Mycket fotboll…

Glad midsommar till alla där hemma!

 

Har blivit en hel del fotboll sedan VM började. Trodde till en början att jag skulle vara deprimerad över att inte Sverige är med, och av det skälet inte skulle sett några matcher. Jag skulle vilja säga att raka motsatsen har hänt, har sett fler matcher det här VM:et än det förra i Tyskland. Underhållande även tack vare jobb som har så många nationaliteter, matchen mellan Italien och Slovakien igår har helt klart varit den mest högljudda i relaxavdelningen på jobb. Mycket, Madonna hit och Madonna dit…

 

Bilen köpt sedan ett tag tillbaka, men vi har inte kört den än. Hela var på sin första ”repetitionslektion” i förrgår och det gick bra, men hon vill ha ett par lektioner till innan vi kör själva.

 

Tillökningar har det blivit, Helas syster fick en son den 14:e juni, Matěj (ut: Matiej) heter han.  Så nu är man än en gång en morbror. Vill säga grattis till Joakim och Anné som fick sin pojke den 11:e.

 

Fick mitt nya pass i måndags, ganska dyrt att fixa pass på ambassaden, men det hela gick väldigt smidigt. Och det tog bara en vecka från att jag var där till att jag kunde ta mig dit och hämta passet.  Det gamla passet tog de givetvis hand om och makulerade, men det lämnade mig i en lite knepig situation eftersom mitt bankkonto här nere är i mitt gamla namn.

 

Dock hade jag ju mitt temporära uppehållstillstånd kvar, och när jag fick det så sa de till mig att det fungerar som ett ID inom Tjeckien. Så i tisdags så agerade jag agent, jag gick in på en bank och stängde ner mitt gamla bankkonto  med mitt uppehållstillstånd. Sedan gick jag till en annan bank och och öppnande upp ett nytt konto med mitt nya pass. Så tekniskt just nu inom Tjeckien så har jag två identiteter…

 

Såg filmen The Ghost Writer igår, och måste säga den var bra även som så många gånger händer, slutet levde inte upp till resten av filmen.


Tidigt

Tidig morgon på väg mot Kastrup


Tillbaka i vardagen i Prag

Vardagen så tillsvida att vi imorgon kommer äga en bil, en liten bil men dock en bil. En silvrig Nissan Micra som vi hoppas om än sakta kommer ta oss fram och tillbaka mellan Prag och Lund ett par gånger. Lite trist att se alla ens sparade pengar försvinna i ett nafs, men också lite betryggande att se att vi kan spara om vi vill.

 

Sverigeresan var trevlig, om än packad med aktiviteter, lyckades träffa hela familjen och en drös vänner samtidigt som vi bokat  lokal till vår bröllopsfest. Vi var inne en sväng i Klosterkyrkan och var väldigt nöjda med hur den såg ut, kommer passa oss alldeles utmärkt tror jag. Tyvärr vägrar de låta oss boka kyrkan mer än ett år innan, man ska hålla på sina principer, så nu får jag ringa tidigt på måndag morgon den 14:e juni, och hoppas ingen annan är uppe ännu tidigare.

 

Lokalen där vi kommer ha bröllopet verkar väldigt lovande, lagom stort och de verkade vara flexibla när det kommer till hur man vill organisera det hela. Alkohol måste tas med själv, vilket blir ett uppdrag för Micran. Så nu är iaf, de två stora lokal och kyrka bestämt, nu återstår bara tusentals små saker som skall ordnas. Lyckligtvis har jag snälla syskon som ställer upp om det skulle behövas, kan tänka mig att dekorationer och kanske sådant smått och gott kan vara sådana saker.

 

Värmen har kommit till Prag, vilket är trevligt, dock är det väldigt varmt i rummet där vi sover, och fönstret öppnas inåt vilket då blir en anings knepigt då där är en rullgardin. Så får fundera vidare lite hur man skall gå tillväga för att kunna ha fönstret mer öppet under natten.

 

Alla dessa kullar i Prag med trevlig utsikt, vi var uppe på en ny kulle i söndags, inte långt ifrån var vi bor och njöt av solen, det som är bra är också att det finns garanterat någon som säljer öl uppe på varje kulle, och det svalkar underbart i solen.

 

Fotbolls-VM börjar runt husknuten, och känns lagom så intressant när Sverige inte är med, men det är ju VM. Skall bli kul att se vilket storlag misslyckas, vilket lag överraskar, och kan något av de afrikanska lagen utmana när VM nu går i Afrika? Jag var toknöjd efter sett Malmö FF slå Brommapojkarna när vi var hemma i Sverige. På tiden att de vann när jag var och tittade live, tror inte det hänt sedan jag var där 2004, och då vann de ju Allsvenskan. Jag hoppas på en repris.


RSS 2.0