Mycket jobb

Mycket på jobb för tillfället, kommer bli till att jobba en del övertid resterade dagar den här veckan. Mest Tyskland som gör livet surt för oss, de har en hel del att komma ifatt och det är vi som får lida för det.

Kanske skall förklara mer uttrycket "så länge det känns bra", jag menade hur pass snabbt allting går. Normalt skulle jag nog vilja säga att man kanske inte pratar om att flytta ihop efter två månader... men det känns bra och jag tycker väldigt mycket om Hela. Och det är en person jag känner mig väldigt avslappnad och bekväm med, det om något är viktigt för mig, tänk att behöva vara med någon som du hela tiden måste spänna dig och kanske inte helt kunna vara dig själv.

Spelade rollspel igårkväll, vi har ett trevligt gäng för tillfället och tror det är bara bra att vi fått med två stycken tjecker. En av dem definitivt blygare än den andra. Men det kommer säkert bli bättre med tiden.

Också när jag var på bröllopet så snackade vi om att dra igång innebandyn igen som varit sovande under sommaren.

Forsta dansen


Relax

Slappnar av ar det jag gor nu och kan bara gissa hur det ar for det gifta paret. Sa mycket att organisera sa manga att underhalla. Men nu ar de gifta iaf och kan pusta ut att det blev ett trevligt brollop, forsta brollopet som jag varit pa dar ceremonin hallits utomhus.
Som jag tidigar namnt i bloggen sa ar det inte manga tjecker som gifter sig i kyrkor utan det ar borgligt gifetmal som galler. Och som icke-troende har jag all sympati for detta. Men kyrkan kan det har med pampighet, de borgliga vigslar jag varit pa har varit valdigt korta, och inget sjungade forstas. Vet inte hur jag skall losa det om jag nagonsin kommer gifta mig, men kanske kommer krava annan allsang av alla de som ar dar.  :)

Vi stannade natten pa "Herrgarden", eller ett mindre slott kanske det kan beskrivas. Det finns en risk att rummet vi spenderade natten i kommer vara storre an lagenheten vi kanske kommer flytta in i. Det hade hall, en dubbelsang, en enkel sang, en avdelning som var mer salongsaktig och for att inte tala om badrummet, gigantiskt.

Mycket folk, och Nina som ar bruden, hennes far jobbar som diplomat och hon har vaxt upp mestadelen av hennes liv i Asien. Och han bjod alla som ville ha pa kubanska cigarrer... Maten var mestadels traditionell tjeckisk, men det sag inte ut att ga nagon nod pa slakten som kom fran nordvastra Skane, Lerberget, Viken och Hoganas. Sa det blev att prata ne hel del skanska. Aven om brudgummens familj aven den ar en bra mix, fadern fran Belgien och modern fran Finland.

Fick sms fran jobb igar och mitt paket hade antligen kommit och givetvis levererade det pa dagen som jag inte ar dar, smatt irriterande. Men det kommer finnas dar pa mandag.

Nu hemma hos Hela i Opatov, och bara njuter av att det inte finns nagon annan an oss har, inga fler sociala evenemang den har helgen, redan fatt en overdos.

Himmel over Opatov


40 ar

Idag ar det fyrtio ar sedan Sovjet invaderade Tjeckoslovakien, Tjeckoslovakien hade borjat fa alldeles for sjalvstandiga och vastvanliga tankar sa Sovjet gick in. De rullade in fran alla mojliga hall, fran Ost-Tyskland, Polen, Ryssland och aven Bulgariska trupper kom.
De har en massa TV-program om det nu, och det satts upp en hel del utstallningar. Bland anant kommer en av original pansrvagnarna stallas pa Vaclevske Namesti.
De tva statliga kanalerna Ceske televize 1 och 2 har det mesta av arkivmaterialet och har just nu en grudlig genomgang om vad som hande med vittnen, bilder och filmer. Med en rysk bjorn som haller pa att vakna igen i ost kanns bevakningen av vad som hande for fyrtio ar sedan bara an mer aktuellt.

Pa fredag har jag ledigt fran jobb, skall pa brollop, skall forsoka aterkomma med bilder fran evenemanget.

Och vad hander med OS, inte latt att forklara for folk fran andra nationer har nere att vi inte har nagot guld. Hoppas verkligen vi kommer ta nagot...

Med Hela fungerar allting fortfarande bra, allting gar fortsatt fort framat. Men i mitt huvud tanker jag sa lange det kanns bra varfor skall jag stoppa det. Den har senaste helgen spenderades igen i Rakovnik, hemmes hemstad, hennes mor hade namnsdag sa vi och hennes syster och systerns pojkvan var dar. Kandes som vi at mat hela helgen...  var lite langtrakigt ibland, men aldrig riktigt sa hemskt som jag forestallt mig. Och familjen verkar valkomna mig, kanner mig redan ratt bekvam dar.
Och vad mer som gar snabbt... jo, vi kanske inom ett par manader kommer flytta ihop. Som sagt inte kant henne sa faslig lang tid men, vi spenderar en massa tid ihop. Kanske en kvall per vecka som vi inte traffas...  vi ar iallafall overens om att det inte ar brattom vi har tid att leta efter ett stalle som bada skulle tycka om...

Bestallde en mediaspelare fran Kina, det tog dem tva dagar att skicka dem till Prag... nu har de legat 6 dagar hos tjeckiska tullen och nar jag via DHL soker pa trackingnumret sa star dar endast "Clearence Delay", men efter klagat sa fick jag alltsa till svara att tjeckiska tullen har det och DHL kan inte saga nar de kommer vara klara med det...  borjar bli skeptisk och undra over om paketet kommer raka forsvinna...

Från tre till sju...

Det var ökningen av antal personer vid de två senaste rollspelsmötena. Vi ville få mer stabilitet så efter en tids letande och lite hjälp från Hela så registrerade jag ett konto på ett tjeckiskt rollspelsforum. Och sedan dess har jag översvämmats i mejl från tjeckiska rollspelare, dels sådana som är intresserade av att spela med oss, men även folk som är nyfikna vilka vi är. Blivit inbjuden till deras största rollspelssamling som de har en gång om året, får se om jag kan organisera så jag kan ta mig dit på ett besök.

I helgen var jag och Hela på IKEA, där jag avnjöt en hel del köttbullar.  :)
Hela köpte även en bäddsoffa, hon hade planerat att köpa den ett tag men tror att min existens påskyndade köpet lite, annars hade vi inte haft någon vettig plats att sova hemma hos henne. Hennes syster har varit på semester i Grekland och under tiden har vi lånat hennes säng. Men nu är hon tillbaka, och Hela gillar inte helt att sova hos mig då gatan utanför är väldigt högljudd. Kan förstå henne en del, men man vänjer sig.
Vi får se hur det blir senare, för jag tycker inte det är så kul att ta mig till jobb från henne, metron på morgonen är inget roligt ställe och när man dessutom måste byta metro... jag har blivit bortskämd med att kunna gå till jobb.

Men överhuvudtaget känns det bra, nyhetens behag har lagt sig en del men inget som direkt försämrat det hela.

Följer inte OS så mycket, försöker hålla lite koll när svenskar har chansen att ta en medalj, och man kan följa en del även om man är på jobb. BBC har en riktigt bra live-funktion på sin hemsida.

På fredag har vi kvartalsmöte/fest på jobb. Och den här gången skall vi ha det på Zluta Lazne, samma ställe som jag berättade om i förra inlägget. verkar om Monster har hyrt merparten av det tills kl 22. Jag bjöd in Hela, får dock ha en liten genomgång med henne om vilka kollegor som är galna och vilka som är lite mindre galna.  :)

Borde tänka på någon form av semester, funderar på att kanske våldgästa Jonas i Turkiet. Har pratat med honom på ett tag, men ganska säker om jag hörde av mig så skulle det nog gå bra. Har dock inte alls pratat med Hela om det, tror hon har en del semester kvar med.


RSS 2.0