Ingen Ella ikväll

Har inte nämt det, visste inte själv innan onsdagskväll. Men tydligen är Ellas mor sjuk och skall opereras. Så just nu är inte Ella på bästa humör, ganska ledsen till och med. Jag hade ju hoppats på att kunna hjälpa, men hon säger att hon vill vara själv.

Ur ett egoistikt perspektiv suger det, men jag vet inte om det är bättre att hon sitter själv. Hade ju hoppats att hon såg stöd i mig, men det verkar hon inte göra.

Sade till henne att inte tveka att ringa om hon känner för att prata, jag önskar innerligt att hon ringer.

Patek (Fredag)

Det står helt still i mitt huvud idag på jobb, har redan fått fråga om ett par självklara saker jag borde veta. Ingen aning varför det är så, men det är väl tur det är fredag.

Ella och jag bestämde lite löst onsdagskväll att vi skulle träffas idag, jag hoppas det fortfarande gäller.

Tankar

Tankar

Tankar kan verkligen kasta en
mellan hopp och förtvivlan
mellan glädje och hjälplöshet
                  tankar

Det far tusen och åter tusen
olika tankar genom mitt huvud
varje dag, varje timme, varje minut
tankar

Många är ouppnåliga drömmar
flera är vardagliga trivialiteter
få är naiva, desto fler är cyniska
                  tankar

Vissa tankar skrämmer mig
en del får mig att tvivla om det mesta
många, skulle andra skratta åt om de hörde dem
tankar

Några tankar borde inte finnas där
inte som jag lever nu, men ändå finns de där
runt hörnet i väntan på en motgång
                  tankar

Om man inte vill höra sina tankar
skall man då förkasta dem, trycka dem åt sidan
fast de flesta stannar, längst bort som en viskning
tankar

Tålamod

Jag behöver skaffa mig tålamod, allt kommer inte på en gång, även om jag vill det.

Sankt Vaclav

Det är helgdag i Prag idag, Sankt Vaclav är skälet till detta. När jag frågade mina kollegor på jobb så sade de att de flesta gör inget speciellt och att det firas mer i mindre städer och byar. I en kollegas hemby så har de tydligen en stor middag där alla i byn är inbjudna, lät ganska trevligt.

Här är två länkar om Sankt Vaclav
http://www.newadvent.org/cathen/15587b.htm


http://www.czeckitout.com/nyastan2.htm

Enligt väderprognoser så skulle det bara bli 16 grader ute idag, så kyligare än det varit de senaste dagarna.

Huslig

Kläder ligger utrspridda över golvet i olka högar i väntan på att bli kastade in i tvättmaskinen. Mitt rum som egentligen är det enda stökiga stället i lägenheten håller på att rensas upp.  Får gå ut med skräpet, ta en snabbkoll över toan. Men annars känns det rätt bra inför en att Ella kanske kommer ut till var jag bor imorgon. Hennes väninna som inte kom igår, kommer ikväll istället så blir inte att vi träffas ikväll. Tror jag.

Skall en kort sväng om IKEA med behöver lite grejor därifrån.

1 0 0

Fick precis ett sms av Ella, hennes kompis som skulle dykt upp idag dök inte upp. Så hon frågade om jag ville göra något, så nu är jag på väg in till stan.

Jag tog förresten ledig imorgon. Så ledig två dagar i rad nu.

100 inlägg, tjoho eller något.

Så fick man känna sig som en skit idag...

Vid elva tiden idag får jag ett meddelande på min msn från en av Edita, (slovakiskan som en gång i tiden fick för sig att jag erbjäd henne att flytta in i min lägenhet, se början av Juli) att hon behövde hjälp och om jag kunde komma förbi. Så i tron att det är att fixa något med hennes dator eller en engelsk term så traskar jag dit.

När jag kommer fram så möts jag av tårar, hon gråter floder. Vi går in i ett av konferensrummen, och hon berättar att hennes ex som hon fortfarande bodde ihop med har ringt och sagt att när hon kommmer hem idag så har han flyttat ut. Och de har inte betalt sin hyra för den kommande månaden, och eftersom han flyttar ut har han inga planer på att göra det heller. Och Edita säger att hon inte har råd att betala hyran. Så hon frågar om hon kan flytta in hos mig i ett antal dagar. Inte vad jag förväntat mig som sagt, och jag får fram att jag får fundera över det.
 
Jag kan inte se mig bo med henne, hon är väldigt energisk, impulsiv och tycker väldigt mycket om att handla i affärer, när de delade ut american expresskort till alla (utom mig, lång historia, de försöker fortfarande ge mig ett kort) så var hon först med att använda det och hade ekonomiska problem med det redan nästa månad. Och jag vet inte om jag har fått hela sanningen, hon fejkar absolut inte att hon är ledsen, men exakt hur allt gått till är jag inte säker på, kanske haft längre tid på sig och bara nu när det närmar sig att hon är desperat. Att hon är kitschfantast hjälper inte heller.

Så nu i eftermiddag har jag sagt nej och hon grät givetvis ännu mer då, så nu känner man sig som en skit.

Fast jag är ganska övertygad om att jag tagit rätt beslut. Den guatemalska killen som också känner henne en del stödde mig i mitt beslut. Det var skönt att ha lite back up.


Tror jag skall ta ledigt imorgon

Brunchen följde samma schema som innan, en eller två nya. Lite roligt var att en av de nya kom när det bara jag var på brunchen så plötsligt var det jag som satt och ställde standardfrågona; Var kommer du ifrån, hur länge har du varit i Prag, vilken del av Prag bor du i och vad gör du här i Prag. Frågor som man alltid får och alltid ställer.

Efter brunchen åkte jag med Rachel och hennes designerade till Karlovo namesti, där de hade en liten medeltidsmarknad eller liknande. Plus att de serverade Burcak som Rachel och designerade inte hade testat. Jag höll mig undan från den, jag blev inte övertygad om dess storhet när jag testade det på lördagen.

Ganska mycket folk, och de hade en scen där det spelades "medeltidsmusik", det är intressant hur skrämmande en barnkör kan låta med rätt låt. Jag förstår varför barnsånger används i skräckfilmer för stämning.

Efter det var det fyra timmar till jag skulle träffa Ella, så först åkte jag till Shakespeare och köpte två böcker, vill inte stå utan bok. Sedan chansade jag och åkte till Flora, för att se om jag kunde passa in en film innan jag skulle träffa Ella. Men det var ingen som passade in, så då tänkte jag att jag kan åka en tur till Andel och handla. Tog mig över stan till Andel, men när jag såg hur löjligt mycket människor där var och hur stressade alla var så vände jag om. Åkte tillbaka till Namesti Miru och satt på torget framför den vackra kyrkan och läste en bok istället.

Ella dök upp och vi bestämde oss för att gå en promenad i en park. Hon betedde sig lite konstigt, så efter ett tags promenerade så hittade vi en parkbänk att sitta på. Så frågade jag vad var problemet. Hon var orolig över att jag skulle behöva välja mellan henne och mina vänner på brunchen o.dyl med tanke på hennes smitning under lärdagskvällen.. Men jag ser inte det som ett stort problem, att jag går på brunch varje vecka, och kanske träffar brunchgänget på kvällen en gång då och då borde inte var något problem om jag träffar Ella resterande tid. Efter ett tags diskuterande tror jag hon höll med mig.

Det blev lite hångel, och sittandes nära varandra när skymmningen, kylan och fladdermössen kom.
 
Vi skall träffas på tisdag och gå och se night watch, och vår lediga dag på onsdag skall vi också göra något. Lutar lite åt att jag kommer visa var jag bor på onsdag. Och där kommer vi till att ta ledigt imorgon, jag hade behövt fixa till lite saker i lugn och ro innan hon kommer.


Ambivalent

Dagen började bra, med museum och Ella. Vi träffades vid ett-tiden vid Narodni Trida. Jag trodde jag hade koll på var museet var och det hade jag också i slutändan. Men det blev ett par omvägar.

Det var någorlunda intressant inte världsomvälvande att gå omkring därinne. Intressantast var den japanska docksamlingen som ställts ut, fastnadade längst där. Lite knepint med att gå runt på utställningar, alla har sin egen takt och om jag går med vänner har jag inga problem att gå snabbare eller mer sakta om det är något jag uppskattar. Nästan bäst att gå runt själv. Men med Ella blev det mycket att man gick ihop, inte helt ultimat. Men det blir väl bätttre tills nästa gång.

Efteråt hade vi fyra timmar tills det var dags att äta middag. De första två timmarna spenderade vi sittandes på en parkbänk på ön Zofin, överblickandes floden. Det var två trevliga timmar, vi pratade en hel del och var även en del fysisk kontakt, jag hävdar nu att jag erövrat hennes nacke och hals. Det var väldigt trevligt, satt tätt ihop, och hon visade faktiskt affektionsbevis med så det var bra.

De två andra timmarna, gick vi först en lång väg längs floden. Det blev riktigt långt, innan vi hoppade på en spårvagn som tog oss till Namesti Miru. Där det var en mini vinfestival, ett lajvband spelade och det var packat med folk. Jag övertalade Ella att det här var nog sista chansen att testa Burcak innan det försvinner för säsongen. Burcak är vin som inte blivit vin än, dset smakar mycket sött och magen mullrar lite lätt över vad har du stoppat i mig. Inget som jag kommer dricka alltför mycket av, håller mig nog till öl.

Efter det tog vi oss till Medvidku, men det var packat med folk och Rachel hade inte gjort en reservation. Så vi traskade vidare, vi hittade fram till Kmotra, ett annat ställe jag känner ganska väl. Så det blev där vi stannade och åt. Och vi var, Rachel med hennes designerade, Julie, en israelisk tjej som heter Shelley och en kanadensisk kille, plus mig och Ella förstås. Ella hade redan på väg dit frågat om hon kunde komma undan på något sätt. Så hon såg inte fram emot det så mycket som jag hoppats.

Middagen var ok, de flesta pratade på, Rachels deignerade visade sig vara en mycket trevlig man som mer eller mindre precis sagt upp sig från jobb för att istället bli fotograf. Mycket prat om lärarjobb och författarskap under middagen. Jag är tokhungrig när vi kommer hit, har inte ätit en smula under hela dagen, bara ett glas burcak. Så mín spaghetti parmesan (både skinka och ost)  slinker ner fort, klar godkänd. Den som pratar minst under middagen är Ella och jag ser att hon inte är lycklig äver situationen.
Så efter middagen när kanadensaren tycker vi skall gå vidare, så tycker jag mig se en smitare. Och tro mig jag vet hur en smitare ser ut, jag tror alla kan instämma med att jag är en smitare från sociala träffar. Inte minst min familj, som jag mer än en gån försvunnit ifrån tidigt. Så när jag såg Ellas rörelser förstod jag att hon inte skulle vara kvar. Jag gjorde ett kort försök att övertala henne att stanna, men till ingen nytta. Jag hade kunnat sticka med, men dels hade Rachel blivit besviken och dels tror jag inte Ella hade blivit glad över fått mig att bege mig tidigare. Ella säger iaf att jag borde ringa henne efter brunchen imorgon, så jag får träffa henne imorgon med.

Vi går vidare till Velryba, där vi dricket ett par öl och återigen mest diskuterar författare, eller rättare sagt de diskuterar mer författare. Jag vet att Rachel är av judisksläkt och Shelley självklart, men även kanadensaren visar sig vara av judisk härkomst. Så när vi diskuterar israel och vad jag tycker så är jag minst sagt inte i överläge. Men diskussionen är under organiserade former och inga elaka ord.

Tar sista metron hem, och i min metrovagn får vi en extra shown vi inte förväntat oss. En kille sjunger opera för oss till allas jubel. Skönt att se så många leende människor i en metrovagn.

Dags att göra sig iordning

Solen skiner, lite moln på himmeln och 16 grader ute. Ser ut att bli en ok dag. Inne i min lägenheten skulle jag gissa på att det är runt också 16 grader, är en aning kyligt.

Men det är struntsamma, nu skall jag duscha och fixa mig iordning för en förhoppningsvis händelserik dag.

Hit skall vi imorgon

Först till museum som har utställningar om amerikanska och afrikanska kulturer. Men även ett par andra om jag förstod det hela rätt. Och praktiskt är att det är toklätt att hitta dit, det är i ett område av Prag jag känner bra till.

http://www.aconet.cz/npm/eexh.html

Jag vet inte riktigt vad vi skall göra mellan att museumet har stängt och att det är dags att äta, kommer minst vara en och halv timme mellan. Men troligen mer. Praktiska är att vi är i närheten av restuarangen, och vi är inte alltför långt från floden. Och längre bort i staden så är det festligheter på Namesti Miru (torg). Men jag tror det lutar åt att föreslå att gå längs floden, kanske gå ut på en av öarna. Det har lovats fint väder till helgen.

Rachels middag kommer ta vid på en restaurang som jag valt ut, eller jag föreslog när hon frågade om tips. Och det blev den. Alla som kommit och hälsat på hittills har jag tagit till den restuarangen, en traditionell tjeckisk öl & matsal. De som jobbar där har traditionell klädsel och de brygger egete öl. Och så här längt har det aldrig varit några dolda eller konstiga avgifter. Alla än så länge som jag har tagit den har uppskattat den.

http://www.umedvidku.cz/

Mailat fram och tillbaka lite med LKF, och jag får skriva ihop ett brev till på måndag och skicka där jag säger upp min lägenhet. Sedan är det tremånaders uppsägning.

På senare tid har jag snackat en hel del med en kille på jobb, som från nu får hete tjecksvensken, för han kan lite svenska.  Han har tydligen lärt sig en del för ett antal år sedan. Och vi båda har haft kärleksbekymmer eller kärlekslängtan. Och han har också träffat en tjej så vi har kört peppning till varandra och kommit med förslag till vad att göra. Roliga med hans tjej är att det är en jag träffat innan så jag vet vem hon är, så lite roligt att jag känner dem båda. Han föreslog idag att vi skulle ut på en dubbeldejt, jag är lite skeptisk än men kanske i framtiden.

fem timmar är för lite

Fem timmars sömn är för lite, jag behöver minst sex timmar för att vara människa någorlunda fort. Just nu är allting segt och utanför fönstret ser det rått och kallt ut. Kollade dock upp vädret och det sa att det kunde bli upp till 21 grader idag så det borde vara ok.

Fortfarande ganska nöjd med gårdagen.

På jobb har en kille från Chile snackat lite med mig. Tydligen har han ett par svenska polare, så han undrade om jag var intresserad av en av deras e-mails. Jag har som sagt inte letat efter svenskar sedan jag kommit ner här, men trillar en möjlighet in på det sättet, så varför inte.

Skickade ett e-mejl igår, där jag sa hur det var, fått mejl adressen, inte åkt till Prag för att träffa svenskar o.s.v. Visade sig att han tänkt på samma sätt, så han tyckte jag verkade vettig. Så nu skall vi nog träffas en dag och dricka lite öl och snacka.


Jag tror det gick bra

Orkade inte åka hem om efter jobb, eller rättare sagt ville inte åka hem om innan jag åkte iväg och träffade Ella. Istället åkte jag först och införskaffade te och en tekula. Visste på att hon gillar örtte, så det var vad jag köpte. Efter det åkte jag en sväng till Sångaren för att få lite moraliskt stöd, det funkade ok. Var trevligt dock att se lite nyheter på teven, har ju ett litet underskott av nyhetshändelser. Iaf av rörliga bilder.

Satt där tills det blev dags att åka upp till Letna, och träffa Ella. Vi hade bestämt att vi skulle äta, men inte var. Utan vi skulle träffas högst upp och sedan gå ner och se om vi hittade en restaurang. Vi båda är i god tid och det är väldigt trevligt att se henne igen, en lång kram när vi träffas. Sedan börjar vi gå neråt och prata under tiden, hon har definitivt haft en mer händelserik vecka än vad jag har. Kanske för att jag bara suttit hemma och tyckt lite synd om mig själv. Hon tar inte upp sin vän så mycket i samtalen, vilket är skönt, bara att de varit runt på alla turistgrejorna. Istället pratar hon om sitt jobb och vad som hänt, vilka hemska och vilka underbara elever. Och hur stor skillnad det är på skolorna, och från klass till klass.

Vi är urusla på att hitta ett ställe, antingen är vi för kräsna eller för snåla, eller möjlien både och. Men det slutar med att vi tar en spårvagn till ett område lite längre bort där jag aldrig varit förut och hon har varit där en gång. Givetvis då så hittar vi ett mycket trevligt ställe, med bra priser och trevliga bord och miljö.

Har ju inte berättat, men under veckan så har Rachel, australiensiskan som är min nya biokompis, hennes sambo från Australien är och hälsar på den här veckan. Och jag har nämt till henne att jag har ett intresse och träffar Ella. Så Rachel skall ha en middag på lördag ute på stan för att visa upp sin sambo, så hon bjöd in mig och sa ta med Ella.

Så under middagen med Ella så nämner jag att jag är bjuden dit och att hon också är välkommen. Och då kommer nog bland det trevligaste ikväll....  ordagrant så säger Ella, "So, she knows we are going together" lite paff får jag ur mig, att det har nog Rachel listat ut själv. Kanske fegt, men det kändes nästan anklagande när hon sa det. Men efteråt så känns det mycket bra att hon använde de orden.

Örtteet blir en hit, och jag gör ju det snyggt med tekulan, först ger jag teet och hon ser glad ut. Frågar henne om hon har en tekula, hon säger nej, och ser inte lika glad ut. Och då tar jag fram tekulan.. det funkade bra.. :)

Vi båda är toktrötta och sitter och gäspar vid bordet. Jag betalar och sedan börjar vi ta oss hemåt. Tydligen är det reperationer på ett spår så en buss har ersatt spårvagnen. Inne i bussen sitter hon och lutar sitt huvud på min axel, samtidigt som vi håller hand. Vi tar oss till en metrostation, och sedan åker vi ett stopp tillsammans när det är dags för mitt byte.

Träffas som sagt på lördag igen, men inte bara för Rachels middag utan vi skall gå på ett museum först. Skall kolla upp detaljer imorgon och skicka dem till henne.

Nu skall jag sova, tror det blir en lätt fredag att jobba imorgon.


Torsdag

Det kommer bli en del stress på jobb idag med, men jag räknar inte med strul som igår.

VIktigast idag är att jag kommer träffa Ella, det överskuggar allt. Måste bara fundera över vad jag skall ha med mig, hade ju en blomma förr förra veckan, och eftersom det var ett tag sedan vi träffades skulle det nog vara passande att ha något litet. Hon gillar inte choklad, så om någon har ett tips så får ni gärna komma med det.

Övertid

Jepps, som jag befarade innan idag så jobbar jag nu övertid. Varit problem med två kontrakt som dragit ut på tiden.

Vad som är fräckt dock, är att jag nu pratat med en kvinna i Bangalore, inte mindre än tre gånger på grund av detta strulet. Hon hade en indiskdialekt men inte så hemskt som jag trodde, så nu vet jag att förnamnet Ashwini i Indien är ett kvinnligt förnamn.

Blir ingen bio idag, jag känner redan att jag är för trött. Får spara mig inför morgondagen med Ella. Kanske bio med henne imorgon.

Nu skall det mesta vara ordnat, så jag väntar bara på att kontrakten skall tryckas ut, sedan skall jag scanna dem och skicka dem både i hårdkopia (papper) och mjukkopia (scannat dokument) till Indien. Det kommer ta ett tag till.

Att bio eller inte bio ikväll?

Börjar bli mer tveksam om jag skall gå ikväll eller inte, finns för tillfället bara två filmer jag är intresserade av att se för tillfället, Night Watch och Don't come knocking. Och jag kanske borde spara dem om jag vill gå med någon.

Och så det andra skälet, jag har börjat spela Neverwinter nights igen, och det är skoj. Det lockar en hel del.

Problem med ett kontrakt på jobb, kanske får för första gången jobba lite övertid, usch, gillar det inte. Jag blir så trött på de sena eftermiddagarna och jag vill bara från jobb.

Förvirrande

På jobb kastas jag för tillfället mellan olika ansvarsområden. I början av den här månaden var det sagt att jag skulle ha hand om Sverige och ca 30% av Danmark. En vecka senare så skulle jag ha ha hand om Sverige och Belgien, och idag så fick jag beskedet från oktober så skall jag ha hand om Sverige och Danmark.

De verkar ha lite problem att bestämma sig för vad jag skall jobba med.

Sverige och Danmark 100% kommer bli en del jobb, jag hoppas jag kommer fixa det.

Löjligt kallt imorse, hade en rökpelare från min mun när jag andades, och frös lite om händerna. Så snart kanske en mössa/hatt och vantar får inköpas.

Anne fyller år idag, grattis till henne.

Pratade med Anne och Joakim igår på skype, de var inne på att komma ner en sväng och hälsa på de med. Så det ser vi fram emot isåfall.

På bild

Kolla in Lax2prgs blogg, lite nya bilder där. Bland annat på hunden jag pratade om den 12:e september, (långt ner i bloggmeddelandet) och lite på folket jag träffat här nere.


Syster kommer

Min ena syster, Helena, kommer på besök, hon kommer den 21:e oktober, det är bara en månad tills dess, det kommer går fort. Även om jag kommer hem till jul, så kommer det vara extra kul att träffas här och kunna visa upp var man bor.

Hmm.. kollade precis frysfacket i kylskåpet, det var helt överfrostat och jag får inte plats med något där. Så jag får käka ut vad jag har i kylskåpet, inte så mycket. För att sedan frosta av det.

Imorgon skall jag nog gå på bio, titta på den ryska filmen Night Watch, en blandning av sci-fi och skräck tror jag. Rasmus har haft den utdelad på hans ftp många månader men jag har inte laddat ner den, visste inte riktigt vad det var. Men nu har jag sett en trailer för den och den ser lagom skum ut, första delen av en trilogi. Och jag har hittat ett ställe som visar den med engelska undertexter. Såg förresten idag en annons om en teater också med direkttextning på engelska, så nu skulle jag kunna gå på teater med.

Länk till teatern, http://www.svandovodivadlo.cz/english.php


Blev ingen långvarig tid i fängelset

Jag läste mitt mejl väldigt noga och kollade ännu mer utstuderat på en karta över Prag. Kände mig övertygad om att jag skulle hitta ganska enkelt till Olsanska där immigrationspolisen har ett flertal hus och kontor.

Tog mig med metro och spårvagn, och när jag väl kom dit så var det bara att följa strömmen av asiater och ukrainare. Jag kom till ett kaos av människor och köer, och då var jag bara inne i en av entréerna, entré B som mejlet sade. Sedan skulle jag vänta vid kaffemaskinen till höger, den var enkel att hitta. Stod där till 5 minuter efter bestämd tid. Då tänkte jag, jag skrev ju upp telefonnummret till personen så då kan jag testa att ringa. Ringer och hon svarar, jag får fram i vimmlet av människor att nu är jag framme i Olsanska, då säger hon, men du skall ju vara i Pankrac (Pankrac betyder fängelse).

Hon säger att hon skall vänta på mig och att det inte är någon panik men att jag ändå borde skynda mig. Det blir att tänka snabbt, jag har ju ingen karta när jag är ute och går numera. Så jag är lite imponerad av mig själv hur snabbt jag tar mig fram till Pankrac, och väl där har hon gett lite instruktioner som hon nog gett både en och två gånger förut, för de tar mig rakt till polisen. Vet inte exakt vad de är för skillnad på de olika kontoren, men jag såg ett antal EU flaggor på det här kontoret. Kvinnan som väntade på mig tillhör en agentur som jobbar för bland annat accenture, så jag gissar att hon är hos polisen ganska ofta. Hon hejade på lite människor som jobbade där, och vi fick gå före i kön. Det var bara ett finskt par som muttrade lite, jag tog inte tillfället i akt och avslöjade inte att jag var svensk, då hade de väl dragit kniv mot mig och kastat mig i saunan.  :)

Nu har jag ett 5-årigt uppehållstillstånd i Tjeckien, jag har fått ett rosa tjeckiskt pass som gäller som identifikation i Tjeckien. Jag har fått min första stämpel i mitt normala pass. Så lite coolt är det. Men jag tror allting har gått mycket lättare att det skötts genom jobb. Man kunde se pappershögarna vissa bar omkring på, jag avundas dem inte.


Torsdag

Jag skall träffa Ella på torsdag, hennes "vän" är fortfarande här tydligen. Nu vet jag i alla fall, och slipper lida av ovetskap.

Kanske skulle jag försökt få henne att träffa mig tidigare, men jag blev så glad över torsdag så jag sa inget.

Svag

Jag är nu officiellt svag, skickade ett meddelande till Ella...

Lång trist helg

Det har varit en lång helg, och det känns som det tråkiga från helgen fortsatt över till veckan. Inte ett ord från Ella under hela helgen. Och jag vet inte hur länge hennes kompis kommer vara här, hur som helst vill jag inte skicka ett sms eller ringa, jag skickade två sms i fredags utan svar. Så det känns lite som hennes tur att skriva något.

Under ett kort tag var jag lycklig över att jag skulle få spela rollspel igen. Men så visar det sig att de bara spelar på torsdagar, och det är ju givetvis då jag skall ha mina tjeckiska språklektioner. Hur irriterande är inte det. Eftersom det inte var så många i språkgruppen, så skickade jag iväg en förfrågan om det går att ändra dag. Än så länge har killen svarat, och det var ett positivt svar, han tyckte torsdagen var den sämsta dagen för hans del. Han var svensk för övrigt. Men skulle lärarinnan bara kunna på torsdagar så kvittar det vad vi tycker och hoppas. Men jag har inte gett upp tanken än.

Och på jobb så är det lite struligt med en av de indiska personerna (jag är för dålig på indiska namn för att kunna avgöra om det är en kille eller tjej), och innebär en massa extra jobb för mig.

Vädret, värmen bara försvann och imorse var det 5 grader när jag skulle gå till jobb, fick ta på mig jackan för första gången på mycket länge.

Imorgon skall jag till polisen, officiellt för att hämta mitt temporära uppehållstillstånd. Själv ser jag framför mig hur dörren smälls igen när jag väl kommit in i rum och ur skuggorna stiger fyra poliser fram med dragna vapen. Och de säger, "nu gick du allt i fällan"...

Allt det här skulle vara ok, om jag bara fick ett meddelande från Ella...


Vad ska man göra idag då

Har ju lämnat dagen fri från planering i hopp om att något skall dyka upp, helst då självklart med Ella. Kan alltid ta mig in till Sångaren idag istället för igår som planerat. Eller ta mig till Shakespeare, behöver snart inhandla en ny bok ändå. Lokalblok, kanske får höra om någon annan skall dit isåfall,  inte lika kul att sitta där själv.  Eller får jag kolla upp på nätet om det finns någon intressant spelning för kvällen. Jag har tid att fundera. Eller varför inte bio, var ju nästan en vecka sedan sist.

Jag vaknar som sagt alldeles för tidigt även på helger, hunnit med att tvätta lite, spelat lite Civ III och nu kollar jag bara över mitt lag i Freekick (managerspelet jag spelar, kolla länkarna).

Stannar hemma istället

Jädra skitvädret verkar ju fortsätta, och så mycket känner jag mig inte för att ta mig in till centrum och dricka öl. Tar och kollar in lite Simpson avsnitt istället.

Fick förresten veta när jag skall börja läsa tjeckiska, börjar den 6:e oktober. Kommer vara på torsdagar mellan 20.00 -21.30. Det står nybörjarklass i mejlet, och vi kommer bara vara tre personer verkar det som. Jag undrar dock hur pass nybörjare mina studiekamrater kommer vara med efternamn som Jerabek och Bertelsenova. Jag trodde att lärarinnan skulle vara dansk med tanke på att skandinaviska huset har varit mest det, men hennes namn klingade ganska svenskt, Sjögren. Det skall bli spännande, bara rädd att när jag ser hur mycket jobb det kommer bli att jag blir en aning skeptisk. Mitt mål är bara att kunna göra mig förstådd och hänga med lite när folk pratar, att skriva tjeckiska är inte intressant, inte än i alla fall. Får försöka repetera mitt mål i huvudet när jag ser hur mycket jobb det är.


Regn

Precis sådär lagom till man skall sluta på jobb för dagen så vräker det ner utanför. En halvtimme kvar till att jag skall iväg. Men jag går ju hellre ut i regnet än stannar kvar på jobb.

Hmmm.. fortfarande inte inhandlat något paraply.

Varför påminds jag av tråkiga saker från Sverige

Har hyrt ut min lägenhet i andrahand i Sverige, och nu måste jag säga upp den. Inte det som är problemet utan jag bara tycker illa om byråkratin omkring sakerna. Plus att jag måste fundera vad jag skall göra av med mina möbler. Skulle kunna be familjen sälja dem, men samtidigt känns det som ett väldigt avslut. Nu om jag flyttar tillbaka skulle jag iallafall ha mina egna möbler. Tråkigt.

Dagen har dagen har varit ganska underhållande har mejlat som en galning med svensken "på" jobb. Men jag har ändå hunnit med en hel del jobb. Lämnat en del tråkigheter kvar till måndag bara för att riktigt få den där måndagskänslan.

Kommer troligen inte träffa Ella alls den här helgen och det känns inte bra. Jag har lämnat Lördagen fri från planering i ett svagt hopp om att hon skall höra av sig och fråga om jag vill hänga med på något med hon och hennes kompis. Ikväll tror jag att jag bara tar mig till U Spevacku (Sångaren, inte hundra på stavning) och dricker ett par öl och lyssnar på folk snacka strunt.

Testar med ett nytt utseende på min blogg. Får se om jag trivs med det, kan inte säga att jag är en naturmänniska. Men den kändes lite rogivande.

På söndag verkar det som jag skall till en stad/by fyra mil utanför Prag, Melnik för att gå på en vinfestival. Låter kul.

http://www.provokator.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1098&mode=thread&order=0&thold=0

Märkligt med trötthet

Normalt när jag är ute med vänner och ute och gör något så är jag inte det minsta trött vid den här tiden. Om jag har en lugn dag hemma, så är jag redan trött. Och kvällarna blir mörkare tidigare här nere med precis som hemma i Sverige.

Jag fick klippt mig, av samma tjej som klippte mig där förra gången, det underlättade lite när det kom till kommunikation. Jag fick helt enkelt samma frisyr som förra gången. Kostade bara 100 kc, 20 billigare än förra gången, hon tog inte betalt för att ansa skägget den här gången. Så runt 30 svenska kronor, alldeles lagom.

Kollat på filmen Phone both, en kille på jobb brände den till mig, han delar mitt filmintresse och vi pratar film då och då. Och igår så frågade han om jag sett Phone both, jag sa nej, och han sa att jag borde se den. Så idag hade han bränt den, schysst av honom. Filmen var ganska bra, inget som jag kommer minnas lång tid, men jag det var ett trevligt tidsfördriv.

Nu kommer Ellas kompis imorgon, jag hoppas att hon skickar mig ett sms under helgen iaf, något som säger att hon kommer ihåg mig.

Brunchen på söndag kan bli riktigt intressant, planen är att bege sig utanför Prag till en mindre ort som heter Melniek där det är en vinfestival, finns ett ungt sött vin som heter Burchak som tydligen skall vara en hit.

Tidig morgon

Var tidigt på jobb, för det känns bättre har mindre dåligt samvete när jag går prick 17 på dagarna. hade ju tänkt att jobba en del med, men när jag slog på datorn bestämde den sig för att installera service pack två från windows. Så nu kommer det gå en timme tror jag, slö dator. De gör det här ibland bara installerar ett program på ens dator, lite intressant, får en att undra över hur mycket övervakad man är.

Ikväll blir det lugnt, tror till och med jag skall spela lite datorspel. Dock skall jag försöka klippa mig efter jobb idag, när jag försökte igår så hade de stängt, även om de var där. Kom fram till detta efter en liten pratstund. Där de som sagt kan ingen engelska och min tjeckiska är bedrövlig. Men tillräckligt för att förstå kom tillbaka imorgon. :)

Efter det skall jag kolla upp om mina matkuponger gäller på min lokala restaurang, hade nog kunna göra mitt liv lite bekvämare. En väldigt lugn dag med andra ord.

Musik

 Det blev först en kopp kaffe på Meduza, Ella åt något som hette Pelema, smakade helt ok. Vi satt där i lite drygt en timme och mjölkade våra koppar till det yttersta. En av hennes första dagar som engelsklärarinna i Prag så vi diskuterade det mest. Jag har stor respekt för lärare, stort ansvar och mycket jobb, hade ju själv tankar på att bli det en gång i tiden. Det var kul att se henne prata så mycket om något hon verkligen tycker om. Återigen fick jag sitta och dra min hand genom hennes hår, men den "enda" responsen är att hon sluter ögonen och njuter. Jag hade nog velat haft någon mer uppmuntran, för att känna mig mer säker.

Efter det gick vi vidare till Shakespeare and Sons ( www.shakes.cz/ ), en engelsk bokaffär/pub/café, där en svensk tjej som heter Ida, hade satt samman en liten musikshow. Inte för hon spelade, men det var hon som hade fixat ihop arrangemanget. Jag vet att hon är svensk för hon har pratat en del med australiensaren, så jag vet vem hon är. Dock har jag aldrig pratat med henne, jo, men bara på engelska. Har inte orkat prata om att man är svensk. Ingen av oss flyttade till Prag för att träffa svenskar. En dag blir det nog att vi pratar, då hon är väldigt social och dyker upp överallt.

Först hade vi en brittisk kille som spelade tre låtar, han hade varit i Prag i en vecka. Och en av sångerna hade han skrivit igår. Det var ganska trevligt, och han var lite nervös. Skoj var dock att han satte sig vid vårt bord efteråt. Och vi snackade lite och sedan sa han, jag spelade för två personer här inne, du och tjejen därborta, ni båda strålade av positiv energi. Så jag tittade bara på er två. Kul att få ett sådant besked.

Nästa show var en aning mer intressant, en amerikansk tjej med koreanskt ursprung och en tjej som jag tror var vitryska. Gitarr och keyboard, sedan började de blanda och ge friskt. Tror jag fick det till två sånger som endast sjöngs på ett språk. En på engelska och en på koreanska. Annars blandades språken friskt, och mest var det på tjeckiska. Spatne Spatne Stefano, var en av de mer uppskattade sångerna, det översätts till "bad bad Stefano". Det var väldigt underhållande och de spelade ungefär en fyrtio minuter. Kul när hela stället sjöng med på Spatne. Och ett kul namn hade de med,  2 Moon Planet in the Lunatic System.

När de var färdiga var klockan nästan elva. Och jag var trött och Ella med. Blir ett litet abrupt slut, då min spårvagn kommer alldeles för fort, bara en snabb kram och så iväg.

Efteråt blir jag osäker, var kvällen ett steg tillbaka, ingen reaktion på Meduza, och på Shakespeare så var det så mycket folk att vi knappt ens kunde sitta brevid varandra. Och sedan det abrupta slutet. Kanske är jag korkad, men jag är trött på att gissa om sådana här saker.
Så jag skickar ett sms och hör om det var ett steg tillbaka, om hon vill lugna ner det.
Får tillbaka, nej det tror jag inte, varför undrar du.
Jag svarar bara en känsla, glad att jag hade fel.
 Hon säger oroa dig inte, sov gott
Kan inte släppa det helt, skickar, jag borde säga mer vad jag tänker, du är smart, rolig och vacker, och jag gillar att spendera tid med dig, natt och dröm sött.
Du är söt (sweet inte cute), smart och rolig, och nu kommer jag somna med ett leende

Jag fick inte tillbaka vacker, men det struntar jag i, jag kommer definitivt ha ett leende när jag somnar.

Ingen bra idé

Känner mig så okreativ idag, kommer inte på något skoj till dejten. Jag skickade iväg ett sms till Ella, och frågade om hon kommit på något. Annars blir det att gå och äta, vilket inte är fel, bara lite tråkigt. Vet en restaurang som blickar ut över Nusledalen, kanske föreslår den. Kostar lite mer men jag kan bjuda.

Måste våga ge komplimanger med, retar mig att jag inte säger mer vad jag tänker.

På jobb fick jag matkuponger för första gången sedan jag började jobba här, 22 st värda 80 czk stycket. Kan användas i de flesta restauranger och även i en i en matvarukedja. Så de kommer hjälpa lite, kommer även få kuponger som kallas Relax-pass, kommer få ett värde av 12 000, värde för ett helt år. De kan jag använda till det mesta som tillhör avkoppling, bland annat bio, så de skall nog komma till användning de med.

Skall springa inom frisören hemmavid innan jag går hem och byter om. Sist kostade det 120 czk, för både klippning och ansning av skägget. Cirka 30 sek. Enda problemet, de pratade inte ett ord engelska. Men det gick bra ändå.

Så nu väntar jag bara på ett sms. 

Vikingar i prag

Jag har börjat leta så smått efter någon form av Museum i Prag om vikingar och deras kultur. Ingen aning om det finns, men Ella gillar nordisk mytologi, något som hon nog till och med slår mig på fingrarna med. Så det skulle vara kul att kunna ta henne till något sånt.

Gårdagen gick annars i ett ganska lugnt tempo, förutom ett lite tumult på jobb. När jag kom på morgonen så fick jag reda på att jag skulle ta över jobbet for ungefär halva danmark, men sedan på eftermiddagen ändrades detta. Och nu verkar det som jag kommer ha hand om Sverige och Belgien, ensam för båda. Även om det kanske inte blir överväldigande med jobb så känns det ansvarsfullt att vara ensam ansvarig.

Måste ju säga att jag är lycklig över killen jag har att göra med i Sverige genom jobb. Vi e-mejlar nästan hela dagar och diskuterar allt mellan himmel och jord. Gör det mycket mer behagligt på jobb, att han är tokintresserad av sport skadar inte heller. När jag pratat med andra här på jobb och hört hur deras respektive är, så inser jag vilken tur jag haft.

Jag har ju haft lite dispyter med Katerina, hon som var stand in lärare till mig när Martina var borta. Men det känns som relationerna börjat lossna lite, till och med skojat lite med varandra. Martina och hon är väldigt goda vänner, men med Martina har jag inget problem. Kanske de två första dagarna när hon var tillbaka då jag tror hon bara pratat med Katerina om mig. Men nu känns det bra.

Efter jobb igår, tvättade, lagade mat och pratade med Ella. Vi skall ut ikväll, vet inte vad vi skall göra, båda skulle se om vi kunda komma på något. Annars blir det nog bara att vi går och käkar någonstans.

Tyst och mörkt

Det är vad min lägenhet är för tillfället, jag är nästan aldrig här och tänder knappt några lampor. Mer och mer inne på att hitta någon från jobb att hyra ut till. Många kommer vara intresserade på grund av läget, då det är så nära till jobb.

Precis hemkommen efter varit och tittat på Lords of Dog town med Ella, det var en ganska bra film, kanske en aning rörig men på det stora hela ok. Tydligen skall det finnas en dokumentär från ett antal år tillbaka om samma killar. Hade varit intressant att se den med som jämförelse. Höll handen större delen av filmen, dock så fick jag ett konstigt grepp, var jobbigt emellanåt. Men vad gör man inte för lite kroppskontakt. Vi tog en kopp te/kaffe efteråt och pratade lite, vi båda jobbar ju så och måste upp hyggligt tidigt. Så vi sa hej då vid hennes spårvagn, vi skall träffas en dag till innan hennes kompis kommer på fredag. Hon har en kompis som kommer på besök från USA, en kille och vet inte riktigt vad de har för relation, hmm är man nu svartsjuk med. Hemskt.

Jag såg förresten stencool ut, hade jag bara trimmat ner skägget så hade det inte varit någon hejd på mig. Nya kläder kom i lördags, från Sverige. Köpt över sms av Monika och Eva, körda ner till Prag av Evas föräldrar. Toksnällt av dem, uppskattar det jättemycket, min garderob utökades rejält. Och det passade ihop med min coola väska med.

Riktigt lång dag på jobb idag, inte så mycket att jobba med och det fanns var bara monotont, och hemskt. Att killen från Guatemala är på semester den här veckan gör ju inte saken bättre, gick alltid några minuter när man var över och snackade med honom.

Norma, den holländska bossen som jag har träffat förr, i juni. Skall komma tillbaka en vecka i oktober med kvinnan som är chef för den franska avdelningen i Frankrike. Och Norma har redan bestämt att jag skall vara turistguide en kväll. Lite skoj att hon uppskattade mina kvällar ute från förra gången här. Den här gången kommer hon ju inte vara själv, så mina ”värdinstinkter” kommer vara lägre.

Men vad som är ännu roligare är att syster skall besöka mig i slutet av oktober, jag ser redan fram emot detta.

Tack Sara, var det en lyckad dejt, jo det var det nog.

Lade till två länkar, en till Saras blogg och en till en amerikan (lax2prg) som jag brukar möta på brunchen. Han har lagt ut en del bilder från Prag med omgivning som kan vara roliga att titta på.

Australiensaren åker idag

Tog metron in med australiensaren på lördagskvällen, för att träffa Julie. Julie var hans dejt för kvällen, inte helt säker på vad de tänkt sig då han beger sig hem på måndag. Men kanske det som är hela grejen, jag frågade inte mer om det. Träffade Julie på ett internetcafé, men jag stannade inte länge eftersom jag behövde plocka ut pengar till att betala för min väska.
Efter jag plockat pengar ringer jag Raposa för att se var vi skall mötas någonstans. Men hon har inte gjort klart väskan men har ett bra skäl, hade hon fixat klart den samma dag så hade hon fått stressa, med risk att väskan blivit förstörd av något misstag. Hon skulle ha med den till brunch nästa dag istället. Enda som störde mig var ju att jag tagit med lite saker hemifrån bara för att kunna lägga saker i väskan direkt, nu fick jag fortsätta vidare med dem i min hand och ficka. Inget att göra åt.

Upp till Fraktal för att möta Ella, Fraktal ligger ganska nära till var fontänen ligger. På vägen dit har jag köpt en liten blomma som jag har med mig. En röd Nejlika, och hoppades på att det inte betydde något speciellt, kan inte vad de olika blommorna har för betydelse. Och kvinnan i butiken pratade inte ett ord engelska, tyckte bara den var lagom stor och mycket vacker. Kommer till Fraktal kl 18.40, vi skall träffas kl 19, precis satt mig ner så blir hela himmeln svart och det börjar ösregna. Där försvann fontänen som alternativ för kvällen.

Ella dyker upp en aning våt och en aning sent, spårvagnarna här i Prag går i princip alltid i tid, men ibland ändrar de rutt.  Lite skoj läsning här http://www.expats.cz/prague/article/prague-metro/tram-diversions/ . Ella och jag bestämmer efter lite värmande te att vi skall ta oss till en restaurang och käka lite istället. Vi åker ner till Namesti Miru (fredens torg, alltid kul att lära sig), det är den delen av staden som hon bor i och som hon kan. Jag skulle inte vara handfallen här men hon kan den bra mycket bättre.

Vi hittar fram till en restuarang som hon valt, och jag vet inte om hon tänkt på namnet eller vad, La Romantica heter den iallafall. Italiensk, finns helt klart flest italienska restauranger i Prag. Vi beställer lite mat och dricka, och sitter och pratar. Efter en timme eller så, så sätter det sig fyra svenskar vid bordet brevid, två tjerer och två killar. Jag kan inte hjälpa att le när jag hör deras svenska eller göteborgska är väl mer korrekt. De ser att jag ler och en av dem vräker ur sig, ”kolla killen han bara sitter där och ler, vilket psyko,  är nästan som han förstår svenska”, då får jag ju bara replikera, ”bara nästan”. Resultaten blir att vi har fyra generade svenskar sittades brevid oss som bara vill sjunka ner genom jorden. Men vi pratar på lite, visar sig att de är ute och tågluffar genom europa och kom in imorse med ett natttåg från Amsterdam., de skulle spendera 4 nätter i Prag. Ella är den verkliga ängeln, tydligen har hon extra kartor hemma i sin lägenhet. Så hon springer iväg och hämtar en karta till dem. Så jag tror på det stora hela blev deras första intryck av Prag gott.

Efter det gick jag och Ella vidare till en pub (Meduza) inte långt från restaurangen, varit där en gång tidigare även då med Ella. Det är en ganska lågäld pub och mest tjecker där. På väggarna sitter tavlor mer porträtt, eller mer impressionistiska porträtt. Vi hittar ett litet bord i ett av hörnen i puben. Vi sitter mycket närmre nu och jag drar min hand genom hennes hår alternativ kliar/river lätt på henner rygg. Och hon visar tecken på uppskattning, stänger sina ögon och ser ut som att purra som en katt. Vid ett tillfälle försöker jag kyssa henne, men ingen reaktion från henne eller hennes läppar. Istället kommer det bara ut ett svagt ”we are in public”. Så tillbaks till bara sitta och prata nära ihop. Tiden går och när vi väl tittar vad klockan är så har den passerat midnatt, och metron, det enkla sättet för mig att ta mig hem är borta. Ella säger att de har utrymme i deras lägenhet där jag kan sova om jag vill, så jag går med på det.

Ellas rum är ungefär lika stort som mitt rum från lägenheten, kanske lite mindre, men hon vinner golvyta genom att hon har ett sovloft. Två madrasser får lätt plats där brevid varandra, och det är så hon börjar bädda. Hon har en extra tandborste från när hon senast köpt, så jag kan borsta tänderna, och får låna en handduk. Jag borstar och och går och lägger mig på en av madrasserna, när hon är borstar. Hon kommer tillbaka och ber mig släppa ner hennes täcke och innan jag kopplat så har hon sagt god natt och stängt dörren. Så nu sover jag på hennes plats och hon någon annanstans i lägenheten, kunde ju inte klättra ner och springa efter och säga att hon skulle sova där och jag någon annanstans, hade bara varit fånigt och otacksamt. Jag förväntatade mig inte sex en enda gång före eller under dejten, men jag hade verkligen inte haft något emot att sova i samma rum/brevid varandra. Prata ett tag innan man somnar, hört den andra personen sova, och förhoppningsvis inte snarka.

Men på det hela stora taget, så var det trevligt och vi kommer träffas mer. Måste säga var lite glad att hon hade lite rörigt på sitt rum, ingen pedant. J

När hon väl vaknar och tittar in i hennes rum så har jag suttit och skrivit för att fördriva tiden, och jag har inte lyft eller rört någongting, fast man kan se en hel del utan att behöva göra det. Vi sitter på hennes rum och pratar i två timmar. Jag vill ju alltid vara i tid (nästan sjukligt) och brucnhen börjar ju vid 11.30.. så vid 10.30 säger jag, dags att bege sig till brunchen. Hon säger varför, och jag får tänka efter, jag vet inte. Så jag blir en timme sen till brunchen, och det var lite befriande faktiskt. Ville inte bli för sen, har ju ändå en axelväska att hämta och det är australiensarens sista brunch på länge. Före jag går så bestämmer vi att gå på bio på måndag och se Legends of Dog town. Så är glad att ha en dejt till att se fram emot.

Väl på brunchen så är det gamla vanliga struntpratet, inget fel med det, väldigt underhållande. Finns en amerikan där som är gay och han försöker alltid tjäna pengar på någon vänster. Men han är underhållande och inte otrevlig eller alltför påträngande. Kanske skulle tona ner sig lite. Raposa är där med min axelväska, och på den står som jag beställt. ”Himmelsblå”. Visar sig dock att hon glömt att sy på ett ställe och inte bra om det inte blir sytt. Så jag och australiensaren åker hem till henne efter brunchen för att fixa till det. Tar inte många sekunder fixa, hon bor på ett läckert läge, i Male Strana inte alla långt från Karlsbron.

Australiensaren och jag fortsätter vår tour, tar oss till Sångaren dricker ett par öl och australiensaren säger adjö, till de han känner där. Vidare till Lokalblok och där möter vi upp med Raposa och Julie igen och sitter bara och småsnackar. Måste ju säga Raposa har en av världens sötaste hundar, namn Kiera. En brud och gamla tantermagnet av sällan skådat slag. Jag fick hålla kopplet och hålla koll på den ett tag och så många som kom fram och pratade med en.

Både jag och australiensaren är trötta efter inte sovit hemma någon av oss föregående natt. Så det blev en ganska tidig kväll, jag har ju jobb nästa dag med.

Pratade bara lite kort med australiensaren innan jag gick till jobb imorse. Önskade honom lycka till på sitt flyg, och att jag kanske ser honom nästa år om han dyker upp.



Snart ut igen

Jag sitter och gäspar, det är ju hemskt hur tidigt man vaknar varje morgon. Men jag skall nog piggna till när jag träffar Ella. Vädret har varit mycket bra så här långt så fortsätter hoppas.

Mina inneboende har begett sig, de lämnade en hel del röra dock, inte alls enligt deras livsfilosofi. Men jag antar att det inte är viktigt längre eftersom de inte skall bo här. Jag får ta en dag när jag rensar ut här. Har också kommit till insikt att jag bör få någon att flytta in. Om jag kan spara pengar på det sättet så hade det varit bra, kan bli en aning stramt annars.

Jag skall även inhandla en axelväska av en amerikansk tjej, Raposa,  som gör dem. Jag bör få väskan idag, och den kommer ha texten ”Himmelsblå” på svenska givetvis. Jag behöver en väska, går alltid omkring med en bok, och så fort det blir mer att bära, så är det jobbigt. Och kan jag då få en handgjord från någon jag vet vem det är, så känns det bra. Och det kommer bara finnas en i hela världen. Förhoppningsvis kommer den hålla i många år, och att jag inte glömmer den någonstans innan jag fått in i skallen att jag bär en väska med mig.

Jobbet tickar på, börjar få det lite under kontroll, men snart kommer de säkert ge mig en massa konstiga uppgifter så jag känner mig vilsen igen. Skall ha ett personlig samtal med min näst närmste höge chef om vad jag vill uträtta under nästa år. Inte för jag har några karriärklättrande idéer så skall jag i alla fall nämna att jag inte skulle ha något emot om de kunde hitta något sätt att utnyttja min engelska bättre. Det är bara en på våningen som pratar bättre engelska än mig, och det är en kille från England. Min tråkige chef har också meddelat att hon har begärt en förflyttning. Men det verkar inte som vi kommer få någon ersättare, vilket nog blir att jag kommer få en del extra jobb.

Klart mer bekvämt på morgonen, att inte behöva vänta på två slovaker att göra sig klara för jobb. Nu kan jag själv välja när och hur jag vill göra. Och det har blivit lite tidigare till jobb än förr, det har också att göra med att metron går var 3-4:e minut igen eftersom skolorna har börjat.

Inte riktigt som jag tänkt mig

Igår, så skulle vi ha en liten svängom på stan för att säga hej då till australiensaren som åker hem på måndag. Och vad jag var rädd för att under alkohol influenser så skulle jag försöka något med Tereza som jag inte borde. Jag har varit ute med Tereza ett par gånger men det har inte varit någon gnista. Inte för mig i alla fall. Och nu visste jag att hon skulle dyka upp.

Men så fel man kan ha, Tereza var inte där så värst länge och jag satt på säkert avstånd från henne. Så vi (Tanya brittiska, Stephanie brittiska, och amerikanare) fortsatte vidare. Tanya har jag träffat förr med australiensaren och gänget med sydkoreanskan. De andra var mer eller mindre första gången. Jag ledde vägen till ett ställe vid Andel, ett ganska lokalt ställe med definitivt väldigt få utlänningar. Min gissning är att vi var de enda.

Hur som helst vi tog oss dit, inget fancy men ganska skoj, lite nationsställe över det. Men med ännu billigare öl. Och de spelade helt ok musik, ingen eurotechno, så allting kändes hemtamt. Vilket gjorde det bara skoj när jag och Tanya gick ut på dansgolvet, så länge sedan jag dansade och det är ju kul. Så jag började dansa på som vi gör på nationen både ens bästa och ens showande. Så jag dansade riktigt nära Tanya och retades som vi alltid gjorde på nationen. Var inte beredd på reaktionen dock. Plötsligt har jag en tunga instucken i min mun. Och jag kämpar inte direkt emot. Så nu står jag och grovhånglar på dansgolvet, och tänker hur många gånger har man inte irriterat sig på folk som gör det.

Men som jag skrev igår, även om inte helt sanningsenligt, så finns det en ny person med i mitt liv, Ella, inte för vi är gifta eller liknande, och vi har bara gått ut ett par gånger. Men vi skall t.ex. ut idag.

Så jag slutade hångla med Tanya, och fick även tacka nej till det efterföljande erbjudandet med. Som tur är var australiensaren trött sedan tidigare på dagen och vi hade redan bestämt att åka med sista metron. Så vi fick lämna väldigt hastigt.

Det blev ett par sms. från  Tanya på vägen hem, både positiva och negativa.

Men idag känns det bättre, australiensaren och jag går väl och käkar någonstans senare, kanske tittar på en film. Sedan har vi faktiskt båda en dejt var.

Jag skall ta Ella till Krizikova ( http://www.krizikovafontana.cz/source/en/ )
 fontänen, som varje kväll har ett antal shower med ljus och musik. Så det skall nog bli trevligt, hoppas bara verkligen det blir bra väder. Enligt prognoserna skall det åska på eftermiddag men fortfarande osäkert om hur kvällen blir.

Fri

Efter nästan en månad i det mest kända av tjeckiska fängelser, Krizikova, som ligger i östra Mähren, uppe i bergen. Har jag äntligen fått min frihet tillbaka, jag kan bara tacka de enorma demonstrationer som varit runt om i världen för min frihet. Det värmer i hjärtat, att alla dessa hundratusentals människor har stått ute i värmen och lidit för min skull.

Om min tid i fängelset har jag mycket lite att säga, surdegsbröd varje dag och kackelacksröra att dricka. Att sova på en stenhäll är inget jag skulle rekommendera, hemorojderna har varit mördande. Jag har dock fått vänner för livet, dels i halte Igor, som  alltid ställde upp att hålla min stenhäll varm för mig, och inte minst Lukas mannen som kunde smuggla in vad som helst, man fick bara stå ut lite med doften.

Tereza när hon fick reda på att jag skulle i fängelse slängde sig på marken och skrek ut sin sorg, jag förklarade att hon skulle må bättre av att hitta någon annan. Även om jag djupt ner i mitt hjärta vet att hon aldrig kommer kunna glömma mig eller mitt leende. Katarzyna hade redan sorgekläder på och vad jag hört så sprang hon till närmsta man och gifte sig på studs.

Mina slovakiska inneboende hade flytt lägenheten när jag kom tillbaka dit. Och där är numera ett eko i lägenheten. Antar att de flytt i samband med de fick höra att säkerhetsepolisen hade tagit mig i förvar. Det var ju de som var de skyldiga. Och min australiske vän har säkerhetspolisen också varit och hotat. Så pass mycket att han tvingas lämna landet på måndag. Han kommer spendera de sista dagarna i min lägenhet, då den han bor i är avlyssnad. Vi måste ju gå genom vad som hänt.

Men allt är inte mörker, jag har fått en ny kontakt med Rachel en australiensiska som skall ta över från den australiensaren. Vi kommer vara frekventa på biobesökandet. Jag har även kommit i kontakt med en grupp rollspelare, som kommer göra livet enklare för mig. Om det är några som besitter de märkliga kunskaperna jag behöver för att undvika säkerhetspolisen så är det rollspelare.

Och jag började även brevväxla med en kvinna som tydligen fattat stort tycke för mitt mod och mitt civilkurage. Ella. Hon var där dagen jag steg ut ur fängelseportarna. Och hon har börjat ta över en del av mitt hjärta, men fortfarande finns frågetecken. Är hon en spion, kär i mig, skvatt galen.. jag har kommit fram till att det ena behöver inte utesluta det andra.

Nu när jag är en fri man igen så skall jag återgå till att berätta sanningen, ingen kan tysta mig!

Disclaimer
En del av ovanstående text kanske inte är helt sanningsenlig.