Första inlägget

Jaha, skall vi se om jag kan genomföra det här då, brukar alltid vara usel på att genomföra saker.. mycket mer enkelt att bara drömma om dem.
--------------------------

Drygt en månad sedan jag kom till Prag, drygt 2 månader sedan jag jobbade min sista dag i Sverige. Varför gjorde jag det? Jo jag gjorde rätt, hade varit så grymt besviken på mig själv om jag inte åkt, kommer säkerligen aldrig få en sådan chans igen i mitt liv.
----------------------------

Jag har börjat hitta lite i stan, faktiskt en ruggigt skön känsla att känna igen en gata och veta hur det ser ut även efter jag har svängt runt hörnet. Men jag känner fortfarande behovet av att ha en karta med mig. Det är fortfarande så och jag antar att det kommer vara så länge till att jag får nya intryck nya upplevelser.
-------------------------------

Jag är en mästare på att skjuta upp saker med.
--------------------------------

Jag bor ganska mycket i utkanten av Prag, tillsammans med två slovaker som är gifta, dock är de både två lika gamla som mig så det är ok. De är ganska tråkiga och hon är en städmaniker utan dess like, jag vet att jag inte bryr mig så mycket som jag borde och är van att få kommentarer då och då, men den här kvinnan är extrem. Jag har fråntagits alla städansvar i lägenheten utom i duschen som bara jag använder, eftersom jag gör ett undermåligt arbete.
--------------------------------

Jag bara längtar tills den dagen de flyttar härifrån och jag får lägenheten för mig själv, lite mer än en månad kvar till detta inträffar så det är bara att hålla ut. Att jag bor gratis här för tillfället gör ju egentligen att jag inte borde ha något att klaga över...
----------------------------------

Nu letar jag jobb, var på en andra intervju på ett företag i måndags, så har förhoppningar av att få det, de behövde någon som pratade engelska/svenska/danska.. Och eftersom jag pratar alla tre (Danskan helt klart svagast) så tror jag jag har goda chanser. Jobbet.. ja det är att vara en kontorsslav i ett ganska okreativt arbete, anonym i ett stort företag, jag måste vara riktigt korkad som ser fram emot det.
--------------------------------------

Jag kan inte prata tjeckiska, bara lite restaurangtjeckiska, beställa, tack, siffror. Jag vill lära mig och gör försök men hade jag inte varit så lat hade det gått bättre. Har fått kontakt med två tjecker en som vill träna engelska och en som vill träna svenska och i utbyte så skall de försöka lära mig lite tjeckiska. Även om jag inte skulle lära mig så mycket så innebär det iaf att jag träffar en ny människa som förhoppningsvis är trevlig att prata med.
------------------------------------

Mitt sociala nätverk här nere är tämligen begränsat. Hade jag inte uppskattat min ensamhet så mycket som jag gör så tror jag lätt man hade mått väldigt illa. Det tar ett tag att bygga upp ett nätverk, och jag är väl inte den mest socialt öppna personen. Men jag tvingar mig ut, tvingar mig att kontakta personer som de som vill träna språk, om jag hittar ett forum där personer skall ut och träffas så har jag hakat på. Och om jag får jobbet så hoppas jag att även det öppnar en del dörrar.
--------------------------------------

Har ett par kompisar som besöker mig den här helgen, varit väldigt trevligt. Tobbe som jag bodde på samma studentkorridor i 4 år och hans (nu min med) polare Nick från Australien, de är kollegor från jobb. Hade jag haft lägenheten själv så hade de bott här, nu får de bo inne i stan på vandrarhem. Jag har börjat inse att var gång det kommer vänner hit från Sverige eller varsom så kommer jag göra en del turistgrejor.. kanske borde läsa på lite så man blir en ordentlig guide.
-------------------------------------------

De är här på sin sista dag och skall flyga hem senare idag, just nu är de på väg hit för att tillfälligt dumpa sina väskor. Och sedan skall vi tillbaka till centrum för att se slottet, en av de sakerna man skall ha sett, men nu blir det sista dagen för det finns pubar överallt med god billig öl som stoppat vår framfart de tidigare dagarna.
----------------------------------

Har varit händelserika dagar, som alltid vill man ju intensivt göra så mycket som möjligt när man är på semester, men det har varit väldigt roligt.
-------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0