa det.. Hitta någon ny blir inte lätt, plus att jag skulle troligen kunna hitta något billigare men mycket mindre förstås.

Grattis Carina

Ännu en som fyller år, har ett litet koppel av dem i januari, grattis syster.

Annars, det mesta är som vanligt. Mycket att göra på jobb även om det sakta går bättre, bara det att vi skall börja använda ett nytt program för allting den 1:e februari, vilket innebär att det kommer bli en stor röra. Och ingen har tillåtelse att vara ledig.

Tiia är trevlig, men vi får se om det blir något mer än det.

Rollspelet går bra, sakta men säkert börjar vi vänja oss vi vid varandra. De två killarna jag spelar med är vana med mycket mer action. Men de har börjat uppskatta stämningen.

Sett en del romantiska komedier av någon aledning, bara lsumpat sig så, en fick jag fribiljett till och den andra snubblade jag och Gävle in på.

Har inget planerat för helgen, men idag skall jag kolla upp vilka filmer som har premiär imorgon.

Marathon igår..

Igår kom jag till jobb klockan 08.00 och gick hem från jobb 22.00, lite tveksam om jag överhuvudtaget vill dit igen idag... men det kommer inte bli lika länge idag, förhoppningsvis aldrig någonsin mer.

Ikväll så har tjejen Dina som jag spelar rollspel med ett litet "hej då till mitt gamla jobb pubkväll" så skall ta mig dit och njuta av en öl.

Annars, har inte så mycket planer för tillfället, blir en liten tur till IKEA med Tiia till helgen.

RSS 2.0