Mycket fotboll…

Glad midsommar till alla där hemma!

 

Har blivit en hel del fotboll sedan VM började. Trodde till en början att jag skulle vara deprimerad över att inte Sverige är med, och av det skälet inte skulle sett några matcher. Jag skulle vilja säga att raka motsatsen har hänt, har sett fler matcher det här VM:et än det förra i Tyskland. Underhållande även tack vare jobb som har så många nationaliteter, matchen mellan Italien och Slovakien igår har helt klart varit den mest högljudda i relaxavdelningen på jobb. Mycket, Madonna hit och Madonna dit…

 

Bilen köpt sedan ett tag tillbaka, men vi har inte kört den än. Hela var på sin första ”repetitionslektion” i förrgår och det gick bra, men hon vill ha ett par lektioner till innan vi kör själva.

 

Tillökningar har det blivit, Helas syster fick en son den 14:e juni, Matěj (ut: Matiej) heter han.  Så nu är man än en gång en morbror. Vill säga grattis till Joakim och Anné som fick sin pojke den 11:e.

 

Fick mitt nya pass i måndags, ganska dyrt att fixa pass på ambassaden, men det hela gick väldigt smidigt. Och det tog bara en vecka från att jag var där till att jag kunde ta mig dit och hämta passet.  Det gamla passet tog de givetvis hand om och makulerade, men det lämnade mig i en lite knepig situation eftersom mitt bankkonto här nere är i mitt gamla namn.

 

Dock hade jag ju mitt temporära uppehållstillstånd kvar, och när jag fick det så sa de till mig att det fungerar som ett ID inom Tjeckien. Så i tisdags så agerade jag agent, jag gick in på en bank och stängde ner mitt gamla bankkonto  med mitt uppehållstillstånd. Sedan gick jag till en annan bank och och öppnande upp ett nytt konto med mitt nya pass. Så tekniskt just nu inom Tjeckien så har jag två identiteter…

 

Såg filmen The Ghost Writer igår, och måste säga den var bra även som så många gånger händer, slutet levde inte upp till resten av filmen.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Hej!
Jag kommer eventuellt flytta till Prag för att jobba på Accenture. Jag hittade din blogg när jag sökte efter information om att leva och bo i Prag. Intressant att du också har jobbat på Accenture.
Den tjänsten jag sökt är Human Rescours administrator. Har du lust att dela med dig av vad du vet om hur det är att arbeta på Accenture?
Vet du om det finns några saker jag borde ordna med innan jag flyttar?
Jag funderar på om det kan vara värt att bo på hostel medan man letar efter boende där?
Hade blivit väldigt glad för svar, hjälp och tips!
Vänliga hälsningar
/Cecilia

2014-01-31 @ 18:49:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0