Back in business

Fått tillbaka internet, en suck av lättnad. Hemskt hur vilsen man kan känna sig utan denna kunskapsbas.
-------------------------------------------------
Första dagen på jobb
Morgonen
Dök upp och möttes av en drös tjecker som jag förstod det skulle på introduktionsmöte. Tänkte vad blir det av detta, men det visar sig att jag bara skall på möte med tre andra. Vi placeras i ett litet rum i väntan på personalansvarig att dyka upp.
Det är jag en tjej från polen, en tjeckiska och en kille från turkiet. Den turkiske killen skulle nog högre upp i hierarkin än oss andra, snoffisigare klädd och verkade som han hade varit med ett tag, mycket trevlig tydligen ett Galatasaray fan. Tjeckiskan hann jag inte få någon känsla för, sist in och först ut ur rummet. Polskan och jag däremot visade det sig skulle jobba på samma våning. Hon på den fransktalande avdelningen och jag på den dansk/svenska. Den dansk/svenska avdelningen är knappt en avdelning, snarare en del av Holland. En tjej jobbade med de tre danska kunderna och en tjej jobbade med den enda svenska. Troligt är att jag skall ta över dem. Tjejen som har hand om den svenske kunden kunde ingen svenska, så om jag förstod det rätt skulle den kunden bli lite glad nu när han fick skriva på svenska i sina mejl.
------------------------------------------------------
Förmiddagen
Martina är tjejen som har hand om Danmark skall så småningom på mammaledighet, i första hand hennes jobb jag skall ta över, och fram tills dess så skall jag bara "workshadow" skugga hennes arbete och lära mig så mycket som möjligt. Jag sitter på andra våningen (tredje om man räknar bottenvåning, fjärde om man räknar garaget under, se kommer bara högre upp hela tiden) ganska mycket på mitten av en sida. Det är jag och 7 tjejer och en till kille på den här avdelningen så skall nog kunna trivas. Än så länge är min lilla kub ganska tom, förutom telefonen (som inte funkar än) så finns där bara en liten svensk flagga som jag fick av Katka, tjejen som för tillfället har hand om den svenske kunden.
Jag skulle vilja beskriva Katka som avdelningens clown, full av energi, hela tiden sökande för uppmärksamhet, glad och uttåt. Klart underhållande på ens första dag.
Kvinnan till vänster om min kub jobbar sin sista dag, har inte frågat så mycket mer än det, vi får se om jag kommer få en ny granne.
----------------------------------------------------
Lunch
Käkade lunch med Katka, Bara och Norma. Norma är bara här i två veckor och hjälper den hollänska delen när de håller på att övergå till ny programvara. Hon är lite urtypen av en hollänska, klart trevlig, utåtgående, skämtar från start kallade mig holländare när jag sa att jag funderade på att cykla till jobb. Lunch var steak, potatismos och lite vårlök ovanpå det, inget speciellt, men mättande.
-----------------------------------------------------
Eftermiddagen
På det hela taget har jag inte kunnat gör a så mycket idag, har ingen dator (får en förhoppningsvis imorgon) så jag har mest suttit och skummläst manualen till programmet och tittat på när Martina jobbat, hon är inte den bästa på att förklara, men det är inte så lätt när man får reda på när jag presteras att hon skall lära mig. Hon är väldigt trevlig och mot slutet så pratar vi bara om annat än jobb, hon är tydligen ett Backyard Babies fan, blir lite överraskad men det är kul. Hon och hennes pojkvän bor just nu bara på 30 m2 och nu när hon är gravid så letar de nytt.
Var i förrådet och utrustades med kontorsmaterial, svårt att veta såhär på förhand vad man behöver så jag gick helt på Martinas rekommendationer, även om jag hela tiden tog lite mindre än vad hon sade till mig att göra.
----------------------------------------------------
Läkarundersökning
Det tog längre tid att fylla i pappret än vad själva undersökningen tog, och då pratade inte ens doktorn engelska. Mätte och vägde mig, kollade blodtryck, kollade synen och kollade pulsen. Allt utom synen var ok, men att synen inte var ok visste jag sedan innan bara jag som vägrar inse det. Känns iallafall skönt att det inte var mer, gillar inte sjukhus eller doktorer alls, så desto längre jag kan hålla mig ifrån desto bättre.
--------------------------------------------------
Kom hem och internet funkade så allt som allt det har varit en ganska bra dag. Glömde dock passet imorse så måste komma ihåg det imorgon, och Martina sa att jag behöver bara komma vid kl nio eftersom hon inte dyker upp tidigare än det.
-------------------------------------------------
Känner mig mycket mer lugn nu.

Kommentarer
Postat av: Syster

Dom kommer inte kunna motstå dig på jobbet...så söt och snäll som du är.Lycka till nu :D

2005-06-01 @ 20:48:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0