Muta?

Igår ringde min telefon på jobb, jag sneglar ner för att se vem det är. Det är den manliga chefen på våningen, jag tänker ok vad vill han. Jag svarar, och han säger, har du 5 minuter över så vi kan träffas i rum 2a. Ok, visst.. misstänksam.

Jag stänger ner lite småsaker på min dator innan jag skall gå dit, och ser då att Zuzana (hon jag uttryckte min illvilja till om min nuvarande plats). Så nu far lite tankar i huvudet, it is the big showdown, det är nu det kommer en konflikt, och de är två mot en men det kommer inte hjälpa dem.

Tar med mig penna och papper för att se lite professionell ut, jag har ju ingen aning om vad mötet kommer handla om.

Motiverad och massor av comebacks redo i huvudet går jag in i rummet, frågar om jag skall stänga dörren efter mig. Det tycker de är en bra idé. Jag stänger vänder mig om och inväntar första attacken.

Då säger Zuzana, vi uppskattar mycket det du gör här och vi har fått en del bra feedback från olika personer i Holland och Danmark. Och vi har beslutat att ge dig en engångsbonus på 1500 pengar som kommer med din nästa lön. Jag är paff och skallen nollställd. Jag tackar och säger jo, samarbetet med Sverige och Danmark funkar bra. Mötet är över.

Det enda skälet till detta är att de måste hört om att jag letar annat. Och detta är ett försök att få mig att stanna kvar. De frågade aldrig hur jag har det eller liknande. Så jag tror på muta.

Kommentarer
Postat av: Hans

Det är alltså helt otänkbart att du faktiskt gör ett bra jobb?

2006-06-06 @ 09:34:01
Postat av: Tobbe

Nej, men det är otänktbart att De skulle ge mig en bonus bara på det påståendet.

2006-06-06 @ 10:24:37
Postat av: syster

Tobbe lille...klart du gör ett bra jobb.Och det kan ju faktiskt vara så att dom vill behålla dig.Sträck på dig och fortsätt som du gör...så kanske världen öppnar sig lite mer för dig.Grattis till bonusen
Kramar

2006-06-06 @ 11:32:30
Postat av: Tobbe

De vill behålla mig, de hamnar i klistret utan mig. Det finns ingen annan här just nu som kan göra jobbet. Plus att jag funkar väldigt bra med både folket i Sverige och Danmark. Och de har fått reda på att jag letar jobb, så detta är en muta. En förhoppning om att jag skall uppskatta jobbet mer, förra veckan lämnade tre personer in sina avsked. Så antar att de kanske börjar bli lite desperata och inte vill bara ha nytt folk.

2006-06-06 @ 13:36:13
Postat av: Jocke

Kanske är rätt tillfälle att försöka permanenta den där bonusen, du är ju lika fantastisk hela tiden och inte bara den här månaden, och borde ju därför ha en löneförhöjning.
Fast det förutsätter förstås att du tänker stanna ett tag, det ser inte alls bra ut att prata sig till en löneförhöjning precis innan man säger upp sig.

Jag skulle i vilket fall som helst inte kalla det en muta. Mutor är olagligt, det här är ett i högsta grad lagligt sätt att försöka behålla en av deras duktigare och viktigare medarbetare, fullt förståeligt och motiverat. Det finns både för- och nackdelar med att göra sig oumbärlig, du ska givetvis se till att utnyttja fördelarna.

2006-06-08 @ 22:55:05
Postat av: Fredrik

Mutor och berömm är det bästa jag vet.
Bara säga *prrr* o fortsätta leta om det är det som gäller.

2006-06-19 @ 21:09:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0