På tiden...

Nu är det på tiden att jag skriver här har jag fått höra, och jag kan inte mer än att hålla med.

------------------------

Vad har hänt, givetvis en hel del men jag kommer nog vara ganska kort i min beskrivning då mitt minne är svagt.

-----------------------

I torsdags förrra veckan kom det folk på besök från Sverige. Hans och Ann-Britt ett par som jag träffat under mina studier i Lund. Numera är de bosatta i Dalarna, och jag fick äran att vara värd på deras första betalda utlandssemester. De kom lagom till att värmen steg till hemska höjder, fredagen så var det 35 graders värme. Kan ju berätta att vi inte traskade runt alltför snabbt på den judiska kyrkogården, behövde inte ta många metrar för att vara dyblöt. Vi besökte även ett par synagoger, men vi la av rätt tidigt och tog oss till en restaurang och svalkade oss istället.

----------- 

Lördagen var inte lika varm men inte på något sätt svalt. Vi började med att besöka National museumet, där tålamodet på Hans brast, stenar föll inte han i smaken. Och där fanns gott om stenar, men även andra avdelningar dit Hans försvunnit. Bland annat hade de massor av uppstoppade djur, lite intressant att se hur stora vissa djur är. Vi fortsatte sedan upp till Vyserad, ett vackert område med en vacker utsikt. Och även var de flesta kända tjeckerna ligger begravda, som Dvorak och Chapek. Här stannade vi åt och åt lite med. För att sedan fortsätta till Vitkovkullen, nu  är det så att man tar sig inte lätt och bekvämt till Vitkovkullen, dels får man gå en bit från närmsta tunnebane/spårvagnsstation, och sedan är det väldans brant att ta sig upp. Hans var lite knäckt när vi var väl uppe, själv fejkade man och sa att det inte var så farligt. Uppe på Vitkovkullen finns världens största häststaty, och brevid är ett mausoleum som kommunisterna byggde. Man tycker ju då och det borde vara fascinerande att se för turister, men när vi var där uppe var vi ensamma. Det var tämligen kusligt.

-------------- 

 Söndagen då tog jag med mina svenska vänner på brunchen, mest för att visa att jag har eett socialtliv här nere. Nej då, det visade sig vara ganska trevligt, de andra som är på brunchen brukar hålla låda rätt bra sp man slipper prata alltför mycket själv. Efter brunchen var Petrinkullen vårt mål, åkte "linbanan" upp och mina vänner traskade upp i minieiffeltornet som finns där. Är ju bara 60 meter högt och har 229 trappsteg upp, jag hade varit uppe förr så jag avböjde att gå upp.  Från där traskade vi bort till Strahovklostret som ligger inte alltför långt bort. Utsikter ar man många över Prag.

-------------------------- 

Måndagen var det tillbaka till jobb för min del, och jag hade ett prov på all träning jag lärt mig de tre veckorna innan, men även om jag inte pluggat något innan så tror jag det gick rätt bra. Dock inte fått resultatet än, kan inte säga att jag är orolig heller. På kvällen tog vi oss till Andel och tittade på Sin City, hade redan sett den innan, men njöt även denna gång. Kunde kolla mer på detaljerna den här gången. Mina vänner hade under dagen avverkat Pragborgen och omnejd.

-------------------------

Tisdagen var helt klart intressant sett från mitt "kärleksliv", först började det med att Tereza (se 17 juli) tjejen som varit bortrest, svarade på min mejl och istället för bio föreslog att vi skulle ta en dagsutflykt utanför Prag på lördag. Så det lät ju trevligt så jag svarade ja. Och sedan typ en timme efter det så kommer en annan tjej Radka (se 18 juli) online på msm och frågar om jag vill gå på bio på måndag, och det lät ju också trevligt, så jag svarade ja. Vi får se vart det hela slutar.

Mina vänner hade den här dagen strosat omkring i staden, och bland annat besökt Kommunistmuseum.  Tydligen hade de varit bäst så här långt på att skriva ut på mer språk än tjeckiska.

 -------------------------------------

Onsdag då gick en hel del tankar åt Malmö FF, hela dagen följde jag diskussionerna på nätet, och läste allt jag kunde hitta. Och det gick ju bra, MFF är vidare, och inte nog med det de lottades mot schweiziska FC Thun som absolut borde vara en överkomlig kombatant. Drömmen är ju en grupp med MFF, Juventus och Sparta Prag. Då får jag ju se både Zlatan och MFF, det hade varit lycka.

Annars har jag gjort det bästa jag kunnat på jobb, jag tog tillfället i akt när Martina kom tillbaka, tjejen som varit sjuk en längre tid, tjejen som skulle lära mig. Jag tog chansen och bytade plats till att sitta brevid henne, gillade inte där jag satt innan med folk springande bakom min rygg hela tiden. Och dessutom kan inte Bara nå mig så lätt längre. Så allt har blivit bättre sedan flytten, mina kompisar från de andra avdelningarna vågar sig också fram nu, eftersom jag inte sitter mitt i smeten. Nu är jag ansvarig för Sverige, skall hjälpa till med Danmark, och kanske en del i Holland. 

Detta var sista kvällen för mina vänner här i Prag, så vi avslutade med en middag på det stället som vi varit mest och ätit på. Vilket är stället som ligger ett stenkast från där jag bor, restaurangen där jag var den allra första dagen jag var här nere. Var också restaurangen som skaffade en engelsk meny,  för jag var där så ofta, till mig.  Men igår var de lite roliga, den blonda tjejen som delade ut menyerna gav varsin engelsk till mina vänner och bara en tjeckisk till mig. Vet inte om det var en pik att nu borde du kunna så pass mycket att du ka beställa från den tjeckiska menyn eller att de tycker jag klarar det, jag skrattade gott iaf. Var en trevlig sista kväll. Och jag fick intrycket att Hans och Ann-Britt haft rätt trevligt här nere.

---------------

Idag, har det inte hänt sådär värst mycket, jag har jobbat på och ikväll tar jag det väldigt lugnt och stilla. Ingen anledning till något annat. Enda nytt är nog att jag vet vad jag skall göra på dagsutflykten, och att vi kommer åka bil dit då två av hennes bästa vänner (en kille och en tjej som hon känt  i massor av år) hänger på. Vi skall åka till en medeltidsby, vet inte om den är uppbyggd som medeltidsby eller är en en gammal by vet jag inte, men på lördag skulle de tydligen ha en uppvisning med bland annat en del fäktning, låter som det kan vara underhållande. Jag ser fram emot att göra något så pragboaktigt som att fly staden då det är helg. Funderar också på att kanske köpa mig ett par nya byxor innan helgen. Imorgon är det en liten ölkväll med australiensaren som gäller, blir lite rekreation.

-----------------

Hmm.. skulle inte förvåna mig om Hans kommer rätta till något faktafel eller ge en massa extra information jag gömt i mitt undermedvetna. 

---------------

länk till medeltidsbyn

http://www.botanicus.cz/stare/ang/hcentrum.htm 


Kommentarer
Postat av: Sara

Två dejter!!! Fantastiskt! Håll oss underättade. Vad jobbar du egentligen med?. Jag har inte riktigt förståttt vad du gör.

2005-08-06 @ 00:49:41
URL: http://soderstjerna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0