Floden har börjat stiga

http://stavy.pvl.cz/dispecink/verze4/en/mapa_vse.htm

Vårvärmen som nu kom så fort har fått vattnet i floderna i Tjeckien att börja stiga, inatt så evakuerades 10 000 månniskor från Znojmo, en stad i södra Tjeckien. Svårt att säga hur farligt det blir, och alla här har i minnet hur illa det var 2002. Och om jag förstod det rätt så har de redan börjat fundera på vallar i Prag.

Som man kan se på länken ovan, det är redan lite fara i Prag. Jag bor högt upp så det skall inte vara någon panik för min del, mer än att det kanske kan bli jobbigt att ta sig runt i de centrala delarna nära floden.

Igår ringde de från banken, för jag hade iförrgår skickat via internetbanken att jag ville föra över pengar till mitt svenska konto. Bankerna här klyddar alltid och är snålare än jag med en påse turkiskpeppar. Det kostar pengar att byta namn på sitt konto.. fantastiskt löjligt. Men hur som helst de behövde min signatur så positivt var att jag fick sluta tidigare igår.. mindre positivt, väntetid på banken. Det verkade ordna sig iaf och de sa omkring 5 dagar så har jag pengarna på mitt svenska konto.

Ingen lunch med Andrea idag, hon ville att vi flyttade den till imorgon.

Igår vart det lunch med Dinara, en tjej från våningen ovanför som kan prata norska, vi förstår inte alltid varandra hundra procent men det är ok. Hon tycker det är rätt skoj att lära sig svenska, hon vill kunna skriva i sitt CV att hon förstår lite svenska.

På lördag är det Infinity som gäller med Jitka och någon av hennes kompisar, Gävle hänger nog på med.

Och Jisun (korrekt stavning) sydkoreanskan, ringde igår och sa att den 17:e april, ville hon göra en utflykt utanför Prag. Det är måndag och helgdag då, Påsk tror jag.

Kommentarer
Postat av: Sara S

Jag har upplevt en tornadovarning i Florida. Inte för att det blev någon tornado, men lite fräckt var det ändå.

Förbered dig på att el och vatten inte funkar. Skaffa alltså stormkök, dricksvatten och ficklampor/stearinljus. Bunkra med burkmat och vänta ut allt.

2006-03-30 @ 11:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0