Medeltidsbyn

Den låg ungefär 35 km utanför Prag, tog ca 15-20 minuter att åka dit med bil. Men innan dess fick jag ju ta mig till mötesplatsen, det tog nästan en timme att ta sig dit från det att jag gått hemifrån. Jag åkte först metro till en av Smichovske Nadrazni (tågstation) och där bytade jag till en buss som tog mig till delar av Prag jag aldrig sett förut, jag åkte söderut. Jag missade nästan helt mitt stopp, mest för det var en asiatisk tjej som hade problem med att stämpla sin biljett och jag följde det "dramat" när jag hör vagt rösten från högtalarna nämna mitt stopp, så jag var väldigt kvick av bussen. Var där med 20 minuters marginal i en förort i de södra delarna, förorterna här liknar varandra en hel del med höghusen som tornar upp, och mycket grått.

-------------

Tereza kommer ganska mycket prick och med kommentaren "Jag bor fem minuter bort  och du bor på andra sidan Prag och ändå är du här före oss", typiskt mig. Hur som helst hade det kvittat för vi måste ändå vänta in de andra två som tydligen bestämt sig för att kampa ute med tält efter by besöket. Och verkar varit ett spontan beslut för Teraza känner inte till någonting om det här och när de kommer och berättar att de skall köra direkt från byn så blir inte Tereza så glad, mest tror jag för att hon känner sig ansvarig som värd för mig. Hade nog agerat likadant om jag var i samma situation, men som gäst kan jag inte bli upprörd, nu skulle jag ju också få åka med tjeckiskt tåg, ännu en upplevelse till listan.

--------------

Vi beger oss iväg och hennes gamla vänner som också är ett par är dessutom som hon också på väg att bli doktorer, två av dem i kemi och en i fysik. Vill inte veta hur mycket mer de vet än vad jag gör, sånt gör mig bara deprimerad över att jag inte lärt mig mer. Det är i baksätet i bilen som jag blir väldigt ställd av en fråga som jag inte ville ha, Tereza undrar över hur det gått med Katarzyna (polska tjejen). Minnet forsar tillbaka och under den första kvällen, tidigt på kvällen så har jag ju pratat om henne, men det var ju före jag och Tereza samma kväll blev mer pratsamma med varandra. Frågan ställde mig helt i alla fall, jag fick ur mig att det inte är aktuellt längre och gammalt. Vilket kanske inte är helt sant, men jag blev för paff när frågan kom. Förstod inte varför hon frågade det.

 ---------------

 Väl framme så hade vädret blivit bättre, solen tittade fram även om gräsplätten där vi parkerade bilen var en aning våt. Vi betalar bara studentpriser, ingen som kollade kort, så sparade lite pengar. Väl inne i byn så har de en egen valuta som man bara kan växla till och inte tillbaka. Men man kan växla där inne när man vill, lite trevligare blev det när man handlade för Gros istället för tjeckiska kronor. Byn är nog mer gjord för barn, men det är inte bara barnen som tittar storögt när de har inövade fäktningsuppvisningar. De har olika platser med olika hantverk, smed, snickare, krukmakare, de gör rep på ett ställe, flätar korgar på ett annat, kan testa att vaska guld på ett annat ställe. Alla ställena kan man testa på och oftast fick man i priset också det man gjorde. Mycket uppskattat av barnen och en hel del  vuxna och svenskar vilse i Tjeckien. De hade små teater föreställningar och fakirer, tjej som dansade med ormar. Eftersom teaterföreställningen var även den för de lite mindre så hade jag inte problem att förstå händelserna och skratta på rätt ställe. De hade även en stor matsal där man kunde handla "medeltida" mat, kött och potatis mer eller mindre. Vi stannade där i närmre 6 timmar vandrade omkring testande olika saker, klart trevligt.

--------------

De körde mig och Tereza till närmsta by/stad, där det fanns en tågstation. Närmsta var Lysa, som betyder, när hon slog upp det i sin lilla uppslagsbok "Bald", alltså skallig, flintskallig.. intressant namn på en by. Tåget kostar inte mycket, typ 10 sek att åka tre mil, och det var ganska bekväma säten. Utanför är det mest åker, så inte så olika från hemma, dock ser man inte raps utan majs. På vägen tillbaka blir vi båda kontaktade av människorna vi var ute med första gången då de är ute den kvällen med. Tereza avböjer dock då hon lovat att ta sig hem och lag mat till familjen. Vi säger hej då, på smichovske nadrazni, där hon tar bussen hem och jag tar metron in till stan.

-----------

Jag möter upp de andra på Tlusta Koala, australiensaren, brittiska tjejen (Tanya), en kille från england, och sydkoreanskan (Jisan). Stannar där ett par timmar innan jag och australiensaren tar ocss iväg och ser ännu en film. Den här gången blev det Sekreteraren. Ovanlig men mycket sympatisk film.

----------

Jag är ganska säker på att Tereza gillar mig, men själv är jag osäker. Dels frågan på morgonen, även om ingen höll med mig när jag diskuterade den på kvällen med de andra. De tyckte det var vettigt av henne att fråga för att se var hon står, men jag vet inte kanske hade jag gjort mer om hon inte frågat. När vi sklijdes åt så sa vi att vi skulle träffas igen, men vi sa inget datum.

-------- 

Söndagen har gått i vilans tecken, ingen brunch, behövde tvätta kläder. Tog mig till IKEA och köpte lite godis men även falukorv, så idag har jag käkat falukorv. Och imorgon är det jobb igen, och bio på kvällen. Hände förresten något intressant på fredagen angående bion, jag var ute och käkade med Katarzyna på lunch när vi träffar Radka som jag skall på bio med, och Radka frågar om Katarzyna vill gå, och jag tror inte hon frågade för att hon ville att Katarzyna skulle gå.. det kändes mer som ett test. Aldrig är det enkelt.


Kommentarer
Postat av: Sara

Vem av tjejerna är du egentligen (mest) intresserad av? Tereza?

2005-08-08 @ 16:11:04
URL: http://soderstjerna.blogg.s

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0