Små äventyr med Eva

Eva, min gamla jobbkollega från Sverige, mor till Monika och således den som ställde den viktiga frågan till mig för över ett år sedan, vill du flytta ner till Prag är på besök. Hon skulle fixa lite med sina tänder då tandläkare här nere är bra mycket billigare än i Sverige. Och nu idag så bestämde vi att träffas, jag föreslog att hon följde med på brunchen. Och det gjorde hon, enda var att det var mycket folk idag och många nya, tror Eva tyckte det var lite av en cirkus men en trevlig sådan.

Efter brunchen tänkte vi att vi går och tar en öl någonstans, så vi börjar sakta traska ner längs gatan i hopp om att hitta något som passar oss. Men desto mer vi går desto mer nostalgisk blir Eva och känner igen det ena efter det andra från hennes ungdom. Och hon kommer på att det är nog ett tivoli i staden inte långt från var vi är, ok, då traskar vi ditåt. Jag har varit där en gång innan, eller det var vad jag trodde. När jag var där då så fanns där inte många attraktioner, den här gången är det massor. Eva säger man måste nog betal för att gå in, men eftersom jag inte har minne av detr från förra gången så säger jag näe.. vi bara går här. Givetvis är det stängt där vi gick förra gången så vi börjar gå tillbaka mot ingången när vi ser en annan väg in, en liten restaurang som har öppet ut. Vi går lugnt genom, ser så oskyldiga ut vi kan och traskar in tivoliträngseln. Så nu har jag smitit in på ett tivoli med i mitt liv.

De har ett par fräcka åkattraktioner för att vara ett resande tivoli, mycket folk och mycket barnvänligt, och väldigt god stämning alla såg glada ut. Jag antar att det hjälpte för de vuxna med öl som kostade 12 kc. :)

Vi traskar omkring där ett tag och Eva minns massor av småsaker riktigt roligt bara att gå brevid och höra henne berätta. Väl ute från tivolit igen så tar vi spårvagn in mot de centrala delarna igen, åter på jakt efter kanske ett ställe att ta en öl. När vi stannar på Vaclavplatsen och Eva utbrister, vi måste äta glass kom, Prags godaste glass finns här. Ok, låter bra, återigen här har jag varit förr tänker jag och de har god glass. Jag ställer mig i kön och Eva tittar på mig och säger, vad gör du.. vi måste gå in i butiken för att få den goda glassen och inte stadarnd kulglassen. Och jag får en liten läxa igen att jag har fortfarande mycket att lära om Prag, det var riktigt god glass därinne, massor med frukter och annat smått och gott.

Vi tar en ny promenad genom gamla stan och torget och bara pratar. Hade ingen aning om att Eva hade gift sig i kyrkan på gamla torget, och efter vigseln gått genom ett hav av turister till restuarangen där de hade sittningen.

Det blev mycket gående omkring under dagen men det var riktigt trevligt och vädret var sådär lagom början på vår så man frös inte och det blåste inte mycket. Eva lämnade även över en liten present från Monika. Tack Monika.. :)

Nästa vecka är det påsk, även om vi inte är lediga här mer än på måndagen nästa vecka igen, så kommer de danskorna som jag får jobb från vara lediga, och den svenske killen har tors-fred ledigt så jag tror på en ganska lugn vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0