Allting tar längre tid

All byråkrati tar som expat mycket längre tid. Bara att boka min läkarundersäkning tog en kvart hade jag pratat tjeckiska så hade jag nog pratat rätt person och bestämt tid på 5 minuter.
---------------------------------------------------
Svenska ambassaden svarar inte på mina telefonsamtal, skickade iväg ett mejl strax efter nio imorse men ännu inget svar. Vad jag undrar är över, för att få ett intyg att jag inte är en brottsling så behöver jag visa ett "Birth Certificate translated to Czech notary verified". Är det ett personbevis och isåfall beställer jag det från Sverige och sedan får fixa en översättning här nere. Jag hoppas ambassaden har ett vettigt svar som är mer enkelt.
---------------------------------------------------
Var inne i staden och ordnade ett Tjeckiskt bankkonto, det tog över 2 timmar att fixa och återigen fick jag skriva på otaliga papper, pass kopierades, id kopierades. Och allting på Tjeckiska banker kostar pengar det kvittar vad. Jag är iaf glad att de hade internetbank, trivdes bra med det hemma och kommer nog göra det här med. Just att slippa leta reda på en bank eller post så fort man är ledig är underbart.
-------------------------------------------------
Byråkrati i mitt liv är inte önskvärt, vare sig den är Tjeckisk eller Svensk.
-------------------------------------------------
I morse före jag begav mig iväg så pratade jag väder med Jocke, och enligt prognosen skulle det bli åskväder på eftermiddagen, jag sa då att jag önskar det blir ett rejält. Men då hade jag inte räknat med all extras tid det tog på banken och därför fastnade jag givetvis ute när åskvädret kom. Det åskade, regnade och haglade, och det mesta kom från sidan i hårda vindar. Enda positiva är den lilla gemenskap som blir mellan offren för vädret även om den är kort så får man plötsligt en anledning att prata eller bara en nick till okända människor.
---------------------------------------------------
Nu blir det att ta det lugnt och läsa bok ett tag.

Kommentarer
Postat av: Jocke

"Notary verified" lär väl betyda att det ska verifieras av Notarius Publicus, lycka till att hitta en sån som kan tjeckiska och svenska...

2005-05-31 @ 15:27:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0