Rollspelsidé

Min bror  ooch Emma var ju väldigt snälla och gav mig nya Drakar och Demoner Trudvagn. Vilket jag inte kan spela här nere.. :)

Men nu har jag en idé och undrar över tips att få det att funka. Jag spelar ju CoC med de här tre killarna, montenigrinen har hoppat av.

Så min idé är en klassisk fantasysaga, men som känns som den skulle vara rolig att genomföra. Om man spelar Trudvagn med dem, att de är tre personer från en civilization långt bort, en mer utvecklad sådan. Och de är på en båt när ett märkligt fenomen inträffar och skeppet går under. När de vaknar upp så ligger de på en strand i Trudvagn. Nära en mystisk by, helt omgärdad av berg dit människor med vissa talanger och de som står närmre gudarna tar sig. Så det finns inga barn i byn. Givetvis finns det en profetia om deras ankomst. Och de får inandas ett magiskt pulver där dels de lär sig en del av språken i trudvagn men även där de får vars en mindre profetia inprätat i deras sinne som de inte kan säga högt eller skriva ner. De kan höra och se den, men när de väl skall säga profetian så är det som de inte kan minnas den längre.

Men det känns som det skulle krävas mycket av mig att beskriva allt. Hur pass svårt tror ni det blir, de kan ju inte läsa reglerna heller. Och skulle man kunna föreslå att man spelar varannan helg CoC och Trudvagn nästa... jag får först visa upp böckerna och se deras reaktioner.

PS. Tack syster för komplimangen över Skype som jag missade att svara på imorse.

Kommentarer
Postat av: Jocke

Bör definitivt kunna funka. Låter ju som om rollpersonerna inte ska känna till något om världen heller, så då gör det ju inget om inte spelarna gör det, det är nog bara en fördel. Så får du beskriva världen efterhand som de upptäcker mer av den.
Jag tycker i vilket fall inte att spelarna ska titta i regelböcker annat än för att lära sig göra en rollperson. Kan vara bra att kunna visa upp bilder på varelser de stöter på utan att de förstår vad det står på sidan. =)
Lycka till!

2006-09-03 @ 20:22:50
Postat av: Tobbe

Precis min tanke, de mindre de vet desto bättre.

2006-09-04 @ 08:04:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0