Australiensaren åker idag

Tog metron in med australiensaren på lördagskvällen, för att träffa Julie. Julie var hans dejt för kvällen, inte helt säker på vad de tänkt sig då han beger sig hem på måndag. Men kanske det som är hela grejen, jag frågade inte mer om det. Träffade Julie på ett internetcafé, men jag stannade inte länge eftersom jag behövde plocka ut pengar till att betala för min väska.
Efter jag plockat pengar ringer jag Raposa för att se var vi skall mötas någonstans. Men hon har inte gjort klart väskan men har ett bra skäl, hade hon fixat klart den samma dag så hade hon fått stressa, med risk att väskan blivit förstörd av något misstag. Hon skulle ha med den till brunch nästa dag istället. Enda som störde mig var ju att jag tagit med lite saker hemifrån bara för att kunna lägga saker i väskan direkt, nu fick jag fortsätta vidare med dem i min hand och ficka. Inget att göra åt.

Upp till Fraktal för att möta Ella, Fraktal ligger ganska nära till var fontänen ligger. På vägen dit har jag köpt en liten blomma som jag har med mig. En röd Nejlika, och hoppades på att det inte betydde något speciellt, kan inte vad de olika blommorna har för betydelse. Och kvinnan i butiken pratade inte ett ord engelska, tyckte bara den var lagom stor och mycket vacker. Kommer till Fraktal kl 18.40, vi skall träffas kl 19, precis satt mig ner så blir hela himmeln svart och det börjar ösregna. Där försvann fontänen som alternativ för kvällen.

Ella dyker upp en aning våt och en aning sent, spårvagnarna här i Prag går i princip alltid i tid, men ibland ändrar de rutt.  Lite skoj läsning här http://www.expats.cz/prague/article/prague-metro/tram-diversions/ . Ella och jag bestämmer efter lite värmande te att vi skall ta oss till en restaurang och käka lite istället. Vi åker ner till Namesti Miru (fredens torg, alltid kul att lära sig), det är den delen av staden som hon bor i och som hon kan. Jag skulle inte vara handfallen här men hon kan den bra mycket bättre.

Vi hittar fram till en restuarang som hon valt, och jag vet inte om hon tänkt på namnet eller vad, La Romantica heter den iallafall. Italiensk, finns helt klart flest italienska restauranger i Prag. Vi beställer lite mat och dricka, och sitter och pratar. Efter en timme eller så, så sätter det sig fyra svenskar vid bordet brevid, två tjerer och två killar. Jag kan inte hjälpa att le när jag hör deras svenska eller göteborgska är väl mer korrekt. De ser att jag ler och en av dem vräker ur sig, ”kolla killen han bara sitter där och ler, vilket psyko,  är nästan som han förstår svenska”, då får jag ju bara replikera, ”bara nästan”. Resultaten blir att vi har fyra generade svenskar sittades brevid oss som bara vill sjunka ner genom jorden. Men vi pratar på lite, visar sig att de är ute och tågluffar genom europa och kom in imorse med ett natttåg från Amsterdam., de skulle spendera 4 nätter i Prag. Ella är den verkliga ängeln, tydligen har hon extra kartor hemma i sin lägenhet. Så hon springer iväg och hämtar en karta till dem. Så jag tror på det stora hela blev deras första intryck av Prag gott.

Efter det gick jag och Ella vidare till en pub (Meduza) inte långt från restaurangen, varit där en gång tidigare även då med Ella. Det är en ganska lågäld pub och mest tjecker där. På väggarna sitter tavlor mer porträtt, eller mer impressionistiska porträtt. Vi hittar ett litet bord i ett av hörnen i puben. Vi sitter mycket närmre nu och jag drar min hand genom hennes hår alternativ kliar/river lätt på henner rygg. Och hon visar tecken på uppskattning, stänger sina ögon och ser ut som att purra som en katt. Vid ett tillfälle försöker jag kyssa henne, men ingen reaktion från henne eller hennes läppar. Istället kommer det bara ut ett svagt ”we are in public”. Så tillbaks till bara sitta och prata nära ihop. Tiden går och när vi väl tittar vad klockan är så har den passerat midnatt, och metron, det enkla sättet för mig att ta mig hem är borta. Ella säger att de har utrymme i deras lägenhet där jag kan sova om jag vill, så jag går med på det.

Ellas rum är ungefär lika stort som mitt rum från lägenheten, kanske lite mindre, men hon vinner golvyta genom att hon har ett sovloft. Två madrasser får lätt plats där brevid varandra, och det är så hon börjar bädda. Hon har en extra tandborste från när hon senast köpt, så jag kan borsta tänderna, och får låna en handduk. Jag borstar och och går och lägger mig på en av madrasserna, när hon är borstar. Hon kommer tillbaka och ber mig släppa ner hennes täcke och innan jag kopplat så har hon sagt god natt och stängt dörren. Så nu sover jag på hennes plats och hon någon annanstans i lägenheten, kunde ju inte klättra ner och springa efter och säga att hon skulle sova där och jag någon annanstans, hade bara varit fånigt och otacksamt. Jag förväntatade mig inte sex en enda gång före eller under dejten, men jag hade verkligen inte haft något emot att sova i samma rum/brevid varandra. Prata ett tag innan man somnar, hört den andra personen sova, och förhoppningsvis inte snarka.

Men på det hela stora taget, så var det trevligt och vi kommer träffas mer. Måste säga var lite glad att hon hade lite rörigt på sitt rum, ingen pedant. J

När hon väl vaknar och tittar in i hennes rum så har jag suttit och skrivit för att fördriva tiden, och jag har inte lyft eller rört någongting, fast man kan se en hel del utan att behöva göra det. Vi sitter på hennes rum och pratar i två timmar. Jag vill ju alltid vara i tid (nästan sjukligt) och brucnhen börjar ju vid 11.30.. så vid 10.30 säger jag, dags att bege sig till brunchen. Hon säger varför, och jag får tänka efter, jag vet inte. Så jag blir en timme sen till brunchen, och det var lite befriande faktiskt. Ville inte bli för sen, har ju ändå en axelväska att hämta och det är australiensarens sista brunch på länge. Före jag går så bestämmer vi att gå på bio på måndag och se Legends of Dog town. Så är glad att ha en dejt till att se fram emot.

Väl på brunchen så är det gamla vanliga struntpratet, inget fel med det, väldigt underhållande. Finns en amerikan där som är gay och han försöker alltid tjäna pengar på någon vänster. Men han är underhållande och inte otrevlig eller alltför påträngande. Kanske skulle tona ner sig lite. Raposa är där med min axelväska, och på den står som jag beställt. ”Himmelsblå”. Visar sig dock att hon glömt att sy på ett ställe och inte bra om det inte blir sytt. Så jag och australiensaren åker hem till henne efter brunchen för att fixa till det. Tar inte många sekunder fixa, hon bor på ett läckert läge, i Male Strana inte alla långt från Karlsbron.

Australiensaren och jag fortsätter vår tour, tar oss till Sångaren dricker ett par öl och australiensaren säger adjö, till de han känner där. Vidare till Lokalblok och där möter vi upp med Raposa och Julie igen och sitter bara och småsnackar. Måste ju säga Raposa har en av världens sötaste hundar, namn Kiera. En brud och gamla tantermagnet av sällan skådat slag. Jag fick hålla kopplet och hålla koll på den ett tag och så många som kom fram och pratade med en.

Både jag och australiensaren är trötta efter inte sovit hemma någon av oss föregående natt. Så det blev en ganska tidig kväll, jag har ju jobb nästa dag med.

Pratade bara lite kort med australiensaren innan jag gick till jobb imorse. Önskade honom lycka till på sitt flyg, och att jag kanske ser honom nästa år om han dyker upp.



Kommentarer
Postat av: Sara

Grattis till en lyckad dejt! Jag håller tummarna stenhårt för ännu fler och ännu bättre dejter.

2005-09-12 @ 21:27:13
Postat av: Jocke

Så du har till slut lyckats bestämma dig för en tjej? Det var väl på tiden. ;)
Male Strana = Gamla stan, va?

2005-09-13 @ 11:00:23
Postat av: Tobbe

Male Strana = Lilla sidan
Staro Mesto = Gamla Staden

Lilla sidan kallades ett tag Nove Mesto, nya staden. Men sedan när en ny del blev Nya staden så ändrades det till Lilla sidan.

2005-09-13 @ 11:31:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0