Våren verkar iaf ha kommit

Våren har hittat till Prag och från nu och flertalet månader så borde en tjockare jacka kännas avlägset. Lagom till att Helena hittar hit.

Jobbet svävar till viss del fortfarande i ovisshet, och det är inte självklart när jag kommer veta om det är bu eller bä. Det hade varit trevligare om man visste 100% åt vilket håll det kommer gå. Men antar tills jag vet så är det bara att fortsätta som normalt.

Annars händer det inte så fantastiskt mycket, kanske blir en IKEA resa till helgen, men det beror på hur länge jag kommer behöva jobba på fredagen då det är den sista jobbdagen i April, dagen vi jobbar och sliter som hårdast. Ett par gånger har jag gått hem först vid midnatt.

Ingen bil ännu, inte ens nära, men det skall väl inte ta alltför lång tid innan vi hittar en vi vill köpa, å andra sidan vi har inte det minsta bråttom.

En ljuspunkt är att jag hittat en affär som säljer Rice Krispies, de bästa flingorna någonsin.  :)


You win some...

Roligast från  matchen igår var den stackars reportern utsänd från stockholmsteve som intervjuvande Martin Dahlin under matchen. Det gick ungefär såhär:

 

Reportern:

Och här är en annan derbyhjälte, Martin Dahlin. Så Martin vad får du för minnen från den här stämningen när du spelade dina derbyn?

Martin Dahlin:

Jag spelade aldrig något derby.

 

Hade reportern gjort sin läxa hade han vetat om att under Martin Dahlins aktiva karriär i MFF låg syndets pärla och harvade i de lägre divisionerna.

 

Matchen i sig vill jag helst glömma, men lite tråkigt när två av lagets bästa spelare blir nersparkade och skadade redan innan första halvleken är slut.


Punsch



Punsch - Tjeckisk variant, ur en livsstilstidning från 1972.

Ett glas whisky, en matsked citronsaft, tre matskedar socker och fyll upp med hett vatten. Servera med apelsinskivor och riven muskot.

Glömde

I samband med giftermålet, eller troligtvis ännu tidigare så ändrar jag med största säkerhet efternamn till Grönberg. Har alltid tyckt att Jonsson har varit för vanligt. Jag var tillochmed så långt kommen att jag hittat på ett helt nytt namn, men Hela vägrade att ta det. Vilket är förståligt då det var i princip omöjligt för henne att uttala.

Från andra sidan graven

Så vad har hänt…

 

Massor, här är ett axplock.

 

Kärlek:

Förlovad och lycklig. Jag har allt jag kan önska mig, och har verkligen hittat en person som jag trivs med och som trivs med mig. Jag var nervös när jag  frågade om hon ville gifta sig med mig. Vi hade inte diskuterat det och jag var inte helt säker på vad hon skulle svara.

Att få rätt storlek på ringen var inte det lättaste heller,  Hela har i princip inga smycken och definitivt inga ringar, så det fanns ingen möjlighet att ”låna” en ring. Så det hela slutade med att jag fick mäta hennes finger när hon sov på natten med ett litet snöre. Jag var rätt glad att hon inte vaknade upp när jag gjorde det, hade varit rätt svårt att förklara.

Nu pågår förberedelserna för bröllopet, även om det är mer än ett år kvar tills vi faktiskt gifter oss. Mest lokaler och sådant vi skulle vilja ha ur vägen så fort som möjligt. Bröllopet kommer stå i Skåne och med största säkerhet i Lund.

 

Jobb:

Fortsatt på Monster och jag trivs fortfarande väldigt bra. Dock så är det lite osäkert med framtiden, mina arbetsuppgifter kommer att ändras och det är oklart hur. Just nu hjälper jag och förbereder jag för att överlämna delvis vad jag gör till ett kontor i Brno (Tjeckiens näst största stad). Jag har fått garantier att jag skall få andra uppgifter och att de vill ha mig kvar på jobbet.  Så jag får lita på deras ord, dock har det varit lite nervöst med tanke på att vi gått från att vara 23 till 5 pers sedan finanskrisen startade. Men det är också ett kvitto på att jag måste gjort något bra om jag är kvar och är en av de 5.

Hela trivs också på jobb även om det också är turbulent, hon får dessutom göra lite resor nu och då, även om de mest går till Slovakien.

 

Fritid:

Sedan jag blev tillsammans med Hela så har det blivit mer tid hemma, jag fann ju det jag letade efter. Men känner nu kanske att det börjar bli dags att bege sig ut i staden igen och hitta nya ställen värt att besöka. Eller så är det bara vårkänslorna i mig som talar. Blivit en hel del datorspel, tv-serier, innebandy och besök till Helas hemstad Rakovnik.

Film, har det blivit en del… något som står ut, säkert men jag antar jag börjar bli gammal och glömmer fort, men jag såg iaf filmen Defendor igår och måste säga jag tyckte den var väldigt trevlig. Tre starka TTT, till den filmen.  Närmast ser jag fram emot att se Kick-Ass, den har itne haft premiär här nere än dock.

Och här är ett litet bildspel av filmer som bör dyka upp till sommaren, ett par som ser riktigt intressanta ut.

Här.

 

 

Övrigt:

Inte så mycket, vi håller på att köpa en bil. Tanken är att jag skall ta mitt körkort så småningom med.


RSS 2.0