Igår

Började som vanligt med jobb, och träning, och återigen det mesta kunde jag. Blir en del surfande när man har möjligheten och det är tråkigt. Luften i rummet vi sitter är så hemsk också, den står stilla och vi sitter och håller inne gäspningar hela tiden.
--------------------------------------
Under lunchtimmen hände det en kul sak iallfall, namnet Pavel hade namnsdag igår här nere och killen som heter Pavel han tog med sig en flaska vin, så vi drack rödvin på jobb. För mig kändes det väldigt konstigt, man skall ju inte dricka på jobb, men de andra verkade inte höja alls på ögonbrynen.
-------------------------------------
Det var meningen att vi i det skandinaviska och det hollänska avdelningen skulle äta middag kl 16, med Martina tjejen som är sjuk, kl 16 för hon måste vara tillbaka till sjukhuset kl 18. Men Martina kunde inte dyka upp, eller ångrade sig. Så middagen flyttades till kl 17.30, där försvann min chans att smita tidigt från träningen.
-------------------------------------
Middagen åt vi på en grekisk restaurang i närheten av namesti republiki, får tacka sås-peter från när vi var på Kreta så körde han en liten intensiv kurs om grekisk mat. Den kom till nytta nu och jag imponerade lite på de andra med mina kunskaper. Och när det blev jag som skulle testa vinet för att se om det smakade bra så blev de ännu mer imponerade, jag snurrade, luktade och riktigt smakade på det. Det var ett helt ok vin, inget speciellt dock.
Vi var försenade till restuarangen och eftersom jag trodde att middagen skulle vara kl 16 så hade jag bestämt möte med australiensaren på Lokalblok kl 20. Så jag fick tacka för mig tidigare än de andra, det var dock en väldigt trevlig middag. Som bara blev bättre när jag insåg igen att jag slapp betala själv och det sattes upp på företaget. Förklarade också varför det var så bra uppslutning.
-------------------------------------
Trevligt att återse australiensaren, vi hade lite uppdateringar att berätta för varandra. Tydligen hade han på söndagsbrunchen träffat en engelsk tjej som han spenderat hela dagen med. Och skulle träffa henne på Lördag igen.
-------------------------------------
Idag
Träning på jobb, även om den första tiden skall jag på träning om hur jag fyller i mina timmar hur jag jobbar. Och sedan tillbaka till den vanliga träningen. Och ikväll skall jag ut och äta med Norma, hennes sista kväll i Prag.


Vissa dagar

Vissa dagar då bara vet man att det kommer hända saker.
--------------------------------------
Började med att när jag var på väg till metron för att åka till jobb så kommer det mot mig, i hög fart, en kille på en stor gräsklippare. Och inte nog med det han har tysk marschmusik på högsta volym kommande ur en bandspelare han har silvertejpat på sin gräsklippare. Tyckte mig även se ett par röda fläckar på gräsklipparen så jag höll mig undan.
--------------------------------------
Kom till jobb och min dag av träning visar sig vara fem dagar i sträck av träning. Fem dagar i sträck av repetering av vad jag redan vet, iallafall dagens övningar var det inte en enda ny grej. Och det dröjde ända till klockan 13 innan vi började få dagens träning. Paul Mendoza som han som utbildar oss heter, visade sig vara sympatisk och hade en begåvad engelska, men så var han inte tjeck heller.
--------------------------------------
Var ju menat att jag och Norma skulle ut och äta ikväll.. det blev inte riktigt så. För under dagens träning så kom jag och Katarzyna överens om att gå på bio och se filmen om Ray Charles. Jag kollade av med Norma om det var ok och vi bokade om vår middag till Torsdag istället.
--------------------------------------
Så direkt efter jobb åkte jag och Katarzyna och åt lite, jag tog henne till Velryba. Blev ett litet missförstånd om osten hon beställde, men nu vet jag hur det är till nästa som kommer. Det var inte friterad ost utan bara en liten skål med riven ost, säkerligen väldigt trevlig om man äter pasta eller något men inte när man äter sallad. Efter det traskade vi bort till bion, en trevlig liten promenad, och hon har vett nog att gilla småbakelser så vi stannade givetvis till på ett litet konditori. Bion var den samma som jag tittade på bollywood filmen, hon ville se någon mindre bio än de stora komplexen och eftersom jag varit runt lite med australiensaren så visste jag ju var de låg. Under större delen av filmen får jag vila min arm på hennes ryggstöd, en ganska behaglig känsla. Så det blev 13 timmar Katarzyna idag och man kan inte säga att jag led precis.
-----------------------------------
Tyvärr kommer hennes spårvagn precis när vi kommer ur bion, plus att en av personerna som hon bor med väntar på henne på en restaurang lite längre bort i staden, eftersom de har bara två uppsättningar nycklar.
----------------------------------
På väg till metron vid Vaclavske namesti så kommer en prostituerad fram till mig, vanligtvis slipper jag dem och är väldigt nöjd med det. Men den här är en envis en, lämnar mig inte fred utan pratar och går med mig, pratar om sitt livshistoria och hennes katt. Måste säga att hennes livshistoria inte var det minsta hemsk inte när hon berättade den iallafall, hennes katt dock den lät hemsk. Självklart hade jag en hand på min plånbok under hela tiden hon var i närheten. Ho lämnade mig dock ifred när jag tog mig ner till metron.
------------------------------------
Väl hemma så möts jag av goda nyheter, det galna folket från dalarna också kända som Hans och Ann-Britt kommer ner och hälsar på mig i slutet av juli. Väldigt goda nyheter, som avslutning på en händelsrik dag.


Värd

Igår så kom Norma till Tjeckien igen för en vecka och vi pratade om att förra gången hon var här så fick inte hon en enda gång en fråga från någon på företaget om de skulle hitta på något efter jobb. Jag tycker detta är en aning märkligt, här har en person rest från Holland för att hjälpa dem och ingen kan säga "hej, har du lust att ta en öl efter jobb" bara för att hon skall känna sig välkommen.
Så det slutade med att jag sa, klart vi skall ta en öl efter jobb. Jag visade henne Kava Kava Kava för det ligger alldeles i närheten av hotellet hon bor på, och vi hade en ganska trevlig helg, jag fick veta en hel del skvaller om företaget. Norma har en hyggligt hög position inom företaget, skadar aldrig med kotakter. Ohh.. och vi drack ju gratis hela kvällen, hon sa att det var lätt inom budgeten för hennes företagsspenderande. :)
---------------------------------------
Idag skall jag ha träning på programmet jag använt i tre veckor, det mesta som kommer sägas idag kommer bara vara repetition för mig, och jag fruktar det kommer kännas som en lång dag. Men Katarzyna skall också ha träningen så kan snacka en del med henne.
---------------------------------------
Och ikväll skall jag ta Norma till den trevligaste restaurangen jag hittat med tjeckisk mat än så länge, Medvicku.

Måndag morgon

En ny arbetsvecka att våndas över, men jag skall nog överleva.
--------------------
Jag struntade i brunchen igår, dels kände jag att jag ville vara själv och att jag var bakis stärkte den kännslan. Jag åkte in senare på eftermiddagen och kollade en film. Normalt så har jag fördomar mot amerikaner, men normalt de som man träffar på här i Europa är väldigt vettiga. Igår blev mina fördomar dock realiserade till viss del, hade en tjej från Indiana brevid mig på bion, och nästan hela genom hela filmen så satt hon och sms:ade. Man ser det rätt klart närt displayen lyser upp omkring sig. Åtminstånde hade hon vett nog att inte prata i telefonen fast hon nog ville.
------------------
Bakom shoppingcentrat där jag tittat på flest av mina filmer, handlat en hel del o.s.v. Fick jag tipset av Katarzyna att bakom så ligger där en park. Det var en ganska trevlig park på en Söndagseftermiddag. Med en ganska trevlig utsikt, finns platser med utsikter över hela Prag, det är ingen platt stad direkt.

Turkisk peppar

I samband med att jag skulle få en del viktiga papper från Sverige så har jag nu även fått Turkisk peppar, mina syskon känner mig alltför väl. Tack för hjälpen.
-------------------------------------
Idag har jag städat tvättat nästan alla mina kläder och torkat dem ute i solen, riktigt huslig har jag varit. Känns skönt att ha stället för mig själv. Sommarvarmt här nere och jag bara nuter.
------------------------------------
De senaste dagarna har inte varit så händelserika, torsdagen gick jag ut med australiensaren och kanadensaren på Lokalblok, får se om jag tar mig dit ikväll, vet inte om de andra är där. Men i närheten ligger ju Kava Kava Kava och de har livemusik ikväll så det kan vara ett alternativ.
------------------------------------
Jobbet har varit ganska frustrerande, de har varit stressade och det har spridit sig över på mig. Och Katka är trevlig men hon är inte bra på att lära ut när hon är stressad och hon måste sköta sitt eget jobb med. Slutade med att på fredagen den sista timmen var jag inte i närheten av de andra utan satt med Katarzyna istället.
-----------------------------------
För första gången kände jag en rejäl saknad av Sverige på fredagen när det var midsommar, inte så mycket för att jag tycker det är kul att dansa runt en stång och jag avskyr sill. Men jag saknade alla vännerna och familjen. Något särskillt att sta och snacka i köket när man lagar till mat över en öl, behöver inte ens laga mat bara vara där. Hoppas alla ni där hemma hade en trevlig midsommar.

Åska

Nytt mäktigt åskväder gick över Prag inatt, det låter anorlunda än i Lund, min rumsdörr slår till var gång knallen kommer. Annars ser det nu ut till att bli minst en lika vacker dag som igår, strax över 30 graders värme. Som tur är gör jag inte alltför ansträngande saker på jobb för annars skulle jag drypt av svett.
---------------------------
Roliga saker på jobb, igår på kontorstid i kontoret så gned jag in solskyddsolja på Petras rygg, vi var dagens hjältar.
--------------------------
Idag har jag inget särskillt planerat efter jobb men känner att jag skulle nog vilja ut en sväng.
--------------------------
Till T2
Det här är T1's advokat som skriver. Min klient känner sig en aning kränkt över ditt otidsenliga påstående. Och kommer kanske vidta rättsliga åtgärder. I övrigt lämnar min klient inga kommentarer, förutom puss och kram green grandma.


Ingen väckarklocka

Har varit i Prag nu i drygt två månader och jag har inte använt en väckarklocka en enda gång, jag äger en som jag har vid sängen men aldrigt behövt använda den. Själv tycker jag det hela är lite läskigt hur kroppen kan veta klockan så exakt som den gör.
-------------------------------------
Australiensaren skriver en del för skoj och en del ambitiöst, fick för ett par dagar sedan den här historien som jag fann lite underhållande. Så ag fick tillstånd att dela med mig till er.
------------------------------------

HISTORY OF THE WORLD IN 554 WORDS

 

 

The world was formed by an agglomeration of gases. Or a big bang. Or God made it in 6 days, with a day off for good behaviour. Perhaps if she’d taken a retrospective hint from The Beatles she might have put in a hard day’s night and done it in 8. Perhaps what follows wouldn’t have happened. The world could have been a wonderful place.

 

When the hirsutely-challenged descendants of Adam noticed the place was getting crowded they invented the wheel to cull the crowd with road accidents. This seems to have been forgotten because the good people from Road Safety are trying to reverse this process. That’s Progress for you.

 

If Dad was an under-achiever, Jesus was an over-achiever. Given his earthly limitations his 15 minutes of fame resulted in pure pandemonium, morals that were harder to follow

than giving up smoking but a good Monty Python movie.

 

 

The Internet of the Middle Ages, the printing press, is invented. Gutenberg gets type cast as a Movable Quantity and makes books a serious time waster to fill in the gap between Fire and the advent of Television.

 

1492, America, as Oscar Wilde has said, was detected. The Americans themselves were not impressed by their party being over-run by ghostly tourists with a penchant for the puritanical.

 

White tourists from North America fought the white tourists from the South over the ownership of imported labour from Africa. Peace, as we speak, has yet to be arrived at. Perhaps a taxi should be called?

 

Napoleon, an unrepentant pre-Presidential Hitler, tries to conquer the world. Works out for a while, then fizzes. Bloody frogs!

 

In the 20th Century Germans cause some trouble with a gap in between called The Roaring Depression, or something. Some people get killed, which is bad, but ends with bombs being dropped on some Japanese cities killing a lot of Mr. and Mrs. Sakis which, apparently, is OK because, unluckily for them, they are only Japanese. This applies also to Germans and Arabs, a bit later on. Scriptwriters do particularly well out of this period, writing screenplays a good 50 years after the actual event.

 

1940. John Lennon is born which is great because can you just imagine The Beatles with just Paul, George and the 2 drummers?

 

 

 

1950. I am born. This doesn’t mean jackshit to billions of earthlings but it has significant complications for me. Life had been pretty relaxed in the Ethereal.

 

McDonalds born not too long after this and will probably be the death of Me. And some other less important people.

 

Landing on the Moon just makes Insane People, like myself, wonder why there isn’t a Sea of Tranquility on the planet Soil, which some people call Earth.

 

America still kills a lot more people but, again, this is OK because we are the Good Guys.

 

Kylie Minogue and Madonna are really popular singers. Persons who are bored with the bedroom queues just buy the album.

 

Some Arabs who haven’t got any aircraft borrow some American ones and use them for their own ends.

 

Elvis dies somewhere in the middle of all these last few sentences.

 

Life is a cabaret. A bowl of cherries, popped. And I wouldn’t miss a minute of it, but,  right this second; I have a bus to catch.

---------------------
Nu är det dags att bege sig till jobb igen, jag hoppas Katka är på gott humör idag.

När jag fick styra själv gick det bättre

När jag kom till jobb fick jag reda på att Katka inte kommer idag att hon hade tagit en dag ledigt. Vilket innebar att jag hade ytterligare en dag utan någon lärare. Men då gick jag själv genom jobbet gjorde de jag kunde vilket ändå var en ansenlig summa, gjorde nog idag lika mycket som jag gjort på hela tiden så här lång på jobb. Kändes bra, men det är fortfarande en hel del jag inte har någon aning om och därför inte kan göra, och det är irriterande.
--------------------------------
I torsdags och fredags så spenderade jag hela dagarna med Katarzyna, 9 timmar, nu var det tillbaka till det vanliga vilket är väl kanske mellan 30-50 minuter om man inte räknar lunch för på den gick vi en tur. Lånade ut en av mina böcker till henne också.
--------------------------------
Efter jobb så är det fortsatt goda förbindelser med de inneboende, vi pratar mer de frågar mig saker och jag frågar dem. Man får numera ett hej när man kommer innanför dörren, och jag satt med dem i vardagsrummet och tittade på nyheter. Som sagt lite bättre förbindelser.
---------------------------------
Gårdagen
Killen som hade bestämt plats för brunchen på denna underbara dag hade glömt bort en liten detalj, kolla om stället var öppet. När jag kom dit som första person eftersom när jag åker till ett nytt ställe så vill jag ha marginal, vet inte om det är svensken i mig som har sådan respekt för tider. Jag behövde inte vänta alltför länge dock innan australiensaren dök upp. Vi inväntade tre personer till och en av dem hade en bil så vi åkte därifrån till vårt gamla vanliga ställe.Att åka bil genom Prag visade ett annat Prag som jag inte sett, inget vackert Prag emn en annan vinkel. Det stället vi skulle käkat på dock låg väldigt vackert beläget så skall definitivt ta mig dit någon mer gång. En av de vi väntade in var en ny bekantskap (oj en ny så oväntat, eller något) en australienska som skriver reseböcker, hon hade bara fått en publicerad men det var ändå lite imponerande.
----------------------------
Efter brunchen gick jag och australiensaren och såg på hollywood bollywood filmen Bride & Prejudice, vilket var mer underhållande än jag förväntat mig. Men utan alla sång och dansnummer så hade det varit en bedrövlig film. Vi avslutade dagen på puben Lokalblok, börjar bli lite stammisar där.

Söndag

Söndag och på väg till brunch, tidigare har brunchen varit på samma ställe mest för bekvämlighet och priser men tanken först var att testa olika ställen. Så idag skall vi till ett nytt ställe i en del av Prag jag inte varit innan. Tycker lite om detektivarbetat jag får göra för att hitta vilken station jag skall gå av på, vilken spårvagn jag skall åka vidare med, vad heter stoppet jag skall av på och hur tar jag mig den sista biten. Jag lär mig. Idag skall vi till ett ställe där man har överblick över Nusle dalen, jag har hört att det skall vara en vacker del av Prag så kanske får lägga på minnet var det här stället finns.

Trevligt

Min dag har varit trevlig på mer än ett sätt. Först var jag på det nordiska cafét, kanske var jag där på fel tid för att få någon kontakt, för det var bara äldre och barnfamiljer där, hörde en del svenska men man går inte bara fram till en barnfamilj, näe någon mer i min ålder hade varit bättre. Men vilken underbar frukost jag åt, rostat bröd, köttbullsmacka, löskokt ägg, stekt ägg och bacon, RIKTIGT kaffe och ett wienerbröd som avslutning. En gedigen frukost och jag var tokmätt efteråt.
--------------------------------------
När jag åkte hem så i en av vagnarna på metron så hade lyset gått sönder, självklart ville jag åka med den. Det var andra människor i den så det skulle väl funka. De hade något reservljus som lyste upp lite så det blev aldrig helt kolsvart men det var ändå läskigt/mysigt. Man åkte från en ljus station till nästa. Och folk pratade i vagnen med varandra, det krävs bara något litet anorlunda för att folk skall kunna kontakta andra okända människor.
------------------------------------
Skam på IKEA i Zlicin, både gott och blandat och salta fiskar var slut. HMPF.
------------------------------------
Imorse åkte mina inneboende iväg på bröllop men de var tillbaka när jag kom hem, märklig men frågade inte mer om det. Lite senare knackar hon på min dörr och bjuder in mig att vara med att käka middag med dem, och det är ju bara trevligt. Dock syns det klart att hon gråtit, och lite senare får jag reda på att de har fått något besked hemifrån som inte är något glatt besked. Så de kommer åka hem nästa helg och även vara borta första veckan i Juli. Kände inte att jag kunde fråga vad det var, vill de berätta så får de göra det. Maten var helt ok, kycklingklubba med ris/och grönt och sky. Och så lite vattenmelon efteråt. Min mage litar nog inte riktitgt på mig, äter ju inte direkt regelbundet.
------------------------------------
Jag får hitta på något att vara bjuda tillbaka med, kanske skall laga till någon mat. Tips någon?

Skandinaviskt café

Igår fortsatte hjärntvätten, och jag syns nog en del eller det faktum att jag är den ende från norden på introduktionen, jag blir hela tiden utpekad att göra saker i övningar eller att svara på frågor. De låter blicken gå över alla där men fastnar på mig och så kommer det en fråga eller kom fram här och var med i den här övningen. Det är kul med uppmärksamhet, men de kunde ju varierat offren lite. Gick och åt med Katarzyna, normalt brukar hon bara ha någon yogurt eller annat och äta på kvällen, men eftersom jag var tokhungrig så hängde hon på. Jag hade skäl att vara tokhungrig, för jag åt endast tre bullar under torsdagen (kommer mer till det längre ner). Katarzyna skall äntligen fixa en mobil så då kan jag ringa och störa henne. :)
----------------------------------------
Efter jobb blev det bara en kort tur hemom innan jag åkte till centrum och till Sångaren, stället är bara en liten förlängning av ens vardagsrum totalt opretentiöst. Igår var extra underhållande, en kille kom in med ett paket, vid första anblick så likanade det en bilbana. Men det var roligare än så, killen brittisk självklart hade hittat en hästkapplöpningsspel på internet. Elektriska små hästar som man kunde ladda upp, ställa in farten på, jockeys som såg lite olika ut. Och givetvis eftersom han var britt så blev det gambling med en gång, blev en succe folk hejade och skrattade åt sin häst och det behövcdes målfoto mer än en gång. Så liten enkel grej och så kul man kan ha.. vi spelade bara om småsummor och de pengar som vanns slutade som öl till allihop ändå. Drack jägermeister, det är lika hemskt som alltid men det är inte artigt att säga nej när det bjuds. Så det blev en ganska sen kväll och idag är jag lite seg.
------------------------------------------
Torsdagen, vi skulle ju gå ut och äta, vi gick ut men det blev bara ett par öl. Första stället vi var på så hade någon bokat hela matavdelningen. Och de återföljande 4 ställena var hlet packade med folk, slutar med att vi går helt avsiden till ett litet ställe med en väldigt trevlig innergård, men vi kommer dit strax efter 21 och de stänger ju 22.. så blir inget käk. Vi var; de tjeckisk amerikanska paret, två italienare, en skotte och så estniskan. Efter det här stället så var jag trött och drog hem. Fick följe med estniskan som också var ganska seg, blev en trevlig gångtur till tunnebanan.
---------------------------------------------
Idag, har hittat att det finns ett Skandnaviskt hus i Prag med ett nordiskt café. Så det är dit jag kommer ta mig nu, och det vattnas redan i munnen på mig, rostbiffsbaguette eller köttbullsmacka... mmmmmm

Let the brainwashing begin.

En dag av övertygande att Accenture är ett bra och trevligt företag som jag borde vara glad över att jobba på. Och imorgon skall gå i samma tecken, fick t.o.m en skjorta med företagets logga på.
-----------------------------------
Men dagen får ändå räknas in som ganska rolig, spenderade hela dagen med Katarzyna och vi träffade återigen den trevlige Turken från när vi började samma dag. Vi hamnade ju in en hörna med en tjej från Venezuela, en kille från Guatemala och en tjej från Tjeckien. Och även om det var tråkiga genomgångar av tråkiga ämnen så hade vi ruggigt skoj i alla fall. Pauserna gick åt till att prata om språkskillnader och lära ut varandras språk. Hur skoj som helst.
---------------------------------
Igår kväll på Lokalblok var väldigt trevligt, var jag, australiensaren och en kanadensare som satt och snackade om allt möjligt och senare på kvällen när det började tunnas ut med folk så placerade sig i princip den söta servitrisen sig vid vårt bord, lärde mig bland annat att säga "En schysst rumpa" tänk vad vettiga saker man kan lära sig efter några öl på en bar med en söt servitris.
-------------------------------
Nu bär det snart av till en ny kväll på pub men de här brukar vara betydligt lugnare. Också ganska trevligt det.

Inte helt oväntat

Jag har fått indikationer den senaste tiden, ja första var nog redan för tre veckor sedan att de jag bor med inte kommer komma åt sin lägenhet till den förste Juli. Då hade de pratat med Eva i Sverige om att möjligen få stanna ett par dagar extra in i Juli, men Eva hade ju bara sagt det får ni prata med Tobbe om. Så några dagar efter det så pratade han lite med mig, och frågade om det var ok att de stannade ett par dagar extra med flytten. Vilket jag sa inte var några problem.
Sedan igår så pratade hon lite extra med mig och indikerade lite att det kanske var några problem med lägenheten och datumet de kom åt den, allt i en vänlig ton som jag inte var van vid. Säkert fler ord till mig igår än den senaste månaden.
Och så idag när jag kom hem, hon hade haft en ledig dag och troligen funderat över det hela dagen, hon haffade mig direkt när jag kom hem och började förklara om förseningar från bank och de som bygger om deras lägenhet. Allting är säkert sant, och att troligen inte kan flytta in förrän två-tre veckor in i Juli. Så hon frågade om det gick bra att stanna här den tiden, hon sa om jag inte ville så kunde de tillfälligt hyra en annan lägenhet flytta alla grejorna sedan flytta en gång till.
Kanske är jag för snäll, kanske borde jag bara säga näe, den 1:e juli skall ni sticka härifrån. Jag stormtrivs ju inte direkt med dessa människorna, men har jag klarat det i drygt 2 månader så skall jag väl klara det tre veckor extra. De får ju betala för sig så i princip slipper jag en månadshyra till.
Efter diskussionen fortsatte fredsförklaringarna, vi pratade idag 10x mer än den senaste månaden. Hon erbjöd ost till min mat för att få mer smak på det, tipsade om deras kokböcker, frågade hur jag hade det på jobb, pratade lite varför jag är mest på mitt rum och inte i resten av huset  m.m.
Kändes lite falskt, men skulle det hjälpa min resterande tid med dem så är det bara positivt.
----------------------------------------
Kom hem och hittade två mejl, båda inbjudningar till att gå ut... eller Australiensaren bara påminde om ikväll på Lokalblok. Den andra är från en annan grupp expatrier som jag träffade först av alla, har varit ute med dem två gågner tidigare, senast jag var ute med dem var den 28:e maj skrev om det i bloggen. Den här gången blir det de två aemerikanerna, estniskan och en italienare som jag träffade på första mötet med dem. Då trodde jag att italienaren skulle bli min första polare här nere, men det blev bara inte av. De ville träffas imorgon, så nu fick jag plötsligt två kvällar på raken att gå ut.
--------------------------------------
På jobb hade vi frukosten idag, det var mer informationsmöte än frukost. Informationsmötet varade drygt en timme, frukosten 10 minuter, och det var inte så att vi satt ner när vi åt utan det var den ståenda varianten. Bra var i alla fall att de hade en bakelse där som smakade precis som wienerbröd.. gott.
Annars var det en väldigt seg dag på jobb, Katka hade nog en dålig dag eller var det bara det faktum av hur mycket jobb det är som fick henne att inte vara så social idag. Som det är nu hinner vi inte med att beta av mer än det kommer nya arbetuppgifter.
Men jag har svårt att känna mig överstressad eller skyldig, som det är nu utan en som kan lära mig ordentligt och jag har bara jobbat 11 dagar så kan det inte vara mitt fel.
-----------------------------------
Imorgon och på Fredag så skall jag ha introduktionsmöte om företaget, inte riktitg säker på vad de kan säga som kommer ta två dagar. Men både jag och Katarzyna skall dit så tror inte jag kommer lida alltför mycket.

Tre dagar (Och lite till)

Söndag
Såååå skönt att bara ta det lugnt och sitta hemma och spela datorspel, det finns en frihet i det. Syster fyllde år GRATTIS. Tydligen missade jag inte mycket på brunchen, var inte många där enligt australiensaren.
-----------------------------------------
Måndag
Jag börjar mer och mer komma in i jobbet, och börjar äntligen känna att jag gör nytta. Katka som lär mig är riktigt rolig med. Har glimten i ögat och är underhållande, Petra som sitter till vänster om mig är lite svår att veta var man har men i grunden är hon trevlig och ganska kul med. Tror hon är lätt den som kommer lära mig flest svärord på tjeckiska.
Lunchen lyckades jag få med Katarzyna på en gångtur och eftersom jag har varit ute och käkat lite varstanns omkring byggnaden så visste jag ju en ganska trevlig runda med utsikt och där man kunde sitta och dricka lite läsk. Frankrike har typ inget att göra och de är flera gånger fler än oss, och vi har hur mycket som helst. Men det har iaf en god sak med sig, Katarzyna brukar hänga hos mig för att träna riktigt jobb istället för de tråkiga övningarna de annars skall göra.
Vi gick och handlade ihop efter jobb med, alltid svårt såhär i början men det lutar väl mer åt kompis.
------------------------------------------
Idag (Tisdag)
Fortsätter med mitt jobb, mejlar som en galning med svensken som jobbar i Sverige. Stockholmare och vi har haft våra duster om sport, men vi är iaf överens om att Joe Montana när han spelade amerikansk "fot"boll i Sna Francisco 49ers så rockade han fett.
Återigen nästan hela dagen sitter Katarzyna och tittar och hjälper mig att jobba. Lite roligt att hon hade glömt att ta reda på adressen var hon bor, så när hon idag skulle fixa ett bankkonto och det var bråttom enligt personalansvarig så fick hon problem. Slutade med att jag ställde upp och lät henne ha sitt namn på min brevlåda för de ville ju skicka grejer direkt. Men hon skall ändra så fort hon kan. Vi har också bestämt att vi skall besöka Prag Zoo en dag snart, kanske till helgen. Annars, var och käkade med Bara, hon är bara ett år äldre än mig tror jag men hon är mycket mer vuxen och därmed kanske lite tråkig. Vi käkade inne i en mataffär, maten där var ingen höjdare. Klyftpotatisen (som de av någon anledning här nere kallar amerikansk potatis) var toköversaltad och i tråkiga små klyftor, och till det var det typ kyckling schnitzel, fast den var aning som gummi. Det bästa var att dricka ingick i det ganska resonabla priset av 57 kc (dela med tre för att få ungf sek)
---------------------------------------------
Imorgon
Imorgonbitti så skall det vara frukost på jobb, för alla som jobbar inom de Nordeuropeiska länderna i huset. Så det finns faktiskt en chans att jag träffar någon mer som snackar svenska imorgon. Och efter jobb så skall jag vid 20 tiden in till Lokalblok och vara social igen, börjar bli på tiden igen.

Ladda batterierna

Funderar på att skippa brunchen idag och bara åka iväg köpa mat i en supermarket, känns som jag skulle kunna behöva en dag för mig själv. Jag var måttligt social därhemma så det tär en del på mig att vara ute och umgås med så mycket folk hela tiden.

Igår

Igår när jag kom hem efter jobb så hittade jag ett mejl från australiensaren som sa att han och några till skulle vara på Lokalblok under kvällen, så det blev bara en snabb vända hemom. Käkade lite, bytade kläder och begav mig.
------------------------------
Lokalblok ligger rätt till för mig transportmässigt så att de valt det stället som stammisställe passar mig alldeles utmärkt. Och att det dräller av trevliga tjejer att vila ögonen på skade ju inte heller. Träffade givetvis nya människor igen, har smått börjat ge upp på att komma ihåg namn, kanske när jag träffar dem andra gången. En av tjeckerna jag träffade igår var helt otroligt lik Sativa, så det kändes nästan som ha en polare hemifrån vid bordet drickandes öl. Jag längtar till jag kan börjar förstå det tjeckiska språket. Än så länge kan jag ibland identifiera ord, så sakta men säkert så tror jag att jag kommer identifiera flera.
----------------------------
Att gå på pub varje dag här nere är inte på något sätt onormalt, visst kanske inte för barnfamiljer men för unga människor så är det int edet minsta konstigt. Och det är ganska lätt att vänja sig vid.
---------------------------
Idag skulle kanske australiensaren och jag titta på film igen, passar oss båda då vi är filmintresserade. Eller kanske det blir en kväll på Lokalblok igen, eller både och.
--------------------------
Just nu sitter jag bara och väntar in tiden så det blir lagom att gå och käka spaghetti carbonara på resturangen där jag bor, den heter Majak som betyder Fyren. Vilket är lite märkligt då Tjeckien inte har någon kust. Och när jag funderar på det så funderar jag också varför de säger Ahoj som hej och hej då, överallt annars verkar detta ha samband med sjöman. Märkligt hur saker kan utvecklas.

Kanske vänjer jag mig

Men det är lätt att bli charmad av folk man möter här nere, eftersom de flesta utlänningar man möter här nere är på semester så är de oftast väldigt glada och öppna. Dessutom bjuder de gärna på en öl eller två, och man vill ju inte vara tråkig och tacka nej. Och träffar man så trevliga och charmiga som igår så slutar det med att jag följer med dem till nästa pub. Men jag vänjer nog mig.
---------------------------------------------
Är en aning seg idag, men jag överlever, blir dock kaffe när jag kommer till jobb.
--------------------------------------------
Har inget planerat inför helgen, bara brunchen på Söndag, har kollat runt lite och de har live musik på ett ställe som heter The Globe på Lördag kanske tar mig dit.
------------------------------------------
Till Jon, tackar för uppmuntran skall göra mitt bästa.

Slumpen

När man låter slumpen avgöra så kan det verkligen bli roligare än man förväntat sig. Efter jobb idag på väg mot metron så beslutade jag att ta det  tåg som kommer först, så antingen hem eller in till centrum och dricka ett par öl. Givetvis kom centrumtåget först och jag åkte in, tänkte bara gå till Sångare baren och dricka ett par öl och samspråka med bartendern. Efter ett tag dyker det upp fyra personer, 3 från wales och en irlänska. Fruktansvärt trevliga personer hela högen, glada och öppna. Det slutar sälvklart med att jag hänger på dem och dricker ett par mer öl än jag planerat. Irlänskan som hetter Elaine var extra trevlig, men walesiskan Emily var helt ok med.. och jag har helt glömt vad de två killarna hette. :)
-----------------------------------------------
På jobb börjar det bli lite rutin, men jag eftersom både jag och Katarzyna (tror det är rätt stavning) är nya så får vi lära ihop en hel del, vilket är trevligt. Kommer spendera större delen av morgondagen ihopa.
-----------------------------------------
Nu borde jag dock gå och lägga mig, men risken är stor att jag tittar på ett simpsons avsnitt först.

Fick ordning lite på den gamla telefonen

Vet inte varför men tidigare han min gamla mobiltelefon inte velat ladda upp sig, men igår ville den. Så nu har jag fått iväg ett par sms så fler kan följa vad det händer här nere om de vill.
-------------------------------------------------
Lite funderingar, arbetskraften måste vara billigare här än hemma, under de senaste dagarna har jag sett folk jobba på att snygga till ett övergångsställe på en söndag. Och jag har sett fyra killar i sina gräsklipparmaskiner klippa samma lilla gräsplätt, det svåraste med det jobbet såg ut att vara att inte krocka med varandra. Lite intressant med var att högarna med gräs lämnades och ett par dagar senare så dök det upp  folk som endast plockade upp gräset. Också poliser, de måste ha fler poliser per capita än Sverige, tycker jag ser dem överallt. Till och med när jag kollades om jag hade biljett så hade de två kontrollörerna sällskap av två stycken poliser.
------------------------------------------------
Fick reda på att när jag trott jag sagt "Jag är inte tjeck" så har jag tydligen sagt "Jag är inte tjeckien", kan förklara en del märkliga blickar. Men nu är jag upplyst så det skall förhoppningsvis bli bättre.
-----------------------------------------------
Dags att börja göra sig ordning för jobb.

Rosa

Lista: Saker jag köpt i Prag som visat sig vara rosa när jag kommit hem.
1. Tejprulle, själva tejpen är genomskinlig men plastekipaget är rosa.
2. Toapapper, det hände idag, mina inneboende hade bett mig köpa toapapper och jag kollade givetvis inte ordentligt när jag handlade. Det enda jag kollade upp var att jag inte köpte den billigaste enlagers varianten. Men nu har vi alltså rosa toapapper, det positiva är väl att jag kommer stoppa det där solen inte skiner.
--------------------------------------------------------------------
Har varit en intressant dag på jobb, jag började med att skicka ett par frågor via e-post till folket i Danmark, eftersom jag inte hade någon att fråga här. De svarade om än motvilligt, men de skickade också mejl till min chef och pressade dem om att jag måste få lära mig. Lite roligt var danskarnas förslag om att jag skulle åka till Köpenhamn och bli utbildad där. Det vägrade givetvis folket här nere, vill ju inte lägga ut sådana pengar på en kille som precis börjat. Men däremot nu verkar det som jag kommer få en som hjälper mig. Det blir Katka, inte för hon vet exakt hur man skall göra men hon har ju erfarenhet av programmet och har mycket mer kvalificerade gissningar än vad jag har.
--------------------------------------------------------------------
Typ såhär ser det ut i vår hörna där jag jobbar.
väggväggväggväggvägg
Petra | Jag | Jindra
gånggånggånggång -> Fönster
Norma | Katka | Bara
skåpskåpskåpskåpskåp
Spanska avdelningen
-------------------------------------------------------------------
Käkade på en kinesk restaurang idag, trodde jag köpte en mindre middag för jag tänkte snåla idag.. men även om det var halva priset så var det tillräckligt med käk. Norma som köpte normal fick en jätteportion, kanske här man skall gå om man är hungrig. Åt nudlar med kyckling, var ingen smakexplosion men det smakade bra. Vet inte om det var positivt att stället låg vägg i vägg med läkarmottagningen där jag var och kollade mig.
-----------------------------------------------------------------
Får se imorgon om jag hör med Katarina om hon skulle vilja hitta på något i helgen eller efter jobb.

Ännu en dag snart över

Jag fick min dator idag den är inte det minsta speciell förutom att den är min.
-------------------------------------------------
Martina kom inte idag heller, och nu är frågan om hon kommer tillbaka överhuvudtaget före hon kommer föda barn. Det innebär att ingen på jobb vet hur jag skall göra, när jag frågar om hjälp så gissar folk hur jag skall göra. Det är väldigt frustrerande, plus att jag hamnar mer och mer efter. Positivt om man skall säga något är att de inte pressar mig för de vet hur situationen är. Men det känns ändå tråkigt och en hel del tid sitter jag och stirrar på samma problem och har inte mycket aning över vad jag skall göra. Finns inte heller någon som kan sätta sig ner och ta sig tid att försöka lösa uppgifterna, de har fullt upp med eget. Vet faktiskt inte riktigt hur de tänkt lösa det här.
-----------------------------------------------
Vi gick faktiskt alla i vår lilla avdelning och käkade idag, på ett mexikanskt ställe som heter La Parranda. Mexikansk mat är inte min grej, gillar inte plock och pillerimat. Men det var ganska gott.
----------------------------------------------
Köpte biljett ordentligt idag, och tog en tur om IKEA hem. Behövde fylla på lite med saltgodis.
---------------------------------------------
Jag en egen dator, en fast punkt på jobb.. och den är svart och har en flastscreen.

Så hände det...

Snålheten eller i det här fallet latheten bedrar visheten. Jag hade inte tillräckligt med mynt till biljettautomaten och istället för att gå tillbaka till Trafika affären så chansade jag att åka de 4 hållplatserna utan biljett, och givetvis blev jag kollad. Så nu blev hemresan 50 gånger dyrare än vad den skulle varit egentligen. Jag måste köpa mig ett tre-månaders pass kan inte ha det såhär.
-------------------------------------------
Jag har inte fått någon egen dator idag heller.
------------------------------------------
Drack kaffe.
------------------------------------------
Morgonen blev seeeeg, dels var jag lite bakis men framförallt ingen dator och ingen Martina att lära mig, hon var hemma sjuk. Så allt jag gjorde var att repetera de övningarna jag gjorde under utbildningen i fredags. Chefen (Petr) över våningen var över och sa att han skulle dels titta förbi vid 11 efter hans möte och att han hade lite saker att säga till mig och de andra nya. Han kom inte, man börjar bli lite skeptisk till vad folk säger. Han hade säkert något bra skäl men att kostant inte göra som man sagt bara några timmar tidigare känns konstigt.
------------------------------------------
Drack kaffe.
------------------------------------------
Katarina kom till jobb strax inna kl 9, hon gick förbi var jag satt och hånade återigen min stackars lilla laptop med att kalla den "petite". Hon sa också att att hon inte ringt igår för att hon hade vilat större delen av dagen. Hon gjorde ju sina rumskompisar en tjänst på lördagen och jobbade i en restaurang från 13 till 01, så lite förståligt.
----------------------------------------
Drack mer kaffe.
---------------------------------------
Det borde bara vara soft att få pengar på att inte göra något, men det hade känts mycket bättre om jag kunnat få en egen dator och börjat jobba.
--------------------------------------
Kaffe.
--------------------------------------
Var och käkade på en restaurang med Bara och Norma idag igen, honungsmarinerade skyckling lår med sky och potatis. Smakade mums. Vi får se hur länge jag käkar såhär, rent ekonomiskt är det inte bra. Förr eller senare får jag snåla, men en månad eller något sånt skall jag nog käka ute, tror en hel del av de andra snålar med.
------------------------------------
Ok, kaffet har slagit till, kan knappt hålla en penna som jag skakar. Övergår till vatten.
-----------------------------------
En kille som jobbade i den hollänska delen, bestämde sig i fredags att han inte ville jobba mer här. Så han bara sa upp sig, han hade också ett provkontrakt som jag har, så då har man den möjligheten känns ändå lite konstigt.
----------------------------------
Vatten.
---------------------------------
Spenderade större delen av eftermiddag hos en tjeck i den franska avdelningen, han hade fått instruktioner om att gå genom programmet med mig. Hans engelska är under all kritik, han är säkert väldigt duktig på franska men han är inte det på engelska. Att han sedan pratar helt monotont och upprepar sig hjälper inte. Kom på mig själv flera gånger vandra iväg med tankarna, men han märkte inget. De sista två timmarna fick jag faktiskt göra riktigt jobb, kändes bra att kunna bidra med något. Fick ta hand om de enkla uppgifterna, men någon hade behövt göra dem så jag tror det uppskattades.
--------------------------------
Har tagit det lugnt efter jag kom hem, var inte riktigt motiverad att bege mig iväg efter ha bränt de onödiga pengarna på böter. Dessutom så regnar det, inte bara det det åskar och blixtrar en hel del. Åskan låter anorlunda här, mer mäktigt, gissar på att det är så för att bergen och kullarna hjälper till att förstärka ljudet. Överlag tycker jag vädret är mer ombytligt här, mycket sällan det regnar en hel dag, eller ens grått en hel dag. Kan bara vara som jag inbillar mig, men så har jag uppfattat det.
-------------------------------
Nu blir det ett par simpsons avsnitt sedan fortsätta läsa bok. Kaffet är fortfarande kvar i blodet, undrar hur det skall gå när jag skall sova. Märks att jag inte är van att dricka mycket kaffe.

Lång dag

Igår stack jag hemifrån vid kl 10 på morgonen och var inte hemma förrän 13 timmar senare. Jag vet inte om bruncherna kan kallas bruncher för min del. Heldags utflykter kanske är en bättre beskrivning.
--------------------------------
Lördagskväll, jag och australiensaren misslyckades att hitta varandra men det roliga var att vi båda ändå gick och såg The Hitchhikers guide, så på Söndagen under brunchen så fick jag ändå diskuterat filmen. :)
------------------------------
Massor av nya människor på brunchen, till och med en del tjecker och slovaker. Normalt så är där bara expatrier. Blev lite roligare med tjecker där, helst när vi kom in på att jämföra saker i tjeckien med saker hemifrån, klart underhållande. Så igen blev det en lååång brunch och efter brunchen gick jag och australiensaren och tittade på en film, "In good company". Bättre än jag trott, det är en helt ok film, det verkar drälla av små personliga biografer som även visar en massa gamla filmer, har nu en hög med information om vilken film som går på vilken biograf. Får se om jag går och ser en Monty Python film på bio, har ju inte gjort det innan.
--------------------------
Givetvis gick vi och drack lite öl efter filmen, vilket är ok normalt, men iochmed ska jobba idag så kanske det blev en eller två för mycket under dagen. Jag drack en hel del vatten innan jag somnade, vilket jag känner har hjälpt.
-------------------------
Idag hoppas jag att jag får en dator.

Väntat

Nu har jag väntat på ett svar från Australiensaren sedan kl 12.. VI bestämde vilken biograf och vilken visning. Sedan besstämde vi oss också för att träffas lite innan och dricka öl, vi bestämde var med, men inte när. Så nu tar jag med en bok och åker in till puben för att se om han är där eller om han dyker upp. Puben heter Lokalblok och i källaren har de en klättervägg, inte för jag har klättrat på den, skälen till att jag uppskattar puben är den billiga ölen och de söta servitriserna. Vi får se om han dyker upp, han har mitt telefonnummer med så, annars kanske jag går och ser filmen själv.
-------------------------------------------------------------
Snackade med Monika över MSN och hon hade sin webbkamera igång, det är faktiskt lite coolt med webbkameror. Får se om jag införskaffar en.
------------------------------------------------------------
Skitbaren som jag igår tog reda på att den heter "Sångaren" fast på tjeckiska geivetvis, tog bara 6 veckor innan jag tog reda på det. Den var hursomhelst fylld med fulla britter som var på svensexa i Prag över helgen, ingen vacker bild överhuvudtaget. Alla med rakade huvuden och trodde att de var ståuppkomikers. Men så var det ju en svensexa med. Så det blev en ganska tidig kväll, får se om jag kan ordna en längre ikväll.
------------------------------------------------------------
Jag har ju fortfarande inte tagit nattbussen hem någon gång, men idag skall jag ge det ett försök. Har en tjeckisk tjej på msn som åker samma nattbuss eftersom hon bor åt samma håll, hon heter Lucie förresten. Hur som helst så fick jag iaf hennes mobilnummer utifall jag skulle ha problem, förhoppningsvis behöver jag inte ringa.
---------------------------------------------------------
Imorgon blir det antaglien brunch om inte Katarina ringer, då har jag ingen aning, kanske blir både och.
---------------------------------------------------------
Joakim har fortfarande aldrig besegrat mig i en tävlingsmatch i Freekick och vi har mötts 3-4 gånger med juniorerna och lika många med seniorerna. Idag vann jag med 1-0, på känd simpsons manér HA HA...

Får ju fira lite

Kom till jobbet 8.20, såg Jindra på tåget som också jobbar på den hollänska avdelningen, men hon såg inte mig även när jag sa hej. Hon såg väldigt koncentrerad ut och bar på en tung väska som också stal hennes uppmärksamhet. Gissar på att hon skall någonannstans direkt efter jobb. När jag dyker på morgonen informeras jag att jag skall på utbildning och att det troligen varar hela dagen. Och man skall ta med sin egen dator, deras reaktion när jag dök upp med min lilla ålderstigna laptop var klart underhållande enligt dem, men den gjorde det lätt att prata med folk. En isbrytare.
----------------------------------------------------------------
Den ålderstigna laptopen funkade givetvis inte, så fick sitta och lyssna på genomgången istället och försöka memorera vad instruktören sa, inte för det var så svårt men det hade nog varit betydligt lättare med en dator. Uppgifterna fick jag ju göra på instruktörens dator med henne övervakande, men det gick bra. Märks att datorvana underlättar var bland de första som var klar hela tiden.
----------------------------------------------------------------
Blev klara lite tidigare än beräknat så vi fick två timmars lunch, inget jag klagade över. Spenderade dem spatserandes omkring i shopping centrat som ligger alldeles intill med Katarina (tjejen från Polen) som också var på utbildningen, satt på ett café och drack lite fruktdricka. Hon är trevlig uttåtgående. Men så har hon spenderat de sista fyra åren i Spanien, Italien och Frankrike. I och med vi var på samma introduktionsmöte och jobbar på samma våning så känns det som vi är vänner med mycket gemensamt.
---------------------------------------------------------------
Fick ingen dator under andra utbildningspasset heller, har ingen tur med datorer alls på det här företaget. Men en trevlig lunch vägde upp det hela, även om jag inte åt något.
----------------------------------------------------------------
Märktes att blodsockret föll under eftermiddagen, inte bara hos mig men hos alla och det var mycket information att ta in med. Så vi var alla ganska lyckliga när det var slut kl 16.00. Känns ialla fall som jag gjort ett gott intryck såhär långt och det kommer hjälpa mig när jag väl börjar klanta mig.. :)
----------------------------------------------------------------
Gick igen till Kava Kava Kava med Katarina efter jobb, och drack milkshake på ett ställe som specialiserar sig på kaffe, men det var varmt och milkshaken var väldigt god, var en mer hemmagjord variant ingen BK eller McDonalds. Fortfarande inte ätit dock. Hon skulle kanske ringa på Söndag med om vi skulle göra något.
------------------------------------------------------------
Nu är jag bara hemom, byter kläder och nu skall jag gå och käka och sedan bär det av till centrum för att fira lite, känns ändå som jag har lite rätt att göra det. Blir nog till skitbaren, med de trevliga människorna.

Fredag?

Än så länge känns inte fredag sådär värst speciellt, men jag gissar på att redan nästa vecka så är fredag mycket uppskattat av mig.
När det gäller tider på jobb så är de ganska normala, väljer att börja mellan 8 och 9 och gå hem mellan 17 och 18, och en timmes lunch. En timme är förresten mer än dubbelt så bra som den halvtimmen jag hade i Sverige, för nu går jag till och med ifrån jobb och käkar, känns lite lyxigt.
--------------------------------------------------
Sverige - Malta imorgon, jag räknar inte med att kunna se den.. men kanske lyssna på webbradio, om jag inte har något bättre för mig - annars heja Zlatan. :)

Lite snopet

Ser killen rulla in en vagn med datorer, yes tänker jag schysst att få en dator. Men han går varvet på fel håll, så när han är framme hos mig så finns där ingen dator kvar.
Han säger att han har ett bra och ett dåligt besked, det dåliga är att det inte finns någon dator till dig, kanske får en på fredag annars måndag. Det bra beskedet är att du får den största flatscreenen och den snabbaste datorn. Vi får se hur det blir med det tänker jag, lite skeptisk.
------------------------------------------------
Under dagen får jag jobba på en liten laptop, mest för att träna, för det är inte optimlamlt alls, ingen numpad och dålig skärm. Men det är bättre att att sitta och stirra i manualen en dag till. Jobbet går i princip bara ut på att lägga in olika siffersekvenser i ett datorsystem, inget man behöver vara ett geni för att klara och ganska enformigt. Jag har ett ganska bra sifferminne så det funkar rätt bra.
-----------------------------------------------
Käkade med Bara och Norma idag, och Bara har tydligen redan bestämt att jag och hon skall käka ute imorgon med. Hon är lite av chefen i vår lilla hörna så det skadar ju inte om hon uppskattar en. Hon är väldigt trevlig, hon är gift och har barn, bor i en mindre by utanför Prag, och talar enligt Norma en mycket bra hollänska. Bara har bott i Holland i två och ett halvt år så jag antar att det hjälper.
---------------------------------------------
Såg hur en del folk imorse åt lite frukost vid sina kuber, kan vara min melodi. Skall undersöka rutinerna och möjligheterna för detta. Imorse så köpte jag två frallor som jag åt upp under tunnelbaneresan, kändes dock en aning primitivt och torrt.
------------------------------------------
Till Jocke, tycker du skall säga lycka till mig mer, lycka till angående Notarius Publicus löste sig ju på en gång med hjälp från ambassaden. Och knäckebröd finns det i massor på ikea, har även sett tyska fuskvarianter i mitt närmsta interspar.
----------------------------------------
För övrigt, den Iberiska avdelningen sitter inne med de vackraste tjejerna. :)
----------------------------------------
Har en liten plan på att fråga polskan, hon som jag var på samma introduktionsmöte med, om att kanske gå någonstans efter jobb imorgon. Vi har sprungit på varandra ett par gånger på våningen och alltid pratat på med varandra. Om inget annat så kan det vara kul att dela lite erfarenheter eftersom vi jobbat där lika kort tid.
--------------------------------------
Höll på att glömma, jag skall ju gå och se Hitchhikers guide to the galaxy med en australiensare som jag träffat på brunchen de gånger jag varit där. Kommer nog se den under den här helgen.

Morgon

Morgon, och inför andra dagen på jobb. Jag måste börja fundera över matrutiner, jag gillar inte att käka frukost för tidigt, men magen vill ha lite käk. Får väl gå inom en affär och köpa någon frukt. Likadant med efter jobb måste nog käka något då med. Jag bor tillräckligt nära jobb för att jag skulle kunna åka hem och käka över lunchen.. men inget jag planerar att göra än mest för jag tror jag missar en del av det sociala då, vill inte framstå som en enstöring.

Back in business

Fått tillbaka internet, en suck av lättnad. Hemskt hur vilsen man kan känna sig utan denna kunskapsbas.
-------------------------------------------------
Första dagen på jobb
Morgonen
Dök upp och möttes av en drös tjecker som jag förstod det skulle på introduktionsmöte. Tänkte vad blir det av detta, men det visar sig att jag bara skall på möte med tre andra. Vi placeras i ett litet rum i väntan på personalansvarig att dyka upp.
Det är jag en tjej från polen, en tjeckiska och en kille från turkiet. Den turkiske killen skulle nog högre upp i hierarkin än oss andra, snoffisigare klädd och verkade som han hade varit med ett tag, mycket trevlig tydligen ett Galatasaray fan. Tjeckiskan hann jag inte få någon känsla för, sist in och först ut ur rummet. Polskan och jag däremot visade det sig skulle jobba på samma våning. Hon på den fransktalande avdelningen och jag på den dansk/svenska. Den dansk/svenska avdelningen är knappt en avdelning, snarare en del av Holland. En tjej jobbade med de tre danska kunderna och en tjej jobbade med den enda svenska. Troligt är att jag skall ta över dem. Tjejen som har hand om den svenske kunden kunde ingen svenska, så om jag förstod det rätt skulle den kunden bli lite glad nu när han fick skriva på svenska i sina mejl.
------------------------------------------------------
Förmiddagen
Martina är tjejen som har hand om Danmark skall så småningom på mammaledighet, i första hand hennes jobb jag skall ta över, och fram tills dess så skall jag bara "workshadow" skugga hennes arbete och lära mig så mycket som möjligt. Jag sitter på andra våningen (tredje om man räknar bottenvåning, fjärde om man räknar garaget under, se kommer bara högre upp hela tiden) ganska mycket på mitten av en sida. Det är jag och 7 tjejer och en till kille på den här avdelningen så skall nog kunna trivas. Än så länge är min lilla kub ganska tom, förutom telefonen (som inte funkar än) så finns där bara en liten svensk flagga som jag fick av Katka, tjejen som för tillfället har hand om den svenske kunden.
Jag skulle vilja beskriva Katka som avdelningens clown, full av energi, hela tiden sökande för uppmärksamhet, glad och uttåt. Klart underhållande på ens första dag.
Kvinnan till vänster om min kub jobbar sin sista dag, har inte frågat så mycket mer än det, vi får se om jag kommer få en ny granne.
----------------------------------------------------
Lunch
Käkade lunch med Katka, Bara och Norma. Norma är bara här i två veckor och hjälper den hollänska delen när de håller på att övergå till ny programvara. Hon är lite urtypen av en hollänska, klart trevlig, utåtgående, skämtar från start kallade mig holländare när jag sa att jag funderade på att cykla till jobb. Lunch var steak, potatismos och lite vårlök ovanpå det, inget speciellt, men mättande.
-----------------------------------------------------
Eftermiddagen
På det hela taget har jag inte kunnat gör a så mycket idag, har ingen dator (får en förhoppningsvis imorgon) så jag har mest suttit och skummläst manualen till programmet och tittat på när Martina jobbat, hon är inte den bästa på att förklara, men det är inte så lätt när man får reda på när jag presteras att hon skall lära mig. Hon är väldigt trevlig och mot slutet så pratar vi bara om annat än jobb, hon är tydligen ett Backyard Babies fan, blir lite överraskad men det är kul. Hon och hennes pojkvän bor just nu bara på 30 m2 och nu när hon är gravid så letar de nytt.
Var i förrådet och utrustades med kontorsmaterial, svårt att veta såhär på förhand vad man behöver så jag gick helt på Martinas rekommendationer, även om jag hela tiden tog lite mindre än vad hon sade till mig att göra.
----------------------------------------------------
Läkarundersökning
Det tog längre tid att fylla i pappret än vad själva undersökningen tog, och då pratade inte ens doktorn engelska. Mätte och vägde mig, kollade blodtryck, kollade synen och kollade pulsen. Allt utom synen var ok, men att synen inte var ok visste jag sedan innan bara jag som vägrar inse det. Känns iallafall skönt att det inte var mer, gillar inte sjukhus eller doktorer alls, så desto längre jag kan hålla mig ifrån desto bättre.
--------------------------------------------------
Kom hem och internet funkade så allt som allt det har varit en ganska bra dag. Glömde dock passet imorse så måste komma ihåg det imorgon, och Martina sa att jag behöver bara komma vid kl nio eftersom hon inte dyker upp tidigare än det.
-------------------------------------------------
Känner mig mycket mer lugn nu.

RSS 2.0