Inte helt oväntat

Jag har fått indikationer den senaste tiden, ja första var nog redan för tre veckor sedan att de jag bor med inte kommer komma åt sin lägenhet till den förste Juli. Då hade de pratat med Eva i Sverige om att möjligen få stanna ett par dagar extra in i Juli, men Eva hade ju bara sagt det får ni prata med Tobbe om. Så några dagar efter det så pratade han lite med mig, och frågade om det var ok att de stannade ett par dagar extra med flytten. Vilket jag sa inte var några problem.
Sedan igår så pratade hon lite extra med mig och indikerade lite att det kanske var några problem med lägenheten och datumet de kom åt den, allt i en vänlig ton som jag inte var van vid. Säkert fler ord till mig igår än den senaste månaden.
Och så idag när jag kom hem, hon hade haft en ledig dag och troligen funderat över det hela dagen, hon haffade mig direkt när jag kom hem och började förklara om förseningar från bank och de som bygger om deras lägenhet. Allting är säkert sant, och att troligen inte kan flytta in förrän två-tre veckor in i Juli. Så hon frågade om det gick bra att stanna här den tiden, hon sa om jag inte ville så kunde de tillfälligt hyra en annan lägenhet flytta alla grejorna sedan flytta en gång till.
Kanske är jag för snäll, kanske borde jag bara säga näe, den 1:e juli skall ni sticka härifrån. Jag stormtrivs ju inte direkt med dessa människorna, men har jag klarat det i drygt 2 månader så skall jag väl klara det tre veckor extra. De får ju betala för sig så i princip slipper jag en månadshyra till.
Efter diskussionen fortsatte fredsförklaringarna, vi pratade idag 10x mer än den senaste månaden. Hon erbjöd ost till min mat för att få mer smak på det, tipsade om deras kokböcker, frågade hur jag hade det på jobb, pratade lite varför jag är mest på mitt rum och inte i resten av huset  m.m.
Kändes lite falskt, men skulle det hjälpa min resterande tid med dem så är det bara positivt.
----------------------------------------
Kom hem och hittade två mejl, båda inbjudningar till att gå ut... eller Australiensaren bara påminde om ikväll på Lokalblok. Den andra är från en annan grupp expatrier som jag träffade först av alla, har varit ute med dem två gågner tidigare, senast jag var ute med dem var den 28:e maj skrev om det i bloggen. Den här gången blir det de två aemerikanerna, estniskan och en italienare som jag träffade på första mötet med dem. Då trodde jag att italienaren skulle bli min första polare här nere, men det blev bara inte av. De ville träffas imorgon, så nu fick jag plötsligt två kvällar på raken att gå ut.
--------------------------------------
På jobb hade vi frukosten idag, det var mer informationsmöte än frukost. Informationsmötet varade drygt en timme, frukosten 10 minuter, och det var inte så att vi satt ner när vi åt utan det var den ståenda varianten. Bra var i alla fall att de hade en bakelse där som smakade precis som wienerbröd.. gott.
Annars var det en väldigt seg dag på jobb, Katka hade nog en dålig dag eller var det bara det faktum av hur mycket jobb det är som fick henne att inte vara så social idag. Som det är nu hinner vi inte med att beta av mer än det kommer nya arbetuppgifter.
Men jag har svårt att känna mig överstressad eller skyldig, som det är nu utan en som kan lära mig ordentligt och jag har bara jobbat 11 dagar så kan det inte vara mitt fel.
-----------------------------------
Imorgon och på Fredag så skall jag ha introduktionsmöte om företaget, inte riktitg säker på vad de kan säga som kommer ta två dagar. Men både jag och Katarzyna skall dit så tror inte jag kommer lida alltför mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0