Musik

 Det blev först en kopp kaffe på Meduza, Ella åt något som hette Pelema, smakade helt ok. Vi satt där i lite drygt en timme och mjölkade våra koppar till det yttersta. En av hennes första dagar som engelsklärarinna i Prag så vi diskuterade det mest. Jag har stor respekt för lärare, stort ansvar och mycket jobb, hade ju själv tankar på att bli det en gång i tiden. Det var kul att se henne prata så mycket om något hon verkligen tycker om. Återigen fick jag sitta och dra min hand genom hennes hår, men den "enda" responsen är att hon sluter ögonen och njuter. Jag hade nog velat haft någon mer uppmuntran, för att känna mig mer säker.

Efter det gick vi vidare till Shakespeare and Sons ( www.shakes.cz/ ), en engelsk bokaffär/pub/café, där en svensk tjej som heter Ida, hade satt samman en liten musikshow. Inte för hon spelade, men det var hon som hade fixat ihop arrangemanget. Jag vet att hon är svensk för hon har pratat en del med australiensaren, så jag vet vem hon är. Dock har jag aldrig pratat med henne, jo, men bara på engelska. Har inte orkat prata om att man är svensk. Ingen av oss flyttade till Prag för att träffa svenskar. En dag blir det nog att vi pratar, då hon är väldigt social och dyker upp överallt.

Först hade vi en brittisk kille som spelade tre låtar, han hade varit i Prag i en vecka. Och en av sångerna hade han skrivit igår. Det var ganska trevligt, och han var lite nervös. Skoj var dock att han satte sig vid vårt bord efteråt. Och vi snackade lite och sedan sa han, jag spelade för två personer här inne, du och tjejen därborta, ni båda strålade av positiv energi. Så jag tittade bara på er två. Kul att få ett sådant besked.

Nästa show var en aning mer intressant, en amerikansk tjej med koreanskt ursprung och en tjej som jag tror var vitryska. Gitarr och keyboard, sedan började de blanda och ge friskt. Tror jag fick det till två sånger som endast sjöngs på ett språk. En på engelska och en på koreanska. Annars blandades språken friskt, och mest var det på tjeckiska. Spatne Spatne Stefano, var en av de mer uppskattade sångerna, det översätts till "bad bad Stefano". Det var väldigt underhållande och de spelade ungefär en fyrtio minuter. Kul när hela stället sjöng med på Spatne. Och ett kul namn hade de med,  2 Moon Planet in the Lunatic System.

När de var färdiga var klockan nästan elva. Och jag var trött och Ella med. Blir ett litet abrupt slut, då min spårvagn kommer alldeles för fort, bara en snabb kram och så iväg.

Efteråt blir jag osäker, var kvällen ett steg tillbaka, ingen reaktion på Meduza, och på Shakespeare så var det så mycket folk att vi knappt ens kunde sitta brevid varandra. Och sedan det abrupta slutet. Kanske är jag korkad, men jag är trött på att gissa om sådana här saker.
Så jag skickar ett sms och hör om det var ett steg tillbaka, om hon vill lugna ner det.
Får tillbaka, nej det tror jag inte, varför undrar du.
Jag svarar bara en känsla, glad att jag hade fel.
 Hon säger oroa dig inte, sov gott
Kan inte släppa det helt, skickar, jag borde säga mer vad jag tänker, du är smart, rolig och vacker, och jag gillar att spendera tid med dig, natt och dröm sött.
Du är söt (sweet inte cute), smart och rolig, och nu kommer jag somna med ett leende

Jag fick inte tillbaka vacker, men det struntar jag i, jag kommer definitivt ha ett leende när jag somnar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0