Måndag

Varit snuvig nästan hela förra veckan. Men lycklig då jag hittat vart de säljer nässpray, givit mig en del sovro.

Min svenske chef har varit här i Prag förra veckan, det var trevligt. Om inte helt uppskattat på fredagen då han var på kontoret och det blev inte mycket jobb gjort. Vi höll hov och skojade en hel del, och mina kollegor var med på noterna. Ganska säker på att min chef var den enda här som hade personer från andra länder skaka hand hej då när de gick.

Gävle har besök av sin syster, trevlig sådan. Vi var ute en dröse människor i lördags, och det var trevligt. Men jag var dyngsur när jag kom hem, vädret har inte varit det bästa. Men en varm dusch räddade mig..

Dagligt sms:ande med Bara, även hunnit med ett biobesök. Men Tobbe har inte gjort något som vanligt. Nu lutar det åt att träffas över kaffe imorgon.

Snart dags att ta sig downtown

Jepps, snart dags för ny lördag och ny utegång. Gävle är än en gång på en techno/trance ställe.. eller de har hyrt en hel hockeyarena till det. Men det är inte min sorts av musik, själv skall jag ut med Jitka, Bara en kompis till till dem och holländaren. Jag har sms:at en hel del med Bara sedan sist.. så vi får se om jag springer iväg ikväll eller inte.

Fort

Igår smet jag lite tidigare från jobb, och tittade på Da Vinci Koden, jag har läst boken och det var ju lättsam underhållning. Filmen var likadan, fast lite sämre. Den får ändå TTT i betyg, svaga men det var någerlunda underhållande och det fick tiden att gå.

Jag lider fortfarande på min plats, gillar inte alls med folket som hela tiden går förbi bakom min rygg. Så jobbletandet går vidare, och imrose hörde Gävle av sig och undrade om det var något av jobbeen som jag var extra intresserad av. Så jag kollade genom listan gav tre förslag som efter läst beskrivningen att jag nog kunde fixa att göra. Gävle får svar någon timma senare att de skall skicka min CV vidare till ett av mina förslag, och kanske någon timma efter det ringer min telefon. Det är från jobbet, och de undrar om jag kan komma på intervju idag.. jag säger, jag skulle nog kunna komma vid 17, hon säger hon skall ringa tillbaka. Efter ett tag gör hon det med, hon säger om jag kan komma kl 17 så går det, för de som skall gölra intervjun skall flyga till england kort därefter. Ok, säger jag.

Så för andra dagen smiter jag tidigt, för jag inser jag måste snabbt hemom, göra en snabbrakning och byta skjorta. Jag kommer till intervjun prick kl 17, men det var stressigt, tur att det är 20 min tunnelbaneresa in, så man kan lugna ner sig.

Intervjun går överlag bra tycker jag, vet inte om det är för allting har gått så snabbt som jag känner mig mer avslappnad. har aldrig pratat upp mig såhär mycket på en intervju förut. Ibland kanske nästan lögner, eller mer att jag sagt sanningen att jag är ensam ansvarig för Sverige och Danmark, men kanske fått det att låta mer än det är. Jag gillar inte att prata upp mig själv.. och jag avskyr frågorna om hur gör du i en situation av motgång (ngn gång kanske man får ta reda på vilket svar de vill ha där), men jag snackade på. Och när de frågade om lönen som jag inte haft en enda tanke på under hela dagen så draog jag till med något istället för det avvärjande svaret jag brukar ge.

Men, att jag har två månader uppsägningstid var ingen höjdare. Tror tyvärr det faller på det.

Leta jobb

Dags att börja leta jobb... ett CV skickat till Gävle som han för vidare till personalavdelningen där. De ger pengar till personer som rekommenderar andra, om de blir anställda. Det gör här med och är väl ganska vanligt antar jag. Och ett annat CV till Idioma, en översättningsfirma.

Flytten gick inte alls som jag ville kanske ni förstår. Jag var medvetet sist med att flytta, visade tydligt mitt missnöje och förklarade om och om.. men till intet. Zuzana frågade på slutet om det är ok att sitta där jag sitter och jag svarade nä, efter ett tag frågor hon samma sak igen. Jag svarar, ni tvingar mig att sitta här men det är inte ok. För många kan det här hela framstå som oförklarligt beteende av mig, byta jobb på grund av en plats. Men på sättet som de tagit ställning till detta och inte alls insett vikten av det för mig. Pavlas lögner hjälper ju inte heller..  känner bara att jag inte vill jobba med dessa människorna. Om man tittar på kartan är jag nu på mittenplatsen av 3:orna. En skitplats med andra ord, folk går bakom mig konstant och hämtar papper ur en printer, eller för att hämta i något skåp, eller bara tar en llten tur och det stressar mig.

Skall även få iväg min CV till två rekryteringsfirmor.

Det dumma här är, det är två månaders uppsägning, men inte bara det utan det skall vara två hela månader. Så det kvittar om jag säger upp mig idag eller om jag säger upp mig den 31:e maj, måste ändå vara här till siste juli. Och skulle missa den 31:e så måste jag vara här till siste augusti. Sorgligt.







Skitmorgon(dag)


  1. Sov uruselt inatt, de förde massor av oväsen på våningen ovan för, och när de väl blev tysta så kunde jag ändå inte somna.
  2. Gillar inte tanken på de nya platserna på jobb.
  3. Har massor av att göra på jobb, och får dessutom skickat till mig en massa extra uppgifter. Och om jag säger nej till dem, även om jag har troligtvis rätt att säga nej. Så kommer de gnälla om det i all oändlighet.
  4. Fick inte NWN att funka i multiplayer igår.
  5. Av allt detta blir jag sur, och jag gillar inte att jag blir sur, och då blir jag sur över att jag är sur.
  6. Pavlas lögn över skälet till att skåpen inte fick vara kvar, hon skyllde på Zuzana (hennes chef), att det är hon som vill ha bort dem. Men jag har pratat med tre tjejer på den franska avdelningen och alla säger att de hört att det är Pavla som vill ha bort dem.
  7. Och när jag är sur så kan också oskyldiga få sig en känga, och det gillar jag allra minst. Men knepigt att le och vara glad, när man inte är det.

De verkade uppskatta kakan

Det blev iaf inget över och jag fick lite gratulationer, men eftersom mer än halva vår avdelning är borta idag så berättade de för mig att de skjuter upp det till imorgon, när alla är här.

Just nu verkar det som jag förlorat kampen om skåpen bakom mig på den nya platsen. Men hur kul är det att sitta och titta in i en hörna med folk som går bakom mig. Jag vet att jag hade tittat åt samma håll annars med, men då hade jag inte kunnat titta bakåt, nu kommer jag störa mig och reta mig på det... *tobbe svär*

Praskove Cukr

Svårast igår med bakningen, dels att hitta rätt ingredienser i affären. Inte tokenkelt att ta reda på vad Florsocker heter på tjeckiska...

Sedan baka det hela utan några mått, eller jag hittade ju tesked och matsked men inget decilitermått eller liknande, men jag smakade imorse och det smakade bra. Kanske lite mycket kaffesmak i glasyren. Sedan fick jag ju göra mina rutor i två omgångar då ugnen inte är så stor. Och någon vettig ugnsform hade jag inte, utan det blev att göra i en rundad glasform. Men rätt nöjd ändå.

Sedan när det gäller att frakta hit kakan till jobbet, så hade jag inga vettiga förpackningar. Utan jag tog dem i en "lätt" för stor brödlåda eller något, och det såg lite löjligt ut. Men det är då man är lite glad iaf att man lever i ett traditionellt patriakaliskt samhälle..  för jag tror inte de tycker jag ser konstig ut med min låda, utan de tänker, stackars kille som har en tjej som inte kan ge honom en ordentlig låda. :)

Grrr

Det är dryyygt att vispa för hand...

Bara kom aldrig hit, hon vart lite väl bakis idag.

Blir förresten glad av att lyssna på denna. Om ni vill så kan jag sätta ut adressen var ni kan ladda ner hela låten.

http://knd.org.uk/files/loituma__.swf

Kaka

Bara var ute och festade igår, så lite halvsent igår så började det trilla in lite sms. Så nu skall hon komma hit någon gång på eftermiddagen och hjälpa mig att baka en kaka till jobb imorgon. Inte för jag inte skulle klara av att baka en kaka, men hon undrade vad mina planer för dagen skulle vara. Så jag sa att brunch och sedan baka kaka, och att hon var välkommen att hänga med på vad hon ville. Så hon valde kakan.

Intressant första "dejt", nja, vi var hemma hos Tobbe och bakade en kaka. Jag är bara glad att Anne och Munka var här för inte länge sedan, ser fortfarande rätt bra ut här. 

Jaha, vad skall jag baka då. Jag är osäker på hur ungen fungerar, och i de flesta fall kommer jag behöva en ugn. Skulle kunna göra chokladbollar utan ugn och det är ett alternativ. Men det jag skall undersöka är nog om jag kan göra chokladrutor, de brukar bli rätt goda.

Får inventera vad jag har i köket med, tror t.ex inte att jag har några mått alls.

Flytt

Flytt

Ibland imponeras jag av mig själv, mest för att jag kan hitta de mest märkliga sakerna att lobba för. Vi skall ändra platser på jobb på onsdag nästa vecka. Och eftersom jag tycker om den platsen jag har nu så vill jag ju försöka fixa så jag får en bra plats på onsdag. Så igår började Tobbe fixa med detta, han började med prata lite med min chef Pavla, att fråga lite lätt vad planen är. Sedan efter jag fått höra ungefär vart vi skulle sitta gick bort till den franska avdelningen för det är där vi skall sitta, och pratade med dem om platser o.s.v... Bokade en plats, av en tjej som lovade att hålla den till mig om någon annan frågade. Allt väl...

Men nej, senare på  eftermiddagen hör jag att Pavla planerat något nytt och hon vill ha den platsen jag valt givetvis, och vi skall sitta där hon först planerat att sitta. Så återigen fick man gå och snacka lite med de franska, men även med Jitka och Skämtaren, som man behöver stöd av också. Nästan politik det här.

Så nu är planen som gäller, från kartan.

1. Där kommer troligen jag sitta, en bra plats, hörna med fönster på båda hållen.
2. Jitka, hon är rätt söt och trevlig, så kommer inte klaga direkt.
3. Tre st. platser med rygg mot vart jag och Jitka sitter, skämtaren lär hamna där.
    Inte för han vill utan för Pavla vill ha honom nära printern.
4. Pavlas hantlangare och informatör, Katka.
5. Troligen två nya anställda om de hittar folk som pratar hollänska.
6. Pavla, med blicken åt vårat håll.
7. Höga skåp, som skymmer sikten, men där är ett problem, skall snart återkomma till det.
8. Fönster

Jo, problemet är att när vi flyttar så vill Pavla att vi tar bort de skåpen som är längst upp till vänster, precis bakom mig och Jitka. Det skulle vara illa, jag skulle kännas Pavlas blick i ryggen hela tiden och inte kunna vara lugn, dessutom har jag svårt att koncentrera mig om person går bakom mig. Så det sista jag gjorde igår var skickade ett mejl där jag bad Pavla behålla skåpen där de är. Med hänvisning att jag jobbar bättre när det är lugnt omkring mig. Vi får se vad hon svara på måndag, skulle det gå emot mig så kommer jag fortsätta lobba för det.

Märkligt som sagt vad man lägger ner tid på.

Accenture - just nu

Accenture - just nu
Såhär kan det se ut, det här är min kollega, den svärande tjecken.
När jag går förbi honom brukar han citera från von Triers Riget, "danskjävlar",
helt ok uttal har han.

Litmanen

Litmanen

Jari Litmanen, världens just nu coolaste finländare,
håller på att frälsa Malmö FF.

Filändelse...

Inspirerad lite av Sara som har test på sina bloggar fick jag ju också ha ett nu när jag hittade ett mer "pojkaktigt" sådant...

Vilken filändelse är du? Min blev .swf, och som ni ser nedan kanske det inte var en höjdare.. :)


You are .swf	 You are flashy, but lack substance.  You like playing, but often you are annoying. Grow up.
Which File Extension are You?

Besök

      Fredag, 5:e Maj

Städa, städa, städa, jo det blev faktiskt en del städande innan Munka och Anne dök upp på kvällen. Deras plan landade 20.30 och jag räknade kallt med att de skulle ha baggage med sig, så jag blev lite paff när telefonen ringde när jag satt på bussen. Och Anne glatt frågar vart jag är..  Då hade de varit så lömska att bara ha handbaggage med sig. Men jag var där rätt fort.

Blev en lugn kväll, satt på min lokala restaurang och åt, drack och pratade en del.

Lördagen, 6:e Maj

Först åkte vi in till Café Louvre och åt frukost och planerade lite dagen. Det bestämdes att vi skull ta The Tobbe Tour. Vilket innebar tre stycken destinationer, tre stycken utsikter över Prag.

Den första var Vysehrad, vilket är ett gammalt område som en gång hade ett äldre slott än det som kallas Pragslottet. Där finns en kyrka och en stor park, men även en kyrkogård dit de flesta kända från Tjeckien hamnar; Dvorak, Smetana, Capek mm. Men man har även en mycket vacker utsikt över floden och den delen av Prag. Man förstår varför folk vill bygga högt upp för att få den mäktiga känslan att titta ut över en floddal.

Från Vysehrad tog vi oss en sväng inom huvudtågstationen och köpte biljetter till de kommande dagarna.

Därefter tog vi oss upp till Letna och deras lilla ölpark. Och därifrån är det också en mäktig utsikt, här mer över de centrala delarna och man ser allt takspiror och torn som sticker upp över gamla staden. Letna är riktigt stor park men vi höll oss bara i utkanterna, och njöt av en svalkande öl. Vädret under alla dagarna var väldigt trevligt.

Från Letna, skulle vi till Zizkov-kullen och se världens största häststaty. Innan dess stannade vi till på en restaurang för att käka, vi hittade ett ställe som heter Pivovarsky Klub. Som hade gått in för att ha ett brett ölsortiment, men det var inte vidare billigt. Vi käkade där och samlade krafter innan vi skulle gå upp på kullen. För det får man göra här, gå uppför och det är ganska brant. Men att det ligger lite off och man måste ta sig upp på det här sättet gör att inte så många har sett statyn på nära håll, de flesta turister tar sig till mer bekväma attraktioner. Vi tog oss upp, och pustade ut, glada att vi införskaffat vatten innan klättringen. en del fotograferande så börjar plötsligt en av tjeckerna prata med oss, på norska. Han hade jobbat där ett antal år, men nu bodde han här, och hade tydligen fått en stroke. Han berättade lite historia om Jan Zizkov som sitter på hästen.

Efter Zizkov-kullen drog vi oss hemåt för att vila en timme, vi skulle ju ut på nattklubb senare på kvällen.

Så ut, vi tar oss till Fraktal där vi normal äter brunch för det är nära till nattklubben vi skall ut på. Där dricker vi en del öl, Gävle dyker upp först av de andra som skall med. Och vi snackar en del och njuter av ölen. Senare kommer de tjeckiska tjejer och även holländaren från jobb. Det är Jana (hon som har den där blicken), Jitka, hennes kompis Bara och tre kompisar till Bara. Så gott om tjeckiska flickor. Baras tre kompisar går till klubben i förväg och vi andra sitter kvar på Fraktal ett tag och dricker och pratar, men så småningom går vi iväg med. Klubben heter Mis Mas, och har flera dansgolv. Men usch vad vi inte gillade stället, snittåldern på de som var där låg runt 18-19 år, små parvlar överallt omkring oss. Och vi bestämmer oss ganska fort om att vi skall gå.

Vi får leta upp de andra och säga att vi skall gå, och när jag hittar Bara så är hon lite onykter och säger att hon skall säga något till mig. Det visar sig att efter kvällen i Kladno (fotbollsmatchen) så har hon haft en dröm där vi kyssts och att det var bra. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag säger men vi var ju på väg därifrån, så vi går. Men på väg mot spårvagnen berättar jag för Anne, Munka och Gävle vad hon sagt så får jag bannor av magnitud för jag/vi gått. Så jag ordnar fram hennes mobilnummer och sms:ar lite med henne under tiden vi tar oss hem. Sedan sover trötta skåningar.

Söndag, 7:e Maj

Dagen innan var vi ju och köpte tågbiljetter, så nu skulle vi skulle vi ut och åka. Anne när hon studerade en termin i Wien så hade hon en tjeckisk kille på sin korridor, så nu skulle vi besöka honom i hans hemstad Plzen, och på vägen stanna till vid slottet Karlstejn.

Vi åkte ganska tidigt om man ser på hur länge vi var vakna. Tar bara ungeför en halvtimme att åka till Karlstejn, tar lika lång tid att gå upp till slottet. Och visst var det turistigt på vägen men inte så påträngande som jag trodde. Och slottet i sig var väldigt fräckt, stort och mäktigt. Två gånger hade någon försökt inta slottet, en gång av Husiterna i inbördeskriget, men de gav upp efter 7 månaders belägring. Och den andra gången av svenska trupper i slutet av 30-åriga kriget. Vi tog iaf två tredjedelar av slottet, men det har aldrig helt blivit intaget.

Sent på eftermiddagen åkte vi vidare mot Plzen, där vi mötte upp med Korridoraren och hans flickvän Misa. Vi kom mitt i firandet av segerdagen i andra-världskriget och att amerikanarna kom till Plzen och gjorde det fritt från tysk ockupation. Så det var mycket folk, och en stor scen på torget. Vi åt på en restaurang som översatt hette Malthuset, och det var en schysst atmosfär därinne, som man skulle kunna föreställa sig i ett rollspel, mörkt, medeltidsmusik och glad stämning.

Vi fick sova hemma hos flickvännens föräldrars lägenhet, mycket snällt.

Måndag, 8: Maj

Vi vaknar och åker till Pilsnerbryggeriet. Där den ursprungliga pilsnerna kommer ifrån, kändes överväldigade att gå på så klassisk mark. Tyvärr fanns det ingen engelskguidning förrän på eftermiddagen, men vi hakade på en fransk rundtur istället. Anne fick stå som tolk, fast tycke både jag och Munka förstod en hel del, kanske hjälpte en del att vi kunde grunderna rätt bra. Den franska rundturen bestod märkligt nog av en hel del österrikare, ett mysterium vi aldrig förstod. Den ofiltrerade ölen vi fick smaka, var inte så bra i början men efter ett par klunkar hade man vant sig och den var rätt ok faktiskt. Vi åt på deras restaurang efteråt och det smakade väldans bra.

Efter bryggeriet gick vi en liten runda på stan innan Korridoraren mötte upp med oss, och vi allihop åkte mot Prag igen.

Väl hemma var det vila ett tag som gällde, man blir lite seg efter allt gående och nya intryck.

Men vi tog en runda till in till Prag på kvällen, Anne och Munka ville se Karlsbron upplyst på kvällen. Så först satt vi på Slavia Café, som ligger bra till men är inte särskillt trevligt tyvärr, och sedan gick vi ut vid bron som går över där, helt klart en av bästa ställena för se bron, slottet och nationalteatern. Tyvärr var inte bron upplyst, men de andra var, slottet är helt magiskt när man ser det därifrån. Sedan bar det av hemåt igen. Ivrigt planerande av sista dagen.

Tisdag 9:e Maj

Jag hade en gjort en rutt för dagen, och var ganska nöjd med mig själv. Men den planen gursades direkt då de höll på att renovera Café Imperial, vilket det inte stod något om på deras hemsida. Vi går vidare till det Kommunistiska Museumet som hade öppet och var väldigt intressant. Mäktigt att se bilderna från 1989 från sammetsrevolution, att se de gatorna man går på var och varannan dag fyllda med människor och poliser. Det är mycket imponerande med obeväpnade i det närmaste passiva revolutioner, känns som om det finns hopp fortfarande för mänskligheten.

Vi går vidare och än en gång grusas våra planer lite då glasstället vi skall äta glass öppnar senare.  Vi äter en snabb lunch på en nästan hemlig tjeckisk lunchrestaurang, maten kanske inte är den bästa, men det är billigt och vi får maten snabbt. Så snabbt att vi ändå får vänta på att glasstället skall öppna.  Men det är värt väntan, glassen där är mycket god.

Mätta och belåtna åker vi vidare till Andel, där jag och Munka lämnar Anne i köpcentrat och vi går och sätter oss på Lokalblok, och dricker öl och Munka skriver lite vykort. Tiden springer iväg och flyget närmar sig, möter upp med Anne i köpcentrat. Och tar tunnelbanan hem, samlar ihop det sista. Och åker vidare till Zlicin, där jag lämnar dem när de går på bussen till flygplatsen.

Jag har säkert glömt saker, men det här vart det stora hela.

Tomt

Också vart det tomt igen, Anne och Munka har åkt hem och det känns lite märkligt att det är tyst. Skall återkomma med allt vad vi hittade på.

Biljett till München fixad

Jepps, igår var jag den stora tågstationen i Prag, de har ju ett antal tågstationer och man kan inte åka överallt på alla som jag fick bittert erfara när vi tågluffade sommaren 2004. Men den här gången hade jag med mig en tjej från jobb Vera, hon som även är min saltlakritslangare.. Och hon kommer från en by väldigt nära den tyska gränsen och hon brukar åka samma tåg som jag nu skall åka.

Så nu får jag ta och snacka med brudgummen vilken tid som är bäst och dyka upp o.s.v.

Bubbelvinet varade ungefär en kvart, efter jag delat med mig till kompisar på våningen. blev aldrig någon jakt efter jordgubbsflickan..

Sparkling wine

    I fredags så skickade någon från personalavdelning ut ett mejl om en "Ice-breaker", vilket i det här fallet var en poesitävlig, och jag som den dagen var mer motiverad att skriva en dikt än jobba skickade in en dikt.

Reglerna var enkla, man skulle ha med ordet Daffodil och den skulle vara minst 20 ord. Först var jag inte helt säker på vilken blomma daffodil var så jag gjorde en snabbkoll. Det var ju Påsklilja, och så såg jag att den heter Narcissus på latin och då kom inspiriationen.

You are the joy,
the spark in my heart
You are the true,
the forever one and only
 
Your eyes glitter,
with devotion and passion
Your smile shines,
bright like a thousand suns
 
Your fragrence is,
as wonderful as the daffodils
Your touch soft,
as snow falling from the sky
 
You have captured,
my infatuation and my love
You are the person
looking back at me from the mirror

Tyckte jag varit lite fyndig med det hela iaf.. :)

Och så igår efter jag gått hem från jobb, tog förresten en öl och ett glas vin med Jitka efter jobb igår, det var trevligt. Ok, tillbaka, jo jag fick ett mejl igår efter jag gått.

Hi Guys,

so we would like to congratulate to both of you, because you are the WINNERS of our first Ice Break game ;)

Originally we wanted to evaluate only the first place, but because your poems were so great, we would like to

split the price to both of you.

Well, actually Torbjorn is the winner so he will get the sparkling wine, and Misa as a second pleased will have strawberries.

Sorry we didn’t have a time today to stop by but we will do it tomorrow.

Cheers, Marcela & Eva

Så jag vann tydligen en flaska bubbelvin.... :)
Nu borde jag ta reda på om flickan med jordgubbarna är söt, kanske man kunnat få en trevlig picnic på köpet.. :)

B

Bright Boredom By
Beautiful Bare Breasted
Bride

Brought Briskly By
Beckoning Brown-eyed Boyish
Brute

Bedmates Bliss By
Bath-water Below Bayou
Bait


Apkungen och Minnen

Apkungen


Funderar ibland över vad man kommer ihåg och inte kommer ihåg.

Ett av de första minnena jag har är från TV, eller jag har säkert andra minnen med. Det är Apkungen som jag minns och kan datera, jag har lyckats fastställa genom att kolla runt på nätet att den visades 1978 och 1980 på SVT med Hasse Alfredsson som berättarröst. Så jag antar att det är från 1980 som jag kommer ihåg. Vet inte varför jag minns just den, men något är det som får mig att minnas apan som hoppar omkring och den suggestiva kinesiska musiken i bakgrunden.

http://www.apkungen.info.se/

Ett annat minne jag minns med glädje är när jag går på lågstadiet och under en vecka eller två så skall jag på ett läger i Höllviken. Om jag inte minns fel var det ett astmaläger, men här sviker minnet mig lite. I vilket fall som helst, det är en av de sista dagarna och vi skall gå ut på en tipsrunda på kvällen. Vi har delats upp i lag om fyra barn i varje grupp, och ingen vuxen är med och går runt. Jag hamnar i gruppen som skall ut sist, och när det är vår tur har det hunnit bli riktigt mörkt ute, och då skicka ut fyra ungar som inte är från Höllviken på en runda är lite att utmana ödet. I alla fall tyckte vi det, vi var rädda allihopa, men ingen protesterade utan vi gick ut.

Kommer ihåg hur alla var extra mycket rädda när vi behövde närma oss kiosken med de stora killarna på mopeder. Men vi överlevde förbi dem, så går vi ner för en gata som är helst tyst, och inte mycket upplyst. Jag vet inte vad jag håller på med, men jag förstår ingenting när plötsligt alla mina kamrater skriker spöke och försvinner iväg springandes. Jag blir också rädd, men jag springer inte iväg. Istället tittar jag mig omkring och ser en vithårig tant i ett vitt nattlinne, som har gått ut i sin trädgård för att prata med oss då hon var orolig när hon sett oss från huset. Jag pratar lite med tanten, och mina kamrater vågar sig tillbaka igen.

Den resterande biten av gångfärden har två stycken som håller mig hårt i händerna eftersom jag ansåg vara den modige,(minns inte vad den fjärde gjorde men tror han eller hon höll en av de andra i handen). Men det var ju inte sant, snarare jag som inte var uppmärksam att där kanske var en fara, inte hade jag vett att springa iväg sedan de andra sprungit heller. När vi kom tillbaka, var det tydligen någon av mina kamrater som berättade vad som hade hänt, och ledarna tyckte jag var en hjälte. Jag var rätt stolt just då faktiskt.

Ett annat mycket senare minne som jag ibland kan hitta i fram till i skallen när jag behöver le, är från studenttiden. Vi skall jobba på Helsingcronas bal, och jag tror det är första terminen som T2 är i Lund. Det är jag och T2 som har fått det hedervärda uppdraget att gå runt och dela ut punsch på kaffet direkt efter sittningens slut. Bara det att vi som jag har ju redan hunnit festa till det lite, och smuttat på punschen. Så jag och börjar gå längs borden när folket dykt upp i en lätt vaggande gång. En biljett, en punsch det fixar till och med vi i det tillståndet, och vi är ju glada. Så kommer vi till en ända på bordet där det sitter tre killar och två tjejer, det är tydligt att de kommer från sittningen. Men två av dem saknar biljett. Så då börjar jag med att verka lite allvarlig och fråga hur kan man glömma sin biljett och har ni verkligen varit där nere och inte bara smugit in.

Här kunde det ha tagit en tråkig vändning om det varit dryga översittare, men nu var det en grupp väluppfostrade studenter och de tog det väldigt allvarligt. Började förklara om hur de glömt och de kunde nog ta med oss ner och kolla på deras platser om möjligtvis deras biljett fortfarande var där. Och om vi inte kunde göra ett litet undantag för dem och ge dem en punsch. Jag tittar strängt på dem, och säger, kan ni svara allvarligt på min kommande fråga. De nickar och samlar ihop sig för att komma med ett bra och välkomponerat svar. Jag frågar.. Älskar ni oss? Man ser hur frågan sjunker in och därefter kommer breda leenden upp och ett unisont, JA. Så de fick sin punsch.

Minns och också från den balen att ett tag efter så kallade vi T2, fri punsch och gå vilse hem. Med hänvisning till en sång som vi lyssnande den del på då, som heter ”Fri sprit och taxi hem” med Stefan Sundström.

Förstår ingenting

Alldeles nyss hör jag något meddelande basuneras ut från en megafon på en bil, jag förstår det eftersom man hör att den rör på sig. Så jag tittar ut genom fönstret och visst, där kommer en skåpbil med megafoner på taket. Och jag har för någon dag sedan sett nya skyltar uppsatta med personers ansikten på, vilket jag har tyckt att det har väldigt mycket sett ut som valaffischer.  Så nu när jag ser skåpbilen tänker jag, ok fräckt det har vi inte hemma att de kör omkring och spelar upp valmeddelanden.

Men.. så stannar skåpbilen, ut hoppar en kille och en tjej kanske 13-14 år, springer upp bakom en buske, hånglar i 5 sekunder, springer tillbaka till bilen och hoppar in igen. Och så kör de iväg. Förvirrande.

Jag och Gävle valde fel dag att leta ställen i fredags, det regnade och blåste. Vi var dock inne på två ställen, varav ett var ok. Vi kunde även ignorera en hel del ställen bara genom att kolla priserna på skyltarna vid entréerna.. Men vi får ut fler gånger för att hitta något, överlag, Mala Strana är lite väl prisstarkt och inte månge ställen att hitta ett lite mer obskyrt etablissemang. Jakten går vidare.

Vi har ledigt här nere idag, 1:e maj med, men inte riktigt de socialistiska som firas, utan här är det kärlekens månad som inleds. Varvid man skall ta sin käresta upp på Petrinkullen och vänslas, för då håller det för evigt enligt legenden.

PS. Vi fick utökat utrymme på våra bloggar.. från 10 mb till 1 gb.. viss skillnad.

RSS 2.0